روزنامه‌های عربی درباره سفر سعد حریری به آمریکا چه نوشتند؟

نخست وزیر لبنان در حالی دوشنبه وارد آمریکا شد که دو کشور بر سر برخی پرونده‌ها از جمله موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی با میانجیگری آمریکا، موضع گیری در قبال حزب الله و نیز معامله قرن با یکدیگر اختلاف دارند.

روزنامه‌های عربی درباره سفر سعد حریری به آمریکا چه نوشتند؟

لبنان تا هفته گذشته صحنه اختلاف و دسته بندی های شدید ناشی از حادثه تیراندازی یک ماه پیش در استان جبل بود، تا جایی که بیم آن می رفت چه بسا این اختلافات تا جنگ داخلی در این کشور پیش رود اما نهایتا هفته گذشته با نشست مشترک حریری، میشل عون رئیس جمهوری و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بحران مزبور حل و فصل شد در نتیجه سعد حریری از این نظر آسوده خاطر راهی آمریکا شد.

تیراندازی یک ماه پیش در استان جبل لبنان و سوء قصد به وزیر امور آوارگان این کشور اختلاف و بحران سیاسی شدیدی را در لبنان رقم زد و موجب شد جلسه هیات دولت حدود چهل روز به تعویق بیفتد.

تحول مهم دیگر اینکه سفارت آمریکا در بیروت چهارشنبه گذشته در واکنش به حادثه استان جبل بیانیه ای صادر کرد و از لبنانی ها خواست اجازه ندهند از این حادثه بهره‌برداری سیاسی شود.

این بیانیه با واکنش محافل مختلف لبنان از جمله حزب الله روبه رو شد و آن را دخالت آشکار در مسائل داخلی لبنان و تلاش به منظور ایجاد تفرقه بین لبنانی ها دانستند.

روزنامه‌های عربی درباره سفر سعد حریری به آمریکا چه نوشتند؟

با این توضیحات باید پرسید آیا حل و فصل بحران ناشی از تیراندازی یک ماه پیش می تواند ماموریت سخت سعد حریری در واشنگتن را تسهیل کند؟

در همین ارتباط "سالم زهران" مدیر مرکز رسانه ای "الارتکاز" گفت: سفر حریری به آمریکا در حالی انجام شده است که پیش از آن نشست هیات دولت در فضایی توام با توافق تشکیل شد و این موجب می شود سفر حریری در شکل بهتری و به دور از دسته بندی و تنش سیاسی داخلی صورت بگیرد.

این در حالی است که برخی خبرها در بیروت حاکی از این است که جارد کوشنر داماد و مشاور ترامپ در تکاپوی سفر به بیروت است از همین رو نمی توان سفر حریری را با هدف فراهم کردن مقدمات سفر او به لبنان بی ارتباط دانست.

زهران ادامه داد: بین آمریکا و لبنان مسائل حل نشده ای وجود دارد از جمله موضوع پرونده ترسیم مرزی با فلسطین اشغالی که آمریکا در آن نقش میانجی دارد، به اضافه موضوع معامله قرن و بند مربوط به نحوه تعامل با پرونده پناهجویان فلسطینی در لبنان. به هر حال تجارب قبلی نشان داده است که آمریکا به لبنان توجه زیادی نداشته و چندان برآن تاثیرگذار نیست.

بستن پرونده حادثه جبل، کلید سفر حریری به واشنگتن

در همین ارتباط روزنامه "الرای" کویت نیز در تحلیل سفر حریری به واشنگتن نوشت: به نظر می رسد بیانیه سفارت آمریکا که آشکارا دفاع از "ولید جنبلاط " رهبر حزب سوسیال ترقیخواه لبنان و هشدار به هرگونه تلاشی برای هدف قرار دادن او از طریق روند محاکمه عوامل حادثه جبل بود، در حل و فصل این بحران نقش داشت تا جایی که بستن پرونده این بحران به مثابه کلید سفر حریری به واشنگتن بود.

به نوشته این روزنامه، بیانیه آمریکا حامل چندین پیام بود از جمله اینکه لبنان را به دقت زیر نظر دارد و به دنبال کاهش نفوذ حزب الله و تعقیب آن در کشورهای مختلف و به صفر رساندن کمک های مالی آن از طرق مختلف از جمله رویارویی بزرگ با ایران و بازوهای آن در منطقه است.

با توجه به پیام آمریکا مبنی بر اینکه لبنان و تحولات و اوضاع آن را زیر نظر دارد، حل و فصل بحران ناشی از حادثه جبل ضروری به نظر می رسید تا حریری بتواند در آمریکا اعلام کند اوضاع کشورش ثبات یافته و این بحران حل و فصل شده است.

اما در مورد اعمال فشار آمریکا بر حزب الله نیز باید گفت، همچنان احتمال اینکه شخصیت های سیاسی لبنانی دیگری را در فهرست تحریم قرار دهد، وجود دارد.

به هر حال باید دید حریری چقدر می تواند در سفر به واشنگتن بر مسیر جدیدی که آمریکا در قبال لبنان در پیش گرفته، تاثیر بگذارد؛ مسیری که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا چند ماه پیش از آن خبر داد و شامل توسعه دایره تحریم ها علیه بازوهای سیاسی حزب الله است و همزمان با آن دولت لبنان را به قطع تماس با آن دسته از اعضای حزب که تحریم شده اند، فراخوانده و یادآور شد، از اعضای حزب الله در دولت لبنان چشم بر نمی دارد.

این روزنامه کویتی افزود: حریری تلاش خواهد کرد واشنگتن را از توسعه دایره تحریم ها علیه لبنان منصرف کند زیرا بیم دارد این روند ثبات کشورش را تحت تاثیر قرار دهد و بخش بانکی که آخرین سوپاپ امن لبنان است در معرض تهدید قرار دهد، آن هم در شرایطی که اقتصاد لبنان در معرض فروپاشی است.

نکته قابل توجه اینکه آمریکا اخیر از اجرایی کردن گزینه تحریم ها علیه شخصیت های سیاسی حزب الله در چند ماه آینده خبر داد. در این میان پرواضح است که آمریکا حریری را به خروج نهایی و آشکار از دایره تاثیرپذیری حزب الله فراخواهد خواند.

الرای نوشت: نکته قابل توجه دیگر اینکه در آستانه سفر حریری به آمریکا، حزب الله بیانیه سفارت آمریکا در بیروت را به مثابه تهدیدی علیه وحدت ملی لبنان برشمرده و اعلام کرد، نقش و نفوذ سفارت آمریکا و ابزارهای آن در لبنان کاهش یافته و تحریم های آمریکا علیه مقاومت شکست خورده است.

این موضع حزب الله به مثابه پیام ضمنی و غیرمستقیم به حریری بود. علاوه بر این حزب الله در نظر داشت با این موضع این برداشت را که حل و فصل بحران تیراندازی در جبل تحت فشار آمریکا صورت گرفت، از بین ببرد.

حریری در ارتباط با حزب الله موضع خود را دارد

پایگاه خبری "لبنان ۲۴" نیز در مطلبی با عنوان "حریری در واشنگتن... قوی تر از قبل" نوشت: سعد حریری صبح روز دوشنبه در یک سفر رسمی راهی واشنگتن شد آن هم در شرایطی که تحولات داخلی لبنان موجب تعطیلی دولت شده بود اما مهم این است که حریری توانست پیش از این سفر بخشی از توازن از دست رفته را احیاء کند.

بنابراین حریری از نظر بین المللی و منطقه ای قوی تر از قبل شده است و سفر کنونی او به آمریکا نقش او را تقویت کرده و به او امکان خواهد داد برخی شروط مالی و اقتصادی را به کرسی بنشاند و تمام تکاپوی آینده او بر تلاش برای نجات لبنان از بحران مالی و اقتصادی متمرکز خواهد شد.

اما در زمینه سیاسی باید گفت که حریری در برابر هرگونه درخواست آمریکا در ارتباط با حزب الله و وضعیت سیاسی آن موضع خود را خواهد داشت، به این ترتیب که حزب الله را جزئی از ساختار سیاسی لبنان می داند که نمی توان از آن عبور کرد.

منبع: ایرنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها