کرباسچی: «اصلاحات» رهبر ندارد / آیا به واقع خاتمی اصلاحات را رهبری می‌کند؟

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته است که اکنون بگوییم نیازمند رهبر جدید است.

کرباسچی: «اصلاحات» رهبر ندارد / آیا به واقع خاتمی اصلاحات را رهبری می‌کند؟

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با ارگان رسمی این حزب با اشاره به برخی صحبت‌های اخیر عباس عبدی، حسین مرعشی و احمد زیدآبادی درباره نیاز جریان اصلاحات به رهبری جدید، گفت: «رهبری مفهوم مشخصی دارد، رهبری این نیست که فقط به صورت نمادین بگوییم خاتمی رهبر تشکیلاتی اصلاحات است.

وی با بیان اینکه خاتمی فردی شناخته شده، مورد احترام و فرهیخته است و از بهترین شخصیت‌هایی است که در عرصه سیاسی فعالیت می‌کند اما موضوع رهبری یک جریان سیاسی امری متفاوت و نیازمند ساز و کار تشکیلاتی در جبهه اصلاحات است، اظهار داشت: اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته است که اکنون بگوییم نیازمند رهبر جدید است.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با طرح این پرسش، تصریح کرد: آیا به واقع خاتمی اصلاحات را رهبری می‌کنند؟ اینکه زمانی در جریان انتخابات یا در مسئله و حوزه دیگری او اظهار نظری کنند و همه به نظر وی احترام بگذارند به معنای رهبری نیست. رهبری یعنی ورود به مسائل، مدیریت و ساماندهی آنها.»

کرباسچی در تشریح ویژگی‌های رهبری یک جریان سیاسی می‌گوید: رهبری یعنی اینکه اگر زمانی به مشکلی برخورد کردیم او بیاید و مشکل را حل‌وفصل کند. اگر نقصی وجود دارد رفع آن نقص توسط رهبری جریان انجام شود.

وی با بیان اینکه اگر لازم شد در نقاط حساسی حضور یا عدم حضور افراد را مدیریت کند، می گوید: قبول مسئولیت در زمان‌های حساسی که باید عواقب یک تصمیم برعهده گرفته شود از نقش‌های مهم رهبر یک جریان است.

دبیرکل حزب کارگزاران با تاکید براینکه رهبری تنها وجه علاقه و احترام از طرف اعضاء و گروه‌ها نیست و باید تمامی جنبه‌ها را دنبال کند، گفت: نه خاتمی هرگز چنین ادعایی داشته‌اند که رهبر مجموعه جریان اصلاحات هست و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری جریان اصلاحات توافق کرده‌اند.

کرباسچی تاکید کرد: گروه‌های جریان اصلاحات به خاتمی بسیار علاقه‌مند هستند اما اینگونه نیست که همه با هم توافق کرده‌اند که در شرایط فعلی ایشان رهبر جریان اصلاحات تلقی شوند. شاید جمله درست‌تر این باشد که جریان اصلاحات پیش از آنکه به «رهبرجدید» نیاز داشته باشد از اساس نیازمند «رهبر» است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شورای عالی اصلاحات که برای خود رویکردهای فرا انتخاباتی نیز قائل است در مسیر سازماندهی گام بر نداشته و نمی‌دارد، پاسخ می‌دهد: از ابتدا فلسفه تشکیل شورای عالی اصلاحات مباحث انتخاباتی بوده است و تا به حال در این شورا غیراز مسائل مربوط به انتخابات بین احزاب اصلاح‌طلب هیچ وحدت نظری وجود نداشته است.

دبیرکل حزب کارگزاران با بیان اینکه اصلاحات به سازماندهی نیاز دارد، گفت: مجموعه نیروهایی که خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کنند باید در یک تفاهم هدف و روش و مدیریت اجرای هدف را معرفی کنند، در مرحله اول نیروهای اصلاح‌طلب باید مجموعه‌ای فراتر از مجموعه‌هایی که به دنبال مباحث انتخاباتی هستند، تشکیل دهند.

وی می گوید: این مجموعه باید اصلاحات را تعریف کند. ‌ای کاش اولین قدم این نهاد بالادستی که خبر تشکیل آن به تازگی رسیده است، تعریف اصلاحات و تبیین هدف و روش و مدیریت آن باشد.

منبع: مهر

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها