آمار ساختگی مشارکت مردم در ورزش کار بدی است

افشین ملایی با بیان اینکه تا این لحظه قصدی برای حضور در انتخابات ندارد، تصریح کرد: نمی‌خواهم در انتخابات شرکت کنم مگر اینکه مجبورم کنند.

آمار ساختگی مشارکت مردم در ورزش کار بدی است

نشست خبری افشین ملایی سرپرست فدراسیون ورزش های همگانی پس از ۱۰۰ روز فعالیت وی در این فدراسیون با حضور خبرنگاران در محل فدراسیون ورزش های همگانی برگزار شد.

سرپرست فدراسیون ورزش های همگانی با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار گفت: یکی از اصلی ترین وظایف حاکمیت ایجاد سلامت و نشاط برای جامعه است. برای پیشگیری از روند کم تحرکی چاره‌ای جز بازبینی دستگاه های مسئول از جمله فدراسیون همگانی نیست تا بتوانیم با ساز و کارهای علمی و بروز دنیا زمینه را برای مشارکت هر چه بیشتر مردم در فعالیت های ورزشی ایجاد کنیم.

وی افزود: مسئله اصلی ما در فدراسیون برگزاری مسابقات نیست بلکه سوق دادن میلیون ها نفر از مردم به سمت ورزش با همکاری تمامی دستگاه ها است. اگر اصلاح رفتار را هدف قرار دهیم باید از رویکردهای مناسب در این زمینه استفاده کنیم. ما متخصصینی در حیطه های مختلف داریم که به وظایف خود عمل نمی‌کنند مثلا آمار بالای مصرف سیگار در بین دانشجویان پزشکی نشانگر این است که نتوانسته اند بخوبی از گرایش به این موضوع خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: با هدف قرار دادن رویکرد اصلاح رفتار به نفع مخاطب، سعی کردیم با مخاطب ۸۳ میلیونی به ماموریت خود به شکل موثر عمل کنیم و باعث اصلاح رفتار مردم برای ورزش کردن باشیم. عدم تعامل پویا با سازمان های مسئول در این زمینه یکی از نقاط ضعف بزرگ بود و بر همین اساس سازمانی را در فدراسیون ایجاد کردیم تا شاهد تعامل و همکاری مناسب باشیم.

مولایی با تاکید بر ایجاد کمپین برای تاثیر گذاری بر مردم و سوق دادن آن ها به سمت فعالیت های ورزشی، گفت: باید فرصت ایجاد فعالیت با ادبیات اخلاق گونه افراد متخصص را جایگزین دیگر افراد غیرمتخصص در فدراسیون کنیم که با حفظ احترام این کار را انجام دادیم. هدف بود تیمی را بیاوریم که دنبال آب و نان نباشد. از ظرفیت علمی ورزش کشور نیز برای رقم زدن اتفاقات خوب استفاده کردیم تا در نهایت با اصلاح ساختار شاهد تغییر رفتار مخاطبان باشیم.

سرپرست فدراسیون ورزش های همگانی افزود: اینکه چه مقدار موفق می شویم را نمی دانم اما تعریف مساله و تغییر ساختار بدرستی انجام شده و امیدوارم در کوتاه مدت بتوانیم به اهدافمان برسیم. کارهای خوبی را با وزارت آموزش و پرورش و فدراسیون ها در حال انجام داریم و ان‌شاءالله بتوانیم گام های موثری را با تاکید بر توجه به منافع ملی برداریم. از شهریور ماه برنامه های بسیار خوبی را با حضور مسئولان ارشد ورزش در نظر داریم که قطعا در ترویج این حرکت بزرگ موثر خواهد بود.

وی در ادامه درباره اینکه آیا در انتخابات فدراسیون ورزش های همگانی شرکت می کند یا خیر گفت: روز اول به صراحت گفتم دنبال کاندیداتوری در انتخابات نیستم و تا این لحظه نیز این تصمیم را دارم. اگر وزارت یا هیات ها اصرار کنند بمانم شاید مسئله فرق کند اما تا این لحظه دنبال حضور در انتخابات نیستم. دنبال تجمیع برای حمایت دستگاه های مسئول و ایجاد زمینه علمی برای حمایت از ورزش همگانی در کشور هستیم تا هر فردی که این سمت را در اختیار گرفت بر اساس شیوه علمی و درست کار را به جلو ببرد.

وی درباره اینکه آمار ارائه شده در زمینه فعالیت ورزشی مردم بر اساس چه شاخص ها و فاکتورهایی بوده است، گفت: ما ۲ رویکرد در بدو ورود می توانستیم داشته باشیم یکی اینکه با اقدامات تشریفاتی زمینه را برای برگزاری مجمع داشته باشیم. شنیدن اینکه ۲۱ درصد دانش آموزان ما که نزدیک به ۳ میلیون نفر هستند دچار چاقی شده اند و برای حل یک معضل اجتماعی و ملی، همه از جمله دولت، مجلس و دیگر ارگان ها پای کار بیایند. سعی کردیم از چارچوبی استفاده کنیم تا توسعه ورزش همگانی در بخش های مختلف درونی و بیرونی نهادینه شود. خوشبختانه مثلا مسئول ورزش یکی از وزارتخانه ها آمادگی خود را برای مشارکت در بحث سلامت مردم و توسعه فعالیت های ورزشی اعلام کرد. افرادی باید بیایند تا درد مردم دغدغه اصلی شان باشد و بر اساس همین چارچوب علمی طراحی شده حرکت کنند.

سرپرست فدراسیون ورزش های همگانی درباره میزان توجه به ورزش همگانی در تهران گفت: نحوه برنامه ریزی در تهران با دیگر نقاط کشور متفاوت است و در حال حاضر وضعیت مطلوبی در ورزش تهران نمی بینیم. نقاط خوبی در این بخش داریم و شهرداری اقدامات خوبی داشته است. باید با ابزارهای علمی از مردم تهران ابتدا بپرسیم آیا به ورزش علاقمند هستند یا اینکه چه نظری در اینباره دارند. یکی از برنامه های اصلی ما توجه به ورزش در تهران است که درصددیم با آگاهی در این زمینه گام برداریم.

وی درباره تاکید وزارت ورزش مبنی بر اینکه سرپرستان نمی توانند در انتخابات شرکت کنند و لازم است از سرپرستی استعفا بدهند، گفت: قطعا این موضوع را قبول دارم. اگر به احتمال یک درصد روزی قرار باشد در انتخابات شرکت کنم از سمت خود انصراف می‌دهم اما فعلا چنین بحثی مطرح نیست.

ملایی در پاسخ به این سوال که این برنامه ها چه زمانی قرار است به مرحله اجرا برسد و چرا شاهد اجرایی شدن تصمیمات در جلسات متعدد این فدراسیون نیستیم، گفت: بخشی از عمل آغاز شده و با ۳۴ فدراسیون تفاهم نامه امضا و منابع مالی را به سمت آن ها گسیل کرده ایم. مثلا فدراسیون شنا طرحی دارد که امسال به یک میلیون نفر آموزش رایگان بدهد. بسیج ، شهرداری و فدراسیون های دیگر هم پای کار آمده اند. فدراسیون جودو هم به شدت در حال فعالیت است تا ورزشکاران این رشته را به ۲۰۰ هزار نفر برساند. ما هم باید گفتمان جدید را ایجاد می‌کردیم و در ادامه آنها را اجرایی کنیم. اگر می‌خواهیم کار با کیفیت انجام دهیم باید به اندازه کافی کارشناسی کنیم. شهریور ماه آغاز لیگ پیاده روی، المپیاد سالمندان، کارکنان، کودکان و کمپین های آموزشی را خواهیم داشت و این ها بخشی از برنامه های در دست اقدام ماست که عملیاتی می شوند.

وی درباره توجه به ورزش بانوان گفت: در حیطه قهرمانی در بخش بانوان شاهد رشد بسیار خوبی هستیم اما در بخش همگانی باید بیش از آقایان در توسعه امکانات با توجه به نیازهای بانوان اقدام کنیم. در تفاهم نامه ها تاکید کرده ایم در بحث خرید تجهیزات حداقل باید ۵۰ درصد متعلق به بانوان باشد.

ملایی درباره میزان بدهی های فدراسیون ورزش های همگانی گفت: فدراسیون بدهی هایی دارد که بخشی از آن طبیعی است و درصددیم به مرور آن را پرداخت کنیم. امسال بیش از ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان از سوی وزارت ورزش به فدراسیون هایی که رویکرد ورزش همگانی دارند و از جمله فدراسیون همگانی اختصاص می باید. وقتی بتوانیم رویدادی در سطح ملی مثل لیگ پیاده روی را ایجاد کنیم طبیعتا اسپانسرها نیز به میدان می آیند. در حال حاضر دغدغه اصلی من منابع مالی نیست و بر اساس چارچوب های وزارت ورزش برنامه های خود را پیش می بریم.

وی درباره نحوه برگزاری لیگ پیاده روی گفت: تعداد دقیق نفرات در استان های مختلف و رتبه آن ها با شروع لیگ بصورت منظم ارائه خواهد شد.این آمار ثبت و ارائه می شود و رنکینگ استان ها نیز ارائه خواهد شد تا مسئولان استانی بتوانند با مشاهده رده بندی حمایت های خود از ورزش پیاده روی در استان های خود را افزایش دهند و شاهد رقابت در این بخش باشیم.


وی درباره ارائه آمارهای متناقض از ۲۱ یا ۵۱ درصد مشارکت مردم در فعالیت های ورزشی و رویکرد وی درباره اهدای پاداش خودروی پراید در همایش های پیاده روی طی سال های اخیر گفت: ابتدا درباره ارائه آمارهای نجومی خودداری کردیم. دوم اینکه آمارمان بر این اساس باید باشد که مردم بصورت فعال در فعالیتهای ورزشی مشارکت کنند نه اینکه هزاران نفر منتظر دریافت جایزه خودرو باشند. سعی کردیم با دادن جوایز ورزشی مردم را به سمت فعالیت های ورزشی سوق دهیم و به هیات های استانی نیز در این مورد تاکید کرده ایم. زمانیکه میزان مشارکت مردم را ندانیم نمی توانیم برنامه های خود را به خوبی پیش ببریم. وزارت ورزش برای نخستین بار با مرکز ملی آمار ایران در حال انعقاد تفاهم نامه است تا در پایان هر سال این مرکز آمار دقیق را در اینباره ارائه کند تا آمارها دیگر حزبی و سیاسی نباشد. ارائه آمار ساختگی امری بسیار ناپسند است. آماری که معاون وزارت ورزش ارائه کردند بر اساس آمار ملی مشارکت بانوان خانه دار بوده که مرکز ملی آمار آن را اعلام کرده است. در پرسش نامه های ما که به سازمان مرکز آمار داده ایم ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی در طول هفته میزانی است که استاندارد است و بر اساس آن آمار مشارکت کنندگان در فعالیت های ورزشی ارائه خواهد شد.

منبع: ایسنا

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها