دادگاه نیویورک به نفع بنیاد علوی رای داد

دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا، رای هیئت منصفه یک دادگاه بدوی در نیویورک مبنی بر مصادره ساختمان متعلق به «بنیاد علوی» در منهتن نیویورک را رد کرد.

دادگاه نیویورک به نفع بنیاد علوی رای داد

دادگاه فدرال استیناف در منهتن حکم مصادره ساختمان بنیاد علوی در نیویورک را لغو کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا در تلاش بود که با مصادره این ساختمان آن را بفروش بگذارد و بخشی از عواید فروش آن را در اختیار شاکیانی بگذارد که در پرونده‌های مربوط به قربانیان گروگان‌گیری‌های لبنان و بمب‌گذاری‌ پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت و نیز قربانیان انفجار برج‌های خُبر در عربستان سعودی از ایران غرامت می‌خواهند.

ریچارد وسلی، قاضی دادگاه منهتن گفته کاترین فورست، قاضی صادر کننده حکم مصادره دچار چند مورد اشتباه شده است.

این قاضی گفته نظری درباره اصل پرونده ندارد ولی خانم فورست در مسائلی ساده دچار چندین اشتباه شده و هر متهمی باید از رویه دادگاهی منصفانه برخوردار باشد.

پذیرش فیلم‌های ویدیویی از اعضای سابق هیات مدیره بنیاد علوی، و نیز اجازه ندادن به بنیاد علوی برای جمع آوری شواهد از جمله اشتباهاتی است که قاضی وسلی در این پرونده به آنها اشاره کرده است.

دولت آمریکا پرونده علیه بنیاد علوی را در سال ۲۰۰۸ میلادی به دادگاه برد و از آن‌ زمان دادستان‌های فدرال در پی مصادره اموال بنیاد علوی و شرکت آسا بوده‌اند. اموالی که علاوه بر برج منهتن، شامل چهار مسجد و سایر املاک و دارایی‌های متعلق به بنیاد و شرکت آسا در ایالت‌های مختلف آمریکا می‌شود. تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۷ رای به مصادره این بنیاد داده شد.

طبق دادخواستی که دولت آمریکا تسلیم دادگاه کرده بود، ۶۰ درصد از این برج در مالکیت بنیاد علوی است و ۴۰ درصد دیگر هم به شرکت آسا تعلق دارد.

خبرگزاری رویترز لغو این حکم را، شکستی برای وزارت دادگستری آمریکا خوانده است که امیدوار بود با فروش این ساختمان 36 طبقه‌ای، مبلغی حدود 1 میلیارد دلار به دست بیاورد تا میان قربانیان بمب‌گذاری‌هایی که مدعی است ایران در آن دست داشته توزیع کند.

بنیاد علوی، سازمانی مستقل، غیرانتقاعی و خیریه است که اهداف خود را تبلیغ فرهنگ اسلامی و زبان، ادبیات و تمدن فارسی از طریق کمک‌های مالی خیریه و انسان‌دوستانه در قالب برنامه‌های آموزشی، مذهبی و فرهنگی در آمریکا اعلام کرده است. در طول دهه‌‎های گذشته، بنیاد علوی علاوه بر فعالیت در زمینۀ اشاعۀ فرهنگ ایرانی-اسلامی در آمریکا، میلیون‌ها دلار نیز به مدارس، دانشگاه‌ها و سازمان‌های خیریه در این کشور کمک کرده است.

منبع: جام نیوز

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    حالا تبلیغ اسلام و فرهنگ هیچ . چرا به مدارس خیریه و دانشگاههای آمریکا کمک میکردند مگر آنجا بلاد غرب نیست؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    سرمایه گذاری در سرزمین دشمن بهتر از این نمیشه؟ کشور خودمان احتیاج دارد یا آمریکا که به قولی دشمن است!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    آمریکا مکر کشور فقیری است یا مسلمان که ما به خیریه های آنجا یا مدارس و دانشگاههای آنها کمک میدهیم !!!.

  • کاربر ناشناس
    0

    این یک دعوا زرگری بیشتر نیست آنها از خودشون سرمایه ها ما برود آنجا در زیر سر آنها سود ببرند .

  • کاربر ناشناس
    0

    کشورهای اروپایی و غرب و دیگر کشورها مگر بدشان میآید بانکهایشان پر پول شود .از سرمایه دیگر کشورها تازه از خودشون هست . ناز میکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها