خرید برگ سبز چای از ۸۹ هزار و ۸۰۰ تن گذشت / قیمت هر کیلو چای داخلی ممتاز ۶۰ هزار تومان است

رئیس سازمان چای گفت: براساس آخرین آمار ۸۹ هزار و ۸۰۸ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۲۵۸ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

خرید برگ سبز چای از ۸۹ هزار و ۸۰۰ تن گذشت / قیمت هر کیلو چای داخلی ممتاز ۶۰ هزار تومان است

حبیب جهان ساز درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تا ۱۹ مرداد، ۸۹ هزار و ۸۰۸ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۲۵۸ میلیارد تومان از چایکاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شده است.

وی از پرداخت ۷۱ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۱۹۴ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی پس از تخصیص اعتبار و پرداخت قدرالسهم کارخانه‌ها به حساب چایکاران واریز می‌شود.

جهان ساز ادامه داد: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده ۵۴ هزار و ۲۸۹ تن معادل ۶۰ درصد درجه یک و ۳۵ هزار و ۵۱۹ تن معادل ۴۰ درصد درجه ۲ است.

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است، بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و شرایط مساعد اقلیمی، کمبود برداشت برگ سبز چای ناشی از خشکی هوا جبران شده است که با استمرار شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که میزان تولید برگ سبز چای تا پایان فصل برداشت به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن برسد.

رئیس سازمان چای: فروش چای داخل با نرخ‌های ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در بازار صحت ندارد

وی با اشاره به اینکه ۱۵۹ کارخانه چای سازی مشغول خرید برگ سبز چای هستند، گفت: بنابر آمار از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده تا کنون ۲۰ هزار و ۲۰۷ تن چای خشک خریداری شده است که در صورت تحقق تولید ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن برگ سبز چای، میزان تولید چای خشک به ۲۶ هزار تن می‌رسد.

جهان ساز با بیان اینکه مشکلی در فروش چای خشک تولیدی وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه چای ایرانی، چای بدون اسانس و ارگانیک است، از این رو طی سال‌های اخیر تقاضا برای خرید چای ایرانی افزایش یافته است.

رئیس سازمان چای حداکثر قیمت هر کیلو چای داخلی ممتاز را ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: براین اساس فروش چای داخل با نرخ‌های ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در بازار صحت ندارد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به آنکه حداکثر هر کیلو چای خشک به صورت عمده فروشی با نرخ ۳۰ هزار تومان از کارخانه‌های چای سازی خریداری می‌شود، از این رو فروش با نرخ‌های چندبرابری ارتباطی به تولیدکننده ندارد و همواره دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت‌های بیشتر باید بر خرده فروشی‌ها نظارت کنند.

وی درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر بازار چای خارجی بیان کرد: با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیما به واردات، حداکثر قیمت چای خارجی باید ۲ برابر افزایش یابد، این در حالی است که هم اکنون چای خارجی با قیمت‌های غیر واقعی در بازار عرضه می‌شود.

جهان ساز در پایان با اشاره به اینکه هر کیلو چای خارجی نباید با نرخ بیش از ۶۰ هزار تومان در بازار عرضه شود، تصریح کرد: فروش با نرخ‌های ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به معنای از هم گسیختگی بازار است که مسئولان امر باید بر این موضوع نظارت داشته باشند تا اجحافی در حق مصرف کننده صورت نگیرد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها