شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان و اصولگرایان / کارگزاران و لاریجانی ها به «جریان سوم» می پیوندد؟

در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، فضای سیاسی کشور درحال تغییر و تحول است. از یکسو اصولگرایان، چهره های قدیمی خود مانند علی لاریجانی را طرد می کنند و از سوی دیگر اصلاح طلبان با کارگزاران وداع می کنند.

شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان و اصولگرایان / کارگزاران و لاریجانی ها به «جریان سوم» می پیوندد؟

هنوز یک هفته از اظهارنظر محمدرضا باهنر چهره نزدیک به رئیس مجلس درباره دعوت نشدن لاریجانی به شورای وحدت اصولگرایی نگذشته است که کارگزارانی ها از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خارج شدند و چهره هایی چون غلامحسین کرباسچی و محمدرضا عارف، یکدیگر را نواختند.

پیش از این و در جریان انتخاب شهردار تهران و رئیس شورای شهر پایتخت هم کارگزاران و اصلاح طلبان رودرروی هم قرار گرفته بودند.

حالا در آستانه انتخابات مجلس این شکاف پررنگ تر شده است ( سناریوهای انتخاباتی اصلاح طلبان چیست؟ ). عارف، صحبت های حجاریان درباره نیاز اصلاح طلبان در پارلمان به چهره ای چون ناطق نوری را نقد می کند ( اینجا بخوانید )، کرباسچی به عارف طعنه می زند که عملکرد قابل دفاعی نداشته و بخشی از اصلاح طلبان هم از پیوستن به جریان سوم سخن می گویند ( جزئیات بیشتر را اینجا پی بگیرید ).

اما منظور از جریان سوم چیست؟ برخی معتقدند که ممکن است جریان سوم، ائتلافی از چهره های میانه رو اصلاح طلب و اصولگرا باشد. همان بخشی از دو جریان راست و چپ سنتی که حالا از بدنه جریان مادر جدا شده و ساز مخالف می زنند.

این فرضیه پیش روی اصلاح طلبان و اصولگرایان قرار دارد که ممکن است برندهای سنتی در بازار سیاست دیگر خریداری نداشته باشد. یعنی نه اصولگرایان چندان میلی به اصولگرا نامیدن خود دارند و نه اصلاح طلبان اصرار دارند از این نام برای خود استفاده کنند.

چنین است که بخشی از اصولگرایان و بخشی از اصلاح طلبان به این نتیجه رسیده اند که می توانند در قالب یک جریان سوم به یکدیگر نزدیک بشوند. شاید طیف نزدیک به علی لاریجانی بتواند به کارگزارانی ها و دولت روحانی نزدیک شده و از دل این جریان برای انتخابات ریاست جمهوری چهره ای چون آذری جهرمی بیرون بیاید.

از دیگر سو طیف همسو با قالیباف و نیز بخشی از احمدی نژاد ی ها هم می توانند بر روی گزینه ای چون مهرداد بذرپاش به جمع بندی برسند.

اصلاح طلبان و اصولگرایان هم می توانند با گزینه هایی شناخته شده در انتخابات حضور بیابند و پرچم این جریانات سیاسی را بالا نگه دارند.

اینکه کدام یک از این طیف ها در نهایت می توانند در کسب رای مردم موفق باشند، موضوعی است که برای پاسخ به آن باید تا سال 1400 منتظر ماند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ملت
    0

    این بازی بیش برای کشاندن مردم ساده لوح به پای صندوق نیست .مسئله اصلی معاش مردم است که همچنان لاینحل باقی خواهد ماند .

  • ناشناس
    0

    باور کنید تهی بودن چنته ی چهل ساله اصلاحات و اصول گرایی از برنامه های صادقانه ی خدمت به مردم و به اصول نظام عدالت محور اسلامی برای همگان رو شده و این دست و پا زدنهای انتخابی جیب محور نزد مردم بجز نفرت چیز دیگری به بار نخواهد آورد.

  • محمد جواد
    0

    جهرمی با اجرای طرح ریجستری کارشناسی نشده در یک شب قیمت گوشی مبایل که از ضروریات مردم شده بود را چهار برابر کرد ملت را بیچاره بودند بیچاره تر کرد از طرفی معلوم نشد ششصد هزار گوشی که با ارز ارزان قبل از گران شدن دلارقیمت خریداری شده بود راچکارش کردند. این آقا اگه رئیس جمهور بشه همه باید به گدایی بروند

  • حقگو
    0

    همهشون برن بمیرن دزدهای پرستوباز کثیف کی به این آشغالها رای میده خانواده منفورلاریجانی باید یک چهره جدید تابع رهبری بدون هیچ وابستگی به این گرگهای همیشه گرسنه بیاد تامردم بهش اعتماد کنند اگه یک ذره نشانه ای از این دزدها باشه مردم رای نمیدهند

  • هادی
    0

    آقای دکتراحمدی نژاد ابرمرد تاریخ ساز ایران زمین به امیدپروردگار ترسیم کننده آینده وطن خواهدبود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها