بهترین فیلم‌های بیوگرافی شخصیت‌های سیاسی

از زمانی که سینما پایه‌گذاری شد، یکی از محبوب‌ترین سوژه‌های فیلمسازان پرداختن به زندگی‌نامه‌های سیاسی معرفی شد.

بهترین فیلم‌های بیوگرافی شخصیت‌های سیاسی

در ادامه با هفت فیلمی که بر پایه زندگی شخصیتی سیاسی ساخته شده است، آشنا می‌شوید.

آقای لینکلن جوان- ۱۹۳۹

فیلم‌های زندگینامه‌ای شخصیت‌های سیاسی؛ از جوانی لینکلن تا ترور گاندی

فیلم «آقای لینکلن جوان» را جان فورد در سال ۱۹۳۹ روی پرده برد. در این فیلم هنری فوندا در نقش لینکلن جوان به ایفای نقش می‌پردازد. در اوایل قرن نوزدهم آبراهام لینکلن، مغازه‌داری جوان، پس از مرگ دختری که به او علاقه‌مند است، تصمیم می‌گیرد در رشته حقوق تحصیل کند.

پس از پایان تحصیلاتش در شهر اسپرینگ‌فیلد، کار وکالت را آغاز می‌کند و در نخستین پرونده‌ای که به او ارجاع می‌شود، دو برادر متهم به قتل را [که حتی مادرشان به قاتل بودن یکی از آنان ظنین است]تبرئه می‌کند. حالا لینکلن جوان به سوی آینده‌ای روشن گام برمی‌دارد...

لینکلن- ۲۰۱۲

فیلم‌های زندگینامه‌ای شخصیت‌های سیاسی؛ از جوانی لینکلن تا ترور گاندی

استیون اسپیلبرگ در فیلم درام تاریخی «لینکلن»، دانیل دی لوئیس را در نقش آبراهام لینکلن و سالی فیلد را در نقش ماری تاد لینکلن، همسر لینکلن نشاند تا یکی از ماندگارترین فیلم‌های تاریخی که حول زندگی شخصیتی سیاستمدار می‌چرخد را جلوی دوربین ببرد.

فیلم بر وقایع ۴ ماه پایانی زندگی لینکلن متمرکز است و تلاش‌های او، برای به تصویب رساندن سیزدهمین اصلاحیه قانون اساسی ایالات متحده امریکا توسط مجلس نمایندگان را به تصویر می‌کشد. پس از تصویب این اصلاحیه بود که برده‌داری در امریکا ممنوع اعلام شد.

ملکه- ۲۰۰۶

فیلم‌های زندگینامه‌ای شخصیت‌های سیاسی؛ از جوانی لینکلن تا ترور گاندی

فیلم، شرح دراماتیزه وقایعی است که در فاصله یک هفته پس از مرگ پرنسس دایانا (آگوست ۱۹۹۷) اتفاق افتاد و ماجرا‌ها از دیدگاه اعضای مختلف خانواده دربار انگلستان و تونی بلر، نخست‌وزیر وقت - که تازه انتخاب شده بود - روایت شده است.

این فیلم به کارگردانی استفن فریرز، فیلمساز سرشناس انگلیسی با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد و دلیل این استقبال چیزی جز جسارت فیلم در نزدیک شدن به بالاترین مقامات بریتانیا در آن دوره و روایت بخشی از وقایع بعد از مرگ پرنسس دایانا، همسر سابق ولیعهد این کشور در سال ۱۹۹۷ نبود. هلن میرن برای ایفای نقش ملکه الیزابت دوم جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول اسکار را به خانه برد.

سخنرانی پادشاه- ۲۰۱۰

فیلم‌های زندگینامه‌ای شخصیت‌های سیاسی؛ از جوانی لینکلن تا ترور گاندی

فیلم درام تاریخی «سخنرانی پادشاه» به کارگردانی تام هوپر بر پایه فیلمنامه دیوید سایدلر ساخته شده است. این فیلم درباره بخشی از زندگی جرج ششم، پادشاه بریتانیا و پدر الیزابت دوم ملکه این کشور است که دچار لکنت زبان بود. کالین فرث در این فیلم شخصیت جورج ششم را ایفا می‌کند که مبتلا به لکنت زبان است و به همین علت گفتاردرمانی (با بازی جفری راش) مشغول درمان اوست. پس از اینکه برادر جورج ششم تاج‌وتخت را رها می‌کند، شاه جدید برای ارایه نخستین سخنرانی‌اش در رادیو به درمانگرش تکیه می‌کند ...

سقوط- ۲۰۰۴

فیلم‌های زندگینامه‌ای شخصیت‌های سیاسی؛ از جوانی لینکلن تا ترور گاندی

فیلم «سقوط» با نام کامل «سقوط آخرین روز‌های رایش سوم» فیلمی در ژانر درام جنگی، ساخته الیور هرشبیگل است. هرشبیگل این فیلم را بر اساس کتاب‌های «پناهگاه» نوشته هیتلر تراودل یونگه، «تا آخرین ساعت» ملیسا مولر، «هیتلر» اثر یوآخیم فست و خاطرات آلبرت اشپر و ارنست-گونتر باده روایت کرده است.

در حقیقت داستان از زاویه دید تراودل یونگه، آخرین منشی و ماشین‌نویس آدولف هیتلر روایت می‌شود. «سقوط» دوازده روز آخر زندگی آدولف هیتلر یعنی از ۱۷ تا اواخر آوریل سال ۱۹۴۵ میلادی را در سنگر زیرزمینی فرماندهی او به تصویر کشیده است. فیلم از فرو ریختن ماشین نظامی و دستگاه سیاسی عظیم رژیم نازی آلمان آن پرده برمی‌دارد.

گاندی- ۱۹۸۲

فیلم‌های زندگینامه‌ای شخصیت‌های سیاسی؛ از جوانی لینکلن تا ترور گاندی

گاندی فیلمی درباره زندگی ماهاتما گاندی، رهبر جنبش مقاومت بدون خشونت هند در زمان استعمار توسط بریتانیا در نیمه اول قرن بیستم است. در این فیلم بن کینگزلی در نقش ماهاتما گاندی جلوی دوربین ریچارد اتنبرا نقش‌آفرینی کرده است. این فیلم زندگی گاندی را از سال ۱۸۹۳، زمانی که از قطار آفریقای جنوبی اخراج شد، چراکه سوار واگن سفیدپوست‌ها شده بود تا ترور و مراسم خاکسپاری‌اش در سال ۱۹۴۸ دربرمی‌گیرد.

خاطرات موتورسیکلت- ۲۰۰۴

فیلم‌های زندگینامه‌ای شخصیت‌های سیاسی؛ از جوانی لینکلن تا ترور گاندی

«خاطرات موتورسیکلت» فیلم زندگینامه‌ای به کارگردانی والتر سالس است. این فیلم درباره مسافرت و خاطره‌نویسی ارنستو گوآرا جوان ۲۳ ساله است که به زندگی او سال‌ها پیش از رسیدن به شهرت جهانی‌اش به عنوان اسطوره انقلابی مارکسیست می‌پردازد.

این فیلم روایتگر سیر و سفری در سال ۱۹۵۲ است که گوآرا و دوستش آلبرتو گرانادو با موتورسیکلت آغاز کردند و نقاط مختلف امریکای جنوبی را پیمودند. ماجرا از لذت‌جویی جوانی آغاز و بسط داده می‌شود. گوآرا به واسطه مشاهده زندگی رعایای بومی که فقر به آن‌ها تحمیل شده، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دچار تحول می‌شود.

منبع: اعتماد

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها