گران‌فروشی و تقلب؛ در صدر تخلفات گزارش شده از سوی مردم

مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: تیرماه امسال در مجموع ۲۰ هزار و ۹۵۵ فقره شکایت مردمی راجع به تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استانها دریافت شده است.

گران‌فروشی و تقلب؛ در صدر تخلفات گزارش شده از سوی مردم

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، غلامرضا صارمیان افزود: از این تعداد ۶۸ درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است و ۳۲ درصد باقیمانده تحت بررسی کارشناسی از سوی مراجع ذیربط است.

او با بیان اینکه سعی شده تا سطح کمی و کیفی سامانه ۱۲۴ به عنوان تنها سامانه اقتصادی ارتباطی با مردم ارتقاء یابد، تصریح کرد: از مجموع شکایات دریافتی، بیشترین گزارش در بخش کالایی از نان و میوه و سبزیجات و در بخش خدمات از رستورانهای غذاخوری و تعمیرگاه‌های خودروهای سبک بوده است و گران‌فروشی و تقلب در صدر عناوین تخلف گزارشهای دریافتی قرار گرفته است.

مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت بیان کرد: از مجموع شکایات دریافتی، ۵۱۹ فقره با برآورد ارزش بیش از ۱۱ میلیارد ریال در کارگروه‌های رسیدگی استانی منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع از تشکیل و ارجاع پرونده اجتناب شده است.

صارمیان با اشاره به افزایش تعداد گشتهای مشترک انجام شده در این بازه زمانی گفت: ۷ هزار و ۸۰۸ گشت مشترک بین بازرسان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها با سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌ها منجمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و... انجام گرفته است که از این تعداد ۳ هزار و ۶۵۶ پرونده با ارزش ریالی ۳۹۲ میلیارد ریال در زمینه‌های مختلف تنظیم شده است که پس از بررسی با متخلفان برخورد خواهد شد.

او تاکید کرد: در راستای نظم‌دهی و انسجام بیشتر در فرایند تنظیم بازار، اصلاح نظام توزیع و نظارت بر واحدهای توزیعی، تولیدی و خدماتی، بازرسی‌های مستمر توسط اکیپهای بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استانها انجام می‌گیرد.

مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت با اشاره به مواد ۵ و ۶۵ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و قانون نظام صنفی و ماده ۶ قانون تعزیرات حکومتی، درج قیمت و نصب اتیکت و برچسب و صدور فاکتور در مورد همه کالاها و خدمات را مورد تاکید قرار داد و از هموطنان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اجحاف در حق مصرف‌کننده؛ از طریق سامانه ۱۲۴ و یا مراجعه به پورتال سازمان حمایت و همچنین در استان‌ها نیز با ارایه شکایات خود به ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مسئولان ذیربط را در جریان قرار داده تا رسیدگی لازم انجام شود.

منبع: ایسنا

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها