قارداشی: برای کسب سهمیه المپیک عدالت را رعایت می‌کنیم/ نمی‌خواهیم بدهی به جا بگذاریم

رئیس فدراسیون تنیس روی میز در مورد اعزام ورزشکاران به مسابقات کسب سهمیه المپیک گفت: بین ورزشکاران عدالت به طور کامل برقرار است و فقط شایستگی را مبنای توجه قرار می‌دهیم. البته باید بودجه و امکانات را تقسیم کنیم.

قارداشی: برای کسب سهمیه المپیک عدالت را رعایت می‌کنیم/ نمی‌خواهیم بدهی به جا بگذاریم

مهرداد علی قارداشی، رئیس فدراسون تنیس روی میزبه مسابقات کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو اشاره و بیان کرد: تمرکز فدراسیون برای کسب سهمیه روی همه ورزشکاران است اما باید منابع را بر اساس اولویت‌بندی تقسیم کنیم. قبلا ثابت کردیم که توجهمان معطوف به همه ورزشکاران است. اکنون نیز تیم نوجوانان و جوانان دختر را به طور کامل به مسابقات آسیایی اعزام می‌کنیم. علاوه بر این هر سه رده نوجوان، جوان و بزرگسال با هم در اردو شرکت می‌کنند تا با یکدیگر توپ بزنند و اعتماد به نفس جوان‌ترها بالا برود.

او در ادامه افزود: بین ورزشکاران عدالت به طور کامل برقرار است و فقط شایستگی را مبنای توجه قرار می‌دهیم. البته باید بودجه و امکانات را تقسیم کنیم. با این حال شرایط مالی برخی ورزشکاران مثل شهسواری و صامت به گونه‌ای است که در بعضی از مسابقات شرکت می‌کنند. مریم در ماه‌های آینده به تور بلغارستان و شهسواری هم به تور جهانی می‌رود.

رئیس فدراسیون تنیس روی میز به برگزاری مسابقه انتخابی برای ورزشکارانی که به دنبال کسب سهیمه المپیک هستند اشاره کرد و گفت: برای دختران انتخابی می‌گذاریم. ممکن است چهار نفری که به مسابقات آسیایی اعزام می‌شوند به انتخابی تیمی و انفرادی المپیک هم بروند.

او در ادامه بیان کرد: دور قبل خانم محجوبه عمرانی، مریم صامت، الینا تیتارنکو و ندا شهسواری به انتخابی المپیک اعزام شدند؛ بازی‌های خوبی انجام دادند و تا پای سهمیه هم رفتند اما خانم شهسواری به المپیک راه پیدا کرد چون آسیای میانه یک سهمیه داشت.

در شرایط کمبود بودجه توانایی پوشش ورزشکاران زیادی نداریم

قارداشی در واکنش به اینکه پیش از این اعلام شده بود فدراسیون شهسواری را به مسابقات جهانی می‌فرستد، بیان کرد: شرایط مالی فدراسیون‌ها نسبت به قبل متفاوت است. قطعا کمبود بودجه دلیل اعزام انفرادی شهسواری به مسابقات جهانی است. در شرایط کمبود بودجه مجبوریم مدیریت کنیم؛ در این شرایط شما هم نفرات برتر رنکینگ را اعزام می‌کنید. با این وجود فدراسیون به ورزشکارانی که به صورت شخصی در مسابقات شرکت می‌کنند هم توجه دارد و ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه را به آنها کمک می‌کند. شهسواری هم با هزینه شخصی اعزام می‌شود و فدراسیون به او کمک می‌کند در نتیجه بقیه ورزشکاران هم باید توانایی پرداخت بخش اصلی سفر خود را داشته باشند و علاوه بر این رنکینگشان خوب باشد. در شرایط کمبود بودجه توانایی پوشش تعداد زیادی از ورزشکاران را نداریم؛ یک ضرب‌المثل در این مورد می‌گوید یک ده آباد بهتر از صد شهر خراب است.

او در مورد حضور در المپیک گفت: کار در فدراسیون‌های توپی و راکتی سخت است با این حال ۶ بار پشت سر هم سهمیه المپیک گرفتیم. اگر ادعا می‌کنیم که بهترین فدراسیون هستیم به دلیل کسب مدال‌های تاریخی است و گرنه برخی از رشته‌ها هر دوره به المپیک می‌روند و مدال می‌گیرند اما مدالی که بعد از ۷۲ سال به دست می‌آید ارزش زیادی دارد.

به خاطر هزینه بالا، جذب مربی خارجی امکان‌پذیر نیست

قارداشی در مورد ادامه همکاری حمیده ایرانمنش با تیم ملی گفت: خانم ایرانمنش تا اطلاع ثانوی تمام اختیارات سرمربی را دارد، یعنی اگر ۱۰ سال دیگر هم سرمربی نداشته باشیم، خانم ایرانمنش کارش را ادامه می‌دهد و با تعیین سرمربی باز هم در کادر فنی باقی می‌ماند چون از عملکردش راضی هستم. در ۲۵ سال اخیر هیچ وقت رنگینگ زیر ۱۵۰ نداشتیم اما با هدایت و درایت ایرانمنش در مسابقات جهانی شهسواری آن را کسب کرد. در مورد مربی خارجی هم باید بگویم که هزینه‌ها خیلی زیاد است و فعلا شدنی نیست.

باید مدیریت کنیم تا بدهی به جا نگذاریم

او در مورد انتخاب سیمین رضایی برای داوری در بازی‌های المپیگ گفت: خانم رضایی افتخار جامعه ورزش است. وقتی وزیر ورزش تصمیم می‌گیرد در حضور وزیر ورزش عراق از خانم رضایی تقدیر کند نشان‌دهنده ارزش بالای کارش است. در تاریخ ۷۲ ساله ایران چنین داوری را نداشتیم و به او افتخار می‌کنیم.

رئیس فدراسیون تنیبس روی میز در واکنش به انتقاد رضایی از دستمزد کم داوران بیان کرد: باید شرایط کنونی کشور را درک کنیم‌. فروش نرفتن نفت باعث کاهش بودجه دولت شده و به همین نسبت زیرمجموعه‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه فدراسیون‌ها هم باید منابع خود را مدیریت کنند. این داوران وقتی به سطوح بین‌المللی می‌رسند پول بیشتری می‌گیرند و کسانی که شغل بهتری دارند، با حق اختیار خود بعضی مسابقه‌ها را قضاوت نمی‌کنند. با این وجود حق‌الزحمه لیگ خوب است و میزان دریافتی به درجه، روز و ساعت بستگی دارد. البته برخی از ادارات نیز مسابقه برگزار می‌کننند که داوران آنجا دستمزد بیشتری می‌گیرند.

او در مورد بدهی فدراسیون به داوران در سال‌های قبل گفت: در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ داوران مطالبات حق‌الزحمه خود را که حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود، دریافت نکرده بودند، از دی ماه ۹۴ به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شدم و از ابتدای سال ۱۳۹۵ تسویه این مطالبات را آغاز کردم که تا مرداد ماه سال ۹۷ ادامه داشت. یعنی دوسال و نیم طول کشید تا این مطالبات پرداخت شد بنابراین باید منابعمان را مدیریت کنیم که بدهی به جا نگذاریم.

به نسبت خودمان اسپانسر جذب کردیم

قارداشی با بیان اینکه به نسبت خودمان اسپانسرهای زیادی را جذب کردیم گفت: در مجمع عمومی فدراسیون مشخص شد که ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر از مبلغی که وزارت برای جذب اسپانسر تخمین زده بود، به دست آوردیم و همین باعث شده تا در این شرایط اقتصادی به کسی بدهکار نباشیم، اعزام‌هایمان را انجام و حقوق کارمندان را بدهیم.

او در این مورد افزود: ۷۲ کشور در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۸ سوئد شرکت کرده بودند که از این تعداد فقط ۱۶ کشور دو تیم پنج نفره از زنان و مردان اعزام کردند. ایران هم جزو همین کشورها بود. هزینه پریناز حاجیلو و صبا صفری هر کدام چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان شد اما حتی یک گیم هم بازی نکردند و سرمربی فقط از شهسواری‌، صامت و اشتری استفاده کرد. با این وجود تجربه خوبی برایشان بود و بازی ورزشکاران بزرگ را دیدند. در بخش مردان هم این شرایط وجود داشت با این تفاوت که آقای لطف الله نسب از امین احمدیان و افشین نوروزی استفاده کرد اما حتی یک گیم هم به میعاد لطفی بازی نداد. این ورزشکاران با اینکه بازی نکردند اما زمانی بخواهند رزومه قهرمانی خود را ارادئه دهند عضویت تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهانی ۲۰۱۸ را هم ذکر می‌کنند.

قارداشی به گرانی تجهیزات تنیس روی میز اشاره کرد و گفت: تنیس روی میز، اسکی، تیراندازی و بدمینتون ورزش‌هایی گران هستند و این دست روسای فدراسیون نیست؛ هر فرد دیگری رئیس تنیس روی میز شود باز هم قیمت دو جفت رویه راکت و چوب آن ۶ میلیون تومان است.

منبع: ایسنا

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها