شفیعی: «پولتائف» از یک دنیای دیگر آمده بود!

ملی پوش والیبال ایران گفت: منتقدان قبول می‌کردند با ترکیب جوان در لیگ ملت‌ها بازی کنیم و اکثر بازی‌ها را ببازیم؟

شفیعی: «پولتائف» از یک دنیای دیگر آمده بود!

تیم ملی والیبال با وجود کسب ۲ پیروزی برابر کوبا و مکزیک نتوانست از سد بلند روس ها عبور کند و بامداد امروز بدون اینکه بتواند سهمیه المپیک را از سن پترزبورگ کسب کند، به تهران بازگشت.


علی شفیعی که ستاره ایران مقابل کوبا بود و با کسب ۲۰ امتیاز به عنوان امتیازآورترین بازیکن زمین هم انتخاب شد، در بازی با روسیه مثل سایر بازیکنان برابر بلندقامتان میزبان نتوانست کاری از پیش ببرد. البته سرعتی زن تیم ملی والیبال به درستی معتقد است روسیه همچنان سطح بالاتری از والیبال ایران دارد و در شرایطی که روی فرم باشد، شکست دادن این تیم تقریبا غیرممکن است.


ساعاتی بعد از ورود ملی پوشان والیبال با علی شفیعی همکلام شدیم. در ادامه مشروح صحبت‌های این ملی پوش والیبال را در گفت‌وگو با خبرنگار "ورزش سه" می خوانید.


در روز بدمان هم کوبا را شکست دادیم


ما در شروع تورنمنت‌ها همیشه همین مشکل را داریم و بد استارت می زنیم. این بار هم مثل همیشه بودیم، شکر خدا در روز بدمان هم توانستیم کوبا را ببریم. این نشانه خیلی خوبی بود. کوبا تیم ضعیفی نبود و در هر ۳ ست هم خیلی نزدیک به روسیه باخت. اینکه ما در روز بدمان هم تیمی مثل کوبا را می بریم، یعنی تیممان شخصیت پیدا کرده است.


روز خوبم بود، اما تفکر ما تیمی است


والیبال یک رشته تیمی است و نمی‌شود گفت در فلان مسابقه یک یا ۲ بازیکن خوب بودند. تفکر ما کاملا تیمی است. اگر یک بازیکن روز بدش باشد، می توان او را پوشش داد، اما اینکه یک نفر روز خوبش باشد، قطعا نمی تواند تمام بار تیم را به دوش بکشد. البته بازی با کوبا، برای من بازی پرامتیازی بود. خیلی کم پیش می آید یک بازیکن سرعتی امتیازآورترین بازیکن زمین شود، اما این اتفاق برای من افتاد. کلا مدل تیم ما و پاس های سعید معروف به این شکل است که سعی می کنیم تیم حریف در دفاع سردرگم شود. من هم آن روز پاس زیاد گرفتم و توانستم اکثر پاس ها را تبدیل به امتیاز کنم.

موزرسکی در زمین می ماند، به نفع ما بود


در بازی با روسیه می دانستیم کار سختی مقابل مدافعان بلندقامت داریم. البته موزرسکی سرحال نبود و روز خوبی نداشت. اگر او در زمین می ماند، به نفع ما بود، اما بیرون رفت. این اتفاق شاید جوابی برای منتقدانی باشد که می گفتند روسیه با تیم دومش قهرمان لیگ ملت ها شد یا در ارومیه به ایران باخت. تقریبا همان تیمی که در ارومیه بود، در سن پترزبورگ هم بازی کرد. مشخص شد که نام ها در والیبال بازی نمی کنند و دیدید که موزرسکی هم بیرون رفت.


انگار پولتائف از یک دنیای دیگر آمده بود!


پولتائف بدون شک ستاره روسیه بود. انگار او از یک دنیای دیگر آمده بود. مگر می شود همه توپ ها را از بالای دست دفاع حریف بزنی؟ او آنقدر بدون اشتباه بازی کرد که ما آرزو می کردیم کاش میخایلوف در زمین بود. این نشان می دهد وقتی سرمربی روسیه ۱۴ بازیکن را انتخاب می کند، این ۱۴ نفر آماده ترین‌هایش هستند و برایش تیم اول و دوم وجود ندارد.


بازی ارومیه و سن پترزبورگ قابل مقایسه نیست


در ارومیه هم پولتائف جلوی ما بازی کرد و اتفاقا سیستم بازی‌اش همینطور بود، اما آنجا هر ست ۲ اشتباه داشت و در روسیه اصلا اشتباه نکرد. ۲ دریافت کننده‌ای هم که در روسیه مقابل ما بازی کردند، جدید بودند و این ۲ تغییر را در تیمشان داشتند. ما هم کمی خسته بودیم و در ضمن این بار روسیه میزبان بود، نه ما. نمی توانید بازی کردن در سن پترزبورگ را با ارومیه مقایسه کنید. با این حال با امتیازات نزدیک باختیم و می شد بهتر از این باشیم.


در شرایط برابر زورمان به روسیه نمی‌رسد


اگر روی منطق حرف بزنیم، باید بگوییم هر زمان تیم آماده ایران و تیم آماده روسیه به مصاف هم بروند، برنده بازی قطعا روس‌ها هستند. با توجه به توانایی بازیکنان روسیه و ایران در شرایط برابر قطعا زور آن ها بیشتر است. امکان برد ما تنها در شرایطی وجود داشت که تیم ما صددرصد باشد و روسیه روی فرم ایده آل خود نباشد. وگرنه در شرایط یکسان روسیه برنده است.


جوان‌ها بازی کنند، تحمل باخت دارید؟


می گویند در لیگ ملت‌ها کادرفنی باید بیشتر به بازیکنان جوان بازی می داده تا اصلی برای انتخابی المپیک آماده شوند، اما ما اصلا تحمل باخت نداریم. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند قبول می کردند با ترکیب جوان برویم و اکثر بازی‌ها را در لیگ ملت‌ها ببازیم؟ در ضمن این را بگویم که این تصمیم گیری ها دست کادرفنی است و من نمی توانم در آن دخالت کنم یا اصلا در حدی نیستم که بخواهم نظر بدهم. فقط این را بگویم ما هر سال وقتی یک راه را برویم، مشخصا یک راه دیگر هم وجود دارد. این تصمیم گیری ها را خود کادرفنی انجام می دهد و مسئولیتش بر عهده آنهاست.


در آسیایی تهران هم اصلی‌ها بازی می کنند


من چیزی نشنیدم که قرار نباشد ما در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی تهران به میدان برویم. با توجه به اینکه برای رفتن به انتخابی المپیک در قاره آسیا باید جزو ۸ تیم برتر این مسابقات باشیم، باید تمرکز خود را روی این مسابقات بگذاریم و تیم اصلی به میدان برود. ما باید برای جام جهانی هم آماده شویم و راه سختی پیش رو داریم.


طبق منطق ما باید المپیکی شویم


بین تیم های آسیایی ما باید المپیکی شویم و اگر همه چیز منطقی پیش برود، ایران باید بتواند با قهرمانی در انتخابی قاره آسیا به المپیک صعود کند. همانطور که روسیه توانست در خانه خودش به المپیک صعود کند و همین پیش بینی هم می شد، در انتخابی المپیک قاره آسیا هم باید ما قهرمان شویم.


برای پول و پاداش در تیم ملی نیستیم


قبل از اعزام به روسیه اسپانسر تیم ملی لطف کرد و مراسمی گرفت که در آن هدایایی به بازیکنان داده شد. ما بارها گفتیم برای پول و پاداش در تیم ملی بازی نمی کنیم. بازی کردن در تیم ملی واقعا سخت است و زحمت زیادی دارد. البته پوشیدن پیراهن تیم ملی لذتبخش و افتخار بزرگی است. اگر هنگامی که برای پیراهن تیم ملی و کشورت می جنگی، از سوی ارگان های بالادستی حمایت هم شوی، حس خوبی است. با این حال به نظرم مردم همه چیز را می دانند و بهترین قاضی هستند.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها