دوئل امارات و عربستان به کجا منتهی می‌شود؟

دو زنی که باعث اختلاف دو یار قدیمی شدند/ اختلاف بن‌زاید و بن‌سلمان باعث شکست پروژه فشار بر ایران ترامپ می‌شود

برخی گزارشها نشان می‌دهد که امارات نسبت به سیاستهای آمریکا دلسرد شده و فکر می‌کند آمریکا دیگر نمی‌تواند در مقابل ایران از آنها حمایت کند.

دو زنی که باعث اختلاف دو یار قدیمی شدند/ اختلاف بن‌زاید و بن‌سلمان باعث شکست پروژه فشار بر ایران ترامپ می‌شود

به گزارش خبر فوری ، روابط عربستان و امارات در چند هفته اخیر به بدترین حالت ممکن خود رسیده است. بعد از درگیری مسلحانه اماراتی ها و طرفداران سعودی در یمن بسیاری از تمام شدن نهایی ائتلاف سعودی - اماراتی خبر دادند. با این حال، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی روز دوشنبه در سفری غیرمنتظره به عربستان وارد فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز شهر جده شد و بلافاصله راهی مکه مکرمه گرید تا با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کند.

ولیعهد ابوظبی در این دیدار که با حضور "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی صورت گرفت، مدعی شد:‌ عربستان ستون اصلی امنیت و ثبات منطقه در برابر با چالش ها و تهدیداتی است که خاورمیانه را تهدید می کند. با این وجود، هنوز برخی معتقدند رابطه عربستان و امارات شکرآب است و به این زودی ها خوب نمی‌شود.

اما در یمن دقیقا چه اتفاقی افتاد که این دو یار قدیمی این طور در مقابل هم ایستادند؟

در یمن چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟

در وقع، طی روزهای چهارشنبه 16 مرداد تا روز شنبه 19 مرداد ما شاهد شدیدترین درگیری‌ها میان نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت امارات و نیروهای وابسته به دولت مستعفی عبدربه منصور هادی موسوم به گارد حمایت از کاخ ریاست جمهوری در بندر عدن در جنوب یمن بودیم. این درگیریها که یکی از خونین ترین تنشهای نظامی در یمن بود، در نهایت به سیطره هواداران جدایی‌طلب امارات بر کاخ ریاست جمهوری معاشیق منجر شده و سقوط دولت خودخوانده منصور هادی را در پی داشت.

از سوی دیگر ائتلاف سعودی نیز پس از تحولات روز شنبه در عدن به شورای انتقالی تا بامداد یکشنبه مهلت داد تا با پایبندی به آتش بس از تمامی نقاطی که طی چهار روز گذشته به کنترل خود در آورده عقب نشینی کند، در غیر اینصورت با برخورد نظامی مواجه خواهد شد. در مقابل شورای انتقالی جنوبی نیز اعلام کرد که تنها حاضر به اجرای آتش بس است و به دیگر خواسته های ائتلاف سعودی عمل نمی کند.

اکنون دولت منصور هادی در عمل کنترلی بر عدن به عنوان مرکز اصلی قدرت خود در یمن ندارد و تصمیم گیری در مورد سرنوشت این شهر به صورت مستقیم بر عهده عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواهد بود.

بن‌زاید و منصور هادی از دو جناح به مکه رفتند

در حقیقت، ساعاتی پیش از ورود محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به عربستان، عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن خود را به کاخ پادشاهی سعودی رساند. خبرگزاری‌های رسمی سعودی درباره دیدار منصور هادی و بن‌سلمان با انتشار عکسی تنها به این جمله بسنده کرد که در این دیدار به تحولات عدن پرداخته شد.

این در حالی است که عیدروس الزبیدی رئیس شورای انتقالی جنوب روز یکشنبه 20 مرداد گفته بود که جدایی‌طلبان جنوب به آتش‌بس در عدن پایبند بوده و آماده همکاری با ائتلاف به‌رهبری عربستان هستند. وی افزود که جدایی‌طلبان همچنین برای حضور در نشستی که عربستان سعودی دعوت کرده، آمادگی دارند.

از طرفی دیگر، الجزیره در گزارشی اعلام کرد که بن زاید هنگام ورود به عربستان با استقبال سرد مقامات سعودی مواجه شده است و نتیجه یحثهای او با شاه عربستان هم به نتایج مثبتی نرسیده است.

این شواهد نشان می‌دهد که امارات و عربستان حتی با وجود سفر بن زاید هنوز در مورد به خصوص یمن مشکل دارند و تا در مورد عدن تصمیم درستی گرفته نشود، اوضاع به حالت سابق باز نمی‌گردد.

ریشه اختلاف عربستان و امارات؛ درگیری بن سلمان و بن زاید در مورد خاشقچی

اما ریشه اختلاف عربستان و امارات در کجاست؟ درگیری خونین عدن نه یک شبه بلکه چند در طول چند ماه است که شکل گرفته است. در واقع، به نقل از بسیاری از تحلیل‌گران اختلاف عربستان و امارات ریشه در اختلاف اخیر بن زاید و بن سلمان دارد.

الجزیره طی مقاله ای که چند ماه پیش نوشت، مدعی شد که در ابتدا رابطه بن زاید و بن سلمان مرید و مرادی بوده و بن زاید نقش مربی را در رابطه با بن سلمان ایفا می‌کرده است. اما با قدرت گیری بیشتر بن سلمان و تبدیل شدنش به یک دیکتاتور نوعی حس بدبینی به بن زاید دست داده چرا که حس می‌کند فردی که به لحاظ شخصیتی مدتها تحت سلطه اش بوده اکنون امیر او شده است.

به نظر می‌رسد که برخی شواهد این ادعا را تایید کنند. در اوج بحران قتل خاشقچی، عبدالخالق عبدالله، مشاور محمد بن زاید توییتی را در محکومیت زندانی‌های سیاسی عربستانی و فعالان حقوق زنان منتشر کرد. این توییت طوفانی در رسانه های عربی ایجاد کرد و زمینه نگارش مقالات بسیاری مبنی بر به هم خوردن رابطه دوستانه بن زاید و بن سلمان را فراهم آورد.

الجزیره قطر که به نظر از این حادثه خوشحال می‌آمد طی مقاله‌اش اشاره کرد که اماراتی‌ها بعد از مرگ جمال خاشقچی نشان داده‌اند که علاقه‌ای به تداوم ارتباط با بن سلمان ندارند( اینجا بخوانید).

در آن زمان الجزیره ادعا کرد که در جریان ناپدید شدن خاشقچی، بن زاید سکوت پیشه کرد. بن زاید همچنین در چند سفری که پس از این حادثه به ریاض داشت، خیلی علاقه‌ای به بن سلمان نشان نداد و عکسهای خود را با او منتشر نکرد. بن زاید همچنین در بسیاری از جلسات مشترک دو کشور غایب بود. اینها همه نشان می‌دهد که بن زاید علاقه شدیدی به کاهش قدرت عربستان و دورشدن امارات از این کشور دارد.

پای دو زن در میان است؟

اما یک اتفاق و چند تحلیل باعث شد مساله خاشقچی و تئوری که الجزیره بر آن تاکید دارد، بیش از پیش تایید شود. طبق گزارشی که نور نیوز مدتی پیش نوشت، حدودا دو ماه قبل خدیجه چنگیز نامزد جمال خاشقجی پس از مدتها سکوت، خواستار روشن شدن تکلیف ماجرای قتل نامزد خود و مشخص شدن آمر اصلی این جنایت شد. این در حالی است که خدیجه چنگیز از مدتها قبل نسبت به نقش مستقیم و غیر قابل انکار محمد بن سلمان در ماجرای قتل و مثله کردن جسد نامزدش آگاه بود.

در پی این حادثه، مقامات سعودی مدعی شدند که سرویس امنیتی امارات عربی متحده و شخص محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، کارگردان این ماجرا و طرح شکایت خدیجه چنگیز بوده و هدف آنها، انتقام از برخی اقدامات یکجانبه رژیم سعودی در منطقه (بدون در نظر گرفتن منافع اماراتی ها) بوده است.

بعد از این اتفاق، سعودی ها ساکت ننشسته و دست به انتقام جویی زدند! بنابر گزارش برخی منابع آگاه؛ مدتی بعد از حادثه چنگیز ملاقاتی میان اعضای سرویس اطلاعاتی آل سعود و همسر محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی در آلمان صورت گرفته است، ملاقاتی که در حقیقت پاتک امنیتی سعودیها به امارات محسوب می شود.

این دو حادثه باعث شد که بسیاری تاکید کنند اختلاف بن زاید و بن سلمان بر سر مساله خاشقچی اوج گرفته و این زخم هر لحظه و با اتفاقات گوناگون عمیق تر شده و می‌شود. تا آنجا که همین اختلاف باعث شد در دو سه ماه اخیر امارات هم از ائتلاف نظامی سعودی خارج شود، هم ملاقاتی را با رقیب سنتی عربستان یعنی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و هم از شورشیان عدن حمایت نماید.

اختلاف امارات و عربستان چه تاثیری بر اوضاع خلیج فارس دارد؟

پایگاه الخلیج الجدید به نقل از واشنگتن پست نوشت که امارات اخیرا در چند قضیه از مسیر آمریکا جدا شده است. یکی از این قضایا ملاقات با مقامات ایرانی علی رغم تحریم آمریکا و دیگری هم جدایی از ائتلاف عربستان در یمن است که در چند روز اخیر به شدت اوج گرفته.

واشنگتن پست تاکید دارد که این مسائل باعث شده که آمریکا نسبت به یکی از بزرگترین متحدانش در خاورمیانه مشکوک شود به طوری که همین عدم اعتماد باعث شده نسبت به درگیری با ایران بیش از پیش نگران باشد. همچنین هدف آمریکا که ممانعت از فعالیت ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز است با قرارداد جدید اماراتی ها با ایران عملا به بن بست خواهد خورد و ایران بدون شک قدرت اصلی آبهای منطقه خواهد شد.

این گزارش و برخی گزارشهای دیگر نشان می‌دهد که امارات نسبت به سیاستهای آمریکا دلسرد شده و فکر می‌کند آمریکا دیگر نمی‌تواند در مقابل ایران از آنها حمایت کند( اینجا بخوانید).

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • علی .خلیج فارس
    0

    بنظرم اینجور که بوش میاد امارات متحده عربی واقعا فهمیده هرچقدر بیشتر در یمن بمونن تو باتلاق یمن بیشتر فرو میرن و واقعا نمیدونن چی داره میشه اینا مثل فکر صدام رو درمورد ایران کردن که صدام گفت ایران رو سه روزه تصرف میکنیم ولی عکس صحبتش شد و اینا هم گفتن یمن رو خیلی زود تصرف میکنم ولیییییی گرفتار شدن تو اتیشی که خودشون بپا کردن ...

  • علی .خلیج فارس
    0

    امریکا هم مثل ی دلال زبل داره از اب گلالود ماهی در میاره خیلی قشنگ داره این دوتا کشورو معذرت میخوام مثل گاو میدوشه و اونا هم میدونن فقط اگر سکوت کردن هم مشخصه بخاطر ضایع شدنشون تو جامعه عربه واقعا هم شکست خوردن ..

    نظرات شما -
    • روح اله
      0

      خخخ خخخخ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها