سهم فرار بارنامه‌ای از حمل کالا به ۴۰ درصد رسید

نماینده اتحادیه کامیونداران در کارگروه تن-کیلومتر، از حمل ۳۵ تا ۴۰ درصدی بار در کشور بدون صدور بارنامه خبر داد.

سهم فرار بارنامه‌ای از حمل کالا به ۴۰ درصد رسید

صابر فاضل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه علیرغم اینکه شروع فعالیت استارتاپ‌های حمل و نقل جاده ای، از ابتدای سال ۹۶ بوده؛ اما از اواخر همان سال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مجوزهای لازم برای فعالیت آنها را صادر کرد، اظهار داشت: تا کنون ۱۵ بازارگاه الکترونیکی از این سازمان مجوز گرفته اند؛ اما هنوز کنسرسیوم یا تشکل صنفی درباره فعالیت اپلیکیشن های حمل جاده ای بار شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه بازارگاههای الکترونیکی با صاحبان بار، رانندگان خودروهای سنگین، شرکت های حمل و نقلی و صاحبان کامیون ها در ارتباط هستند، افزود: متأسفانه برخی از اپلیکیشن های حمل بار جاده ای، به دلال های مدرن بار تبدیل شده اند و درآمد آنها، از اخذ بخشی از کمیسیونی است که شرکت های حمل و نقلی از رانندگان و صاحبان بار دریافت می کنند.

مشاور اتحادیه کامیون داران گفت: این در حالی است که بازارگاههای الکترونیکی باید به ارائه خدمات به رانندگان بپردازند و محل درآمد آنها، از این خدماتی است که ارائه می دهند.

وی درباره این خدمات تصریح کرد: منظور از خدماتی که بازارگاهها ارائه می دهند، آشنا کردن رانندگان و مالکان کامیون ها با صاحبان بار است که نمی توانند سفارش بار دریافت کنند؛ چراکه قشر راننده، از نبود بار به اندازه کافی شاکی است و صاحب بار از در دسترس خودروهای سنگین گلایه‌مند است؛ این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد باری که در کشور جابه جا می شود، خارج از سالن های بار فیزیکی به طرفین (صاحب بار و رانندگان کامیون) معرفی می شود و دلالان در این میان حضور جدی دارند.

فاضل ادامه داد: اگر سازمان راهداری بتواند نقش بازارگاه های الکترونیکی را در این میان پررنگ تر ببیند، می توانیم با استفاده از اپلیکیشن های حمل بار جاده ای، از جولان دلالان در معرفی بار به رانندگان بکاهیم.

عضو اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، با بیان اینکه بازارگاههای الکترونیکی و نرم افزارهای حمل جاده ای بار، توانسته اند ۱۵ تا ۱۸ درصد از میزان تردد یک سر خالی کامیون ها بکاهند، گفت: این نرم افزارها می توانند حتی در حوزه کامیون های یخچالی، بونکر سیمان و تانکرهای حمل و سوخت که ذاتا خودروهای سنگین با تردد یک سر خالی هستند نیز، ورود کرده و از تردد یک سر خالی این نوع کامیون ها کم کنند.

کارشناس صنعت حمل و نقل جاده ای، درباره میزان صدور بارنامه در ایران با بیان اینکه روزانه ۱۵ هزار بارنامه بین المللی و ۱۱۵ هزار بارنامه داخلی در کشور صادر می شود، یادآور شد: ۴۳۸ هزار دستگاه کامیون و ۵۷۰ تا ۶۱۰ هزار راننده فعال در کشور داریم و برآورد می شود در سال ۳۵ تا ۴۰ درصد حمل بار بدون بارنامه (فرار بارنامه ای) نیز داشته باشیم.

منبع: مهر

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها