بازتاب یک استعفای مشکوک / وقتی آلمان از پاسخ طفره می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سئوالات متعدد خبرنگاران، از ارائه پاسخی روشن در مورد چرایی استعفای «برند اربل» رئیس اینستکس خودداری کرد.

بازتاب یک استعفای مشکوک / وقتی آلمان از پاسخ طفره می‌رود

سئوال خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی وزارت خارجه آلمان در مورد چرایی کناره گیری برند اربل از ریاست سازوکار مالی ایران و اروپا (اینستکس - INSTEX) موجب کلافگی سخنگوی این وزارتخانه شد.

«ماریا آدبار» یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان پس از آنکه با سئوالات متعدد خبرنگاران از جمله خبرنگار شبکه راشا تودی در مورد رئیس اینستکس مواجه شد، از ارائه پاسخی روشن خودداری کرده و بارها به تکرار یک جمله کلیشه ای پرداخت.
در جدیدترین کنفرانس مطبوعاتی این وزارتخانه که روز گذشته(سه شنبه) برگزار شد، خبرنگار راشا تودی از خانم آدبار پرسید که دلیل اربل از این استعفا چه بوده است؟

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز پاسخ داد: اربل در نامه ای که به دست ما رسیده اعلام کرده به دلایل شخصی از پذیرش این سمت معذور است.
بدنبال این سخنان، چند خبرنگار دیگر نیز با طرح سئوال مشابهی علت این استعفای سئوال برانگیز را جویا شدند که هر بار با پاسخ مشابهی مواجه شدند.

آدبار در پاسخ به سئوالاتی در مورد ارتباط دو مصاحبه اربل و سخنان وی در مورد اسراییل با این کناره گیری نیز گفت:اربل مصاحبه خود را به عنوان یک همکار وزارت خارجه انجام نداده و برلین گفته های وی را تایید نمی کند. مواضع ما در خصوص اسراییل را می توانید در اظهارنظرها و سخنان مقامات و کارکنان رسمی وزارت خارجه مشاهده کنید.
در ادامه خبرنگار راشاتودی این سئوال را مطرح کرد که آیا وزارت خارجه از اینکه یک دیپلمات کارکشته و آشنا به مسائل منطقه، از ریاست اینستکس به عنوان تنها ابزار اروپا برای نجات برجام استعفا داده متاسف نیست؟ و آدبار در پاسخ به این سئوال تاکید کرد همه آنچه را که باید می گفته، بیان کرده و حرف دیگری ندارد.
به این ترتیب اصلی ترین سئوال خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته وزارت خارجه آلمان بی پاسخ ماند و دولت آلمان از ارائه توضیحی روشن در مورد علت تصمیم ناگهانی آقای اربل خودداری کرد.

روز جمعه هجدهم مرداد روزنامه بیلدآلمان گزارش داد که سفیر پیشین این کشور در ایران که به تازگی ریاست اینستکس را عهده دار شده بود، از این سمت استعفا کرد.
این روزنامه نوشت که استعفای اربل به دلیل افشای گفت وگوی او با «کن جبسن» مجری یک رادیوی اینترنتی است که در آن درباره هولوکاست و مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی و فلسطینیان اظهاراتی مطرح کرده است.

به نوشته بیلد، اربل در این گفت وگو توافق هسته ای با ایران را تنها تصمیم آلمان برخلاف خواسته های رژیم صهیونیستی دانسته و اسراییل را «کشوری تشکیل شده به قیمت از دست رفتن وطن مردمی دیگر (فلسطینیان)» توصیف کرده است.

دیپلمات پیشین آلمان همچنین در گفت وگوی خود با این رادیوی اینترنتی گفته است: فلسطینیان قربانی قربانیان ما هستند. اگر این کشور یهودی در پروس شرقی تشکیل شده بود، اکنون مشکلی به نام مشکل فلسطینیان دیگر وجود نداشت.

روزنامه بیلد همچنین ادعا کرده است که اربل پس از درخواست این روزنامه از وزارت خارجه آلمان برای توضیح پیرامون این گفت وگو، از ریاست اینستکس استعفا کرده است.
در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که وزارت خارجه آلمان تایید کرده آقای اربل به مقامات این وزارتخانه اطلاع داده که «به دلایل شخصی» این سمت را نخواهد پذیرفت.
سازوکار مالی ایران و اروپا (اینستکس) نام شرکتی است کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در راستای اجرای تعهدات برجامی خود برای تسهیل تبادلات مالی شرکت های اروپایی با ایران ایجاد کرده اند.

منبع: ایرنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها