پای گربه ایرانی چگونه به قاره سبز باز شد؟

گربه ایرانی از شهرت جهانی برخوردار است و طرفداران زیادی در قاره سبز دارد.

پای گربه ایرانی چگونه به قاره سبز باز شد؟

میراث فرهنگی کشور‌ها گستره‌ای به وسعت تمام دارایی‌های آن سرزمین دارد یعنی درست نیست که هویت یک کشور را محدود به بنا‌های تاریخی، آداب و رسوم و شخصیت‌های برجسته کشور‌ها کنیم.

امروزه در برخی از مواقع نوع پوشش گیاهی و جانوری کشور‌ها نیز جزو انکارناپذیری از میراث فرهنگی و هویت آن کشورها به حساب می‌آیند مثلا حیواناتی چون گوزن زرد ایرانی، فوک خزری، شاه‌بوف، پلنگ ایرانی، شاه روباه و گربه ایرانی بخشی از هویت کشور ما به حساب می‌آیند و به نوعی نماد ایران در سطح جهان هستند البته ما در گذشته تا به امروز با بی‌توجهی به این بخش هویت کشورمان، بسیاری از حیوانات اصیل ایرانی همچون گوزن زرد ایرانی، فوک خزری و پلنگ ایرانی را در خطر انقراض قرار دادیم اما در سال‌های اخیر تا اندازه‌ای متوجه اشتباهمان شدیم و برخی از گروه‌ها و افراد تلاش کرده‌اند با اطلاع‌رسانی نسبت به خطرات انقراض این حیوانات به مردم هشدار بدهند.

همانطور که می‌دانید گربه ایرانی یکی از ملوس‌ترین و زیباترین حیوانات اصیل کشورمان است که شاید به دلیل آنکه به دفعات دیده می‌شود، اهمیت چندانی در میان ایرانیان ندارد، اما این امرخللی در میزان شهرت گربه ایرانی در سطح جهان وارد نکرده است.

پیترو دلاواله جهانگرد ایرانی در نامه‌ای که ۲۰ ژوئن ۱۶۲۰در اصفهان نوشته اشاره به مستند گربه ایرانی داشته است. در اصل نامه دلاواله به ما نشان می‌دهد که گربه‌های ایرانی با افزایش محبوبیتشان توسط ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها به اروپا برده می‌شوند. گربه‌های ایرانی از حدود سده ۱۶ میلادی به اروپا وارد شدند و در سال ۲۰۱۵ جایگاه دوم محبوب‌ترین گونه‌ها در آمریکا را به خود اختصاص دادند.

پای گربه ایرانی چگونه به قاره سبز باز شد؟

نخستین نمایش جهانی گربه ایرانی پیش از آنکه به ایالات متحده آمریکا برود در شهر لندن و در سال ۱۸۷۱ اتفاق افتاد. امروزه یک گربه ایرانی که تاجی از الماس بر سر گذاشته، روی آرم موزه الماس در آمستردام جای خوش کرده است.

تمبر‌های پستی زیادی هم با تصویر گربه ایرانی در کشورهایی چون روسیه، مجارستان، کنگو، جمهوری آذربایجان و جمهوری چک چاپ شده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها