آژیر قرمز برای جهانبخش، کاوه، عزت الهی و ...

حتی لژیونر بودن آن هم با لقب گران ترین خریدهای تاریخ باشگاه ها نمی تواند تضمین کننده جایگاه ثابت در ترکیب تیم ها باشد.

آژیر قرمز برای جهانبخش، کاوه، عزت الهی و ...

فصل جدید رقابت های باشگاهی در اروپا با شرایطی متفاوت برای ستاره های لژیونر فوتبال ایران استارت خورد. بازیکنانی که یک سال قبل هر یک با سرو صدای زیاد و ارقام نجومی سر از تیم های سرشناس تر در لیگ های معتبر درآوردند به این امید که روند پیشرفت بهتری داشته باشند غافل از این که حتی انتقال با این ارقام نیز نمی تواند تضمین کننده جایگاه آنها در ترکیب اصلی باشد.


روزهای آغازین لیگ های معتبر اروپایی برای لژیونرهای ایرانی اصلا خوب نبود تا این هشدار به گوش آنها برسد که ممکن است با ادامه این روند نه تنها جایگاه شان در تیم های باشگاهی بلکه در تیم ملی را نیز از دست بدهند چون مارک ویلموتس به اندازه کافی در فهرست خود بازیکن دارد که بخواهد قید لژیونرهای نیمکت نشین را بزند.


در آستانه شروع رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 در قاره آسیا مصائب مارک ویلموتس و دستیارانش بیشتر از همیشه شود. جالب این که تیم های این بازیکنان در غیاب آنها نتایج فوق العاده ای کسب کردند که نشان می دهد غیبت این لژیونرها می تواند ادامه دار باشد. به همین بهانه نگاهی انداختیم به آخرین وضعیت و گمانه زنی های پیرامون ستاره های فوتبال ایران شاغل در خارج از کشور تا از شرایط آنها در آستانه اولین اردوی تیم ملی مطلع شویم.

علیرضا جهانبخش

از رکوردشکنی در برایتون تا سکونشینی

فصل گذشته برایتون آلبیون برای به خدمت گرفتن آقای گل ایرانی آردیویسه حاضر شد تمام رکوردهای نقل و انتقالاتی تاریخ باشگاه را بشکند و رقمی در حدود 17 میلیون پوند برای جذب علیرضا جهانبخش به آلکمار بپردازد. کریس هیتن سرمربی ایرلندی و وقت برایتون علاقه خاصی به جهانبخش داشت اما حتی این اعتماد هم نتوانست زمینه تثبیت جایگاه علیرضا را فراهم کند تا مصدومیت طولانی مدت او در جریان بازی با اورتون کابوسی بزرگ را رقم بزند. با ورود گراهام پاتر به عنوان جانشین هیتن به نیمکت رهبری برایتون عملا اوضاع برای یکی از ستاره های کلیدی تیم ملی ایران بدتر از همیشه شد تا جایی که شایعاتی در قبال جدایی قرضی جهانبخش نیز به گوش رسید اما تایید نشد. علیرضا در هفته اول لیگ برتر جزیره در فهرست 18 نفره تیمش قرار نگرفت و برایتون در غیاب یکی از گران ترین ستاره های خود موفق شد با سه گل از سد واتفورد عبور کند تا با این نتیجه عملا آژیر قرمز برای جهانبخش به صدا در بیاید. مسلما این سکونشینی برای ستاره 17 میلیون پوندی نمی تواند چندان خبر خوبی آن هم در آغاز این فصل فوتبال جزیره باشد.

کاوه رضایی

بازگشت به خانه اول


دومین انتقال جذاب فصل گذشته برای فوتبالدوستان ایرانی جدایی کاوه از شارلروا و پیوستن به بروژ با گران ترین جابه جایی تاریخ ژوپیرلیگ رقم خورد تا پیراهن شماره 10 آبی مشکی پوشان قهرمان بلژیک به تن گلزن اول گورخرهای شارلروا برود. اما رضایی که نتوانست زیر بار فشارهای کاذب انتقال پنج میلیون یورویی دوام بیاورد نه تنها جایگاهی ثابت در ترکیب بروژ پیدا نکرد بلکه دو تورنمنت بزرگ ملی سال را نیز از دست داد تا اوضاع روز به روز برای ستاره کرمانشاهی فوتبال ایران بدتر شود. حتی تغییرات نیمکت رهبری بروژ در تابستان هم تاثیری در وضعیت کاوه نداشت تا همه اخبار از بازگشت احتمالی این بازیکن به شارلرو و رسیدن به آرامش در خانه اول حکایت داشته باشد. بروژ در سه بازی ابتدایی فصل چه در ژوپیرلیگ چه در پلی آف لیگ قهرمانان اروپا در غیاب کاوه به سه برد شیرین رسیده و مشکلی در ساختار تهاجمی نداشته که نیازی به کاوه رضایی احساس شود.

امید ابراهیمی

مازاد در لیگ ستارگان


فرمانده بی چون و چرای میانه میدان الاهلی در فصل گذشته در اتفاقی عجیب از سوی سرمربی جوان اسپانیایی در لیست مازاد باشگاه قطری قرار گرفت تا سومین ستاره لژیونر ایران هم با شوک بزرگی روبرو شود. امید به عنوان یکی از گران ترین بازیکنان خارجی الاهلی در حالی نامش در فهرست قرار نگرفت که فصل گذشته به اذعان کارشناسان فوتبال قطر یکی از سه ستاره تاثیرگذار سبزپوشان دوحه در مسیر ایستادن در جایگاه پنجم بود اما حالا باید حداقل نیم فصل دور از میدان و سکونشین باشد. البته با توجه به این که هنوز مدت زمان زیادی تا بسته شدن پنجره تابستانی لیگ ستارگان باقی مانده شایعاتی در قبال پیوستن این بازیکن کلیدی تیم ملی ایران به تیمی دیگر نیز شنیده می شود که باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار امید ابراهیمی قرار دارد.

سعید عزت الهی

سکونشین در سرزمین های شمالی


روزهای تیره و تار جوان اول فوتبال ایران در فوتبال اروپا همچنان ادامه دارد. بعد از اتفاقات تلخ در تجربه چمپیون شیب با پیراهن ردینگ، عزت الهی براساس قراردادی که با روستوف داشت بالاجبار در مسیر بازگشت به سرزمین های شمالی قرار گرفت اما والری کارپین سرمربی جوان و جدید روستوف هیچ علاقه ای به استفاده از ستاره جوان ایرانی از خود نشان نداد تا شماره 6 تیم ملی ایران تنها در تمرینات حاضر و چهارهفته ابتدای لیگ برتر روسیه را از خانه پای گیرنده تلویزیونی تماشا کند. سعید عزت الهی از آن دست استعدادهای جوان فوتبال ایران و آسیا بود که پیش بینی می شد آینده ای درخشان داشته باشد اما فعلا تنها چیزی که در یک سال گذشته تجربه کرده سکونشینی و اتفاقات غیرقابل پیش بینی بوده است.

میلاد محمدی

از درخشش در گروژنی تا نیمکت نشینی در خنت


انتقال مدافع چپ تیم ملی ایران به ژوپیرلیگ آن هم بعد از چهارسال درخشان در احمت گروژنی این امیدواری را بیشتر کرد که میلاد محمدی در تجربه جدید خود پیشرفت بیشتری را تجربه کند اما با گذشت چند هفته از آغاز فصل میلاد هم به سرنوشت سایر ستاره های لژیونر فوتبال ایران دچار شد و تنها نیمکت نشینی را تجربه کرد. خنت که با قراردادی سه ساله ستاره ایرانی را به خدمت گرفت چه در ژوپیرلیگ چه در بازی های پلی آف لیگ اروپا ترجیح داد تا بیشتر از این بازیکن روی نیمکت بهره ببرد تا درون زمین. محمدی در حالی راهی فوتبال بلژیک شد که تمامی اخبار از علاقه شدید باشگاهی مثل سلتیک به این ستاره حکایت داشت اما ...

الهیار صیادمنش

نیمکت نشین اما امیدوار به آینده


شاید برای این جوان 18 ساله که اولین تجربه خود در این سن کم را با پوشیدن پیراهن تیمی بزرگ همچون فنرباغچه در فوتبال اروپا پشت سر می گذارد، انتظار شروعی مقتدرانه کمی بی انصافی باشد اما وضعیت او نیز همچون سایر لژیونرهای فوتبال چندان مساعد پیش نرفته است. الهیار که به تازگی اولین گل ملی خود را نیز در بازی با سوریه زیر نظر مارک ویلموتس به ثبت رساند، امید دارد در ترکیب فنرباغچه به جایگاهی مناسب برسد تا پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند. صیادمنش با وجود استارت توام با نیمکت نشینی، امید زیادی دارد تا در فصل پیش رو بتواند یکی از بهترین لژیونرهای ایران لقب بگیرد.


اما سوای از ستاره هایی که این روزها وضعیت چندان مساعدی در تیم های باشگاهی خود ندارد معدود لژیونرهایی هم هستند که با درخشش خود در ترکیب تیم شان باعث شدند طرفداران و فوتبالدوستان ایرانی امیدوارانه به درخشش نسل طلایی فوتبال فعلی ایران بیاندیشند. از سردار آزمون در زنیت گرفته که هر هفته یا گل می زند یا گل می سازد تا قهرمان روسیه آماده و باروحیه به سمت حضور در لیگ قهرمانان اروپا بتازد تا مجید حسینی که در ساختار تدافعی ترابزون اسپور نوید ظهور دژ دفاعی غیرقابل نفوذ را به طرفداران این تیم و ایرانی ها داده است. البته سایر لژیونرها از جمله بازیکنان شاغل در لیگ ستارگان قطر هم وضعیت تثبیت شده ای دارند و منتظر شروع فصل جدید هستند.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها