تزریق ارز به بازار توسط مدیران بانک مرکزی قانونی است؟

روزنامه شرق به موضوع تزریق ارز از سوی بانک مرکزی به بازار پرداخته و آن را قانونی ارزیابی کرده است.

تزریق ارز به بازار توسط مدیران بانک مرکزی قانونی است؟

روزنامه شرق در گزارشی که در باره متهمان پرونده بانک مرکزی منتشر کرده، نوشته است: 19 مهر 96، آقای شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری در دبیرخانه شورای امنیت گزارشی به رئیس‌جمهور می‌دهند که تحلیلی از بازار ارز است و در پایان 9 پیشنهاد برای کنترل بازار ارائه می‌دهند. بند 5 این پیشنهادها با این عبارت به بانک مرکزی بازمی‌گردد: «دادن مجوز به بانک مرکزی درباره تنوع‌بخشی به ابزارهای مداخله‌ای ازجمله انجام فعالیت‌ها و مداخله در بازار فردایی به صورت پوششی».

این روزنامه در ادامه آورده است:روی این نامه، رئیس‌جمهور دستور قاطع داده است؛ و نشان می‌دهد این کار نه‌فقط بدون اجازه مقامات ارشد انجام نشده است؛ بلکه حتی دستور مصرح برای اقدام وجود داشته است.علاوه بر آن،به‌عنوان یک اقدام احتیاطی و در جهت اطمینان از صحت عمل و تأثیر مناسب، تمام اقدامات و جزئیات با اطلاع و هماهنگی وزارت اطلاعات انجام شده است.

روزنامه شرق در پاسخ به ایراد وارده که "چرا در بازار فردایی که فعالیت در آن ممنوع اعلام شده بانک مرکزی ورود پیدا کرده " نوشته است: بازار فردایی را چه کسی ممنوع کرد؟ بازار فردایی صرفا در آبان‌ماه سال 95 در بند 13 مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها ممنوع شد. اصل و اساس این مقرره‌ که نماینده دادستان به آن استناد می‌کند، مصوبه معاونت ارزی بانک مرکزی است. حتی دستور رئیس کل را هم ندارد، چه برسد به مصوبه شورای پول و اعتبار.

شرق افزوده است: این تصمیم معاونت ارزی وقت در حالی مبنای عمل شده که در مقابل، تصمیم همین معاونت برای مداخله در بازار را که یک سال بعد صورت گرفته شده و با دستور مقامات ارشد بوده قانونی نمی‌دانند و گفته می‌شود که مصوبه شورای پول و اعتبار ندارد.

منبع: خبرآنلاین

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • arman
    0

    این تنها راهه که دولت بتونه تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ارز رو به ۷-۸ تومان بیاره . درواقع این یک حقه و نیرنگ دیگری از طرف روحانی به مردم هست

  • نمی دانم
    0

    پس اگه دست مسولین بانک مرکزی نیست دست کیه مکه میشه بدونه دخالت بانک مرکزی ارز یا دلار با قیمتهای نجومی بفرش برسد همه این گرانی ها دست مدیران متفکری هست که از گرسنگی مردم هیچ خبری ندارند ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها