ایجاد شهرک های تخصصی طلا و جواهر به منظور تجمیع تولید

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: پیشنهاد ایجاد شهرک های تخصصی طلا و جواهر به منظور تجمیع تولید و تمرکز بر صادرات این محصول به شرکت شهرکها و صنایع کوچک ارائه شده است.

ایجاد شهرک های تخصصی طلا و جواهر به منظور تجمیع تولید

عباس هاشمی گفت: آیین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها با پی گیری دفتر صنایع فلزی ولوازم خانگی وزارت صمت و با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ملی استاندارد و واحد‌های تولیدی بخش خصوصی اصلاح در شورای پول و اعتبار تصویب و سپس توسط بانک مرکزی ابلاغ شد.

هاشمی ادامه داد: آیین نامه صدور، ورود و معاملات فلزات گرانبها از قبل از انقلاب تاکنون بازنگری نشده بود که با توجه به تغییر شرایط، ضرورت ایجاد اصلاحات وجود داشت.

او گفت: درباره بازنگری این ایین نامه که منحصرا به طلا و فلزات گرانبها مربوط است. مرجع و متولی صنعتی وجود نداشت که این موضوع را پیگیری و نواقص را برطرف نماید؛ لذا دفتر صنایع فلزی وزارت صنعت متولی شدچرا که این صنعت پتانسیل بسیار بالایی در امر اشتغال وصادرات دارد.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی ادامه داد: بررسی این آیین نامه از یک سال و نیم پیش شروع و اصلاحات آن با حضور دستگاه‌های همکار و با محوریت وزارت صمت انجام شد. نمایندگان بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ناجا، وزارت اقتصاد و دارایی از جمله دستگاه‌های شرکت کننده در جلسات اصلاح آیین‌نامه صدور، ورود فلزات گرانبها بودند.

هاشمی تصریح کرد: با تصویب این آیین‌نامه در شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن توسط بانک مرکزی، می‌توان گفت این آیین‌نامه واقعی‌تر شده و مشکلات و موانعی که با توجه به ماهیت صنعت طلا و‌شرایط مترقب بر فرایند آن تسهیل شده است.

او اضافه کرد: با توجه به پتانسیل بالای کشور ما در زمینه صادرات مصنوعات طلا این آیین نامه می‌تواند در جهت افزایش تولید این صنعت در داخل و صادرات آن تاثیرات بسزایی داشته باشد.

هاشمی با اشاره به یکی از بند‌های آیین نامه ورود و صدورفلزات گرانبها گفت: در تبصره ۱ ماده ۴ این آیین نامه آمده است اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای مجوز تولید می‌توانند پس از تایید وزارت صنعت معدن و تجارت نسبت به ورود فلزات گرانبهای ذوب شده خام به کشور با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوطه اقدام کنند؛ صدور تاییدیه انطباق شمش وارداتی بر عهده سازمان ملی استاندارداست.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی افزود: همچنین در تبصره ۲ آیین نامه آمده است ورود کالا‌های صنعتی فلزات گرانبها توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوط با مجوز وزارت صنعت معدن و تجارت مجاز است

هاشمی به ماده ۶ این آیین نامه اشاره کرد و گفت: در ماده ۶ صدور مصنوعات فلزات گرانبها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منحصراً با اخذ مجوز از بانک مرکزی و با رعایت کامل سایر قوانین و مقررات مربوطه و با ضوابط قید شده در آیین نامه مجاز است تمام این اصلاحات در جهت تسهیل فعالیت‌های تولیدی وصادراتی این صنعت انجام پذیرفته است.

ایجاد شهرک‌های تخصصی طلا و جواهرات

هاشمی اضافه کرد: پیشنهاد ایجاد شهرک‌های تخصصی طلا و جواهر به منظور تجمیع تولید و تمرکز بر صادرات این محصول به شرکت شهرک‌ها و صنایع کوچک ارائه شده است

او بیان کرد: این پیشنهاد پس از بررسی برای تصویب به دولت ارائه خواهدشد.

منبع: شاتا

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها