یادداشتی بر آنچه در بیشه کلا گذشت

فرودگاه بیشه کلا با کد یاتا BSM و ایکائو OINJ در بیشه کلا در نزدیکی آمل قرار دارد، یکی از فرودگاه‌های نظامی شمال کشور می‌باشد که در صورت وقوع شرایط ویژه نقطه اتکای کشور ما و خصوصا نواحی شمالی ایران عزیز خواهد بود.

یادداشتی بر آنچه در بیشه کلا گذشت

فرودگاه بیشه کلا با کد یاتا BSM و ایکائو OINJ در بیشه کلا در نزدیکی آمل قرار دارد، یکی از فرودگاه‌های نظامی شمال کشور می‌باشد که در صورت وقوع شرایط ویژه (خدایی ناکرده) نقطه اتکای کشور ما و خصوصا نواحی شمالی ایران عزیز خواهد بود.

در روزهای اخیر اخباری درباره درگیری بومیان منطقه بیشه کلا و نظامیان پادگان نیروی هوایی منتشر شد که باعث شد پیگیر وضعیت موضوع این فرودگاه شویم.

عکس‌های هوایی و همچنین تصاویر گرفته شده از روی باند فرودگاه نشان‌دهنده وضعیت نامناسب ساخت و ساز در اطراف فرودگاه است، این مشکل از دو دیدگاه قابل بحث است:

1. با توجه به عدم وجود ساعت کاری منظم برای فرودگاه‌های نظامی و همچنین نیاز به انجام پرواز در برخی ساعات شب، اسکان داشتن افراد در منازل مسکونی اطراف فرودگاه‌هارا با مشکلات عدیده‌ای موجه می‌کند، ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که صدای هواپیماهای نظامی از صدای هواپیماهای مسافربری بیشتر بوده و مشکلات را بیشتر می‌کند.

نزدیکی بیش از حد منازل مسکونی به فرودگاه به سلامتی افراد نیز آسیب می‌رساند و دیده شده که افراد هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی با آسیب‌های فراوانی روبه‌رو شدند از این رو سازمان‌های حاکمیتی صنعت هوانوردی از قبیل ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی تجاری) قوانینی را در جهت کاهش این آسیب‌ها وضع کرده‌اند.

2. عدم وجود فاصله مناسب منازل مسکونی با فرودگاه موجب لطمه زدن به کار نیروهای نظامی می‌شود چراکه شاید نیاز باشد قسمتی از وظایف نیروهای نظامی در خفا انجام شود که با نزدیک بودن منازل مسکونی این نکته به طور کامل خدشه دار می‌شود.

تصاویر گرفته شده از روی باند نشان می‌دهد که در این منطقه برج‌سازی نیز آغاز شده، با توجه به اینکه هواپیماها برای فرود نیازمند فضای مناسبی هستند وجود برج در اطراف باند بر ایمنی پروازها تاثیر منفی می‌گذارد.

از منابع موثق نیز نقل شده است که زمین‌های اطراف فرودگاه کاربری کشاورزی داشته‌اند که البته پوشیده است که چطور به سرعت به زمین مسکونی تغییر کاربری داده‌اند و شهرک سازی انجام شده است.

در رابطه با درگیری و اختلافات ایجاد شده برسر زمین‌ها و ساخت و سازهای غیر قانونی افراد خاطی تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها