کارستان کمانچه کلهر

همایش موسیقی ملل وومکس، کیهان کلهر را به عنوان بهترین هنرمند جهان در سال 2019 انتخاب کرد.

کارستان کمانچه کلهر

روز 17مرداد، کیهان کلهر در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که برنده عنوان بهترین هنرمند سال 2019 از سوی همایش موسیقی ملل وومکس است؛ خبر مهمی که به اعتبار موسیقی ایران افزود. کیهان کلهر از جمله هنرمندان ایرانی است که با فعالیت خود توانسته صدای موسیقی ایران را به گوش جهانیان برساند. او 3سال پیش به همراه اردال ارزنجان، نوازنده ترکیه‌ای باغلاما در رویداد جهانی وومکس به اجرای برنامه پرداخته بود.

در کارنامه هنری این آهنگساز جایزه فعالیت هنری انسان‌دوستانه آیزاک اشترن و جایزه «گرمی» برای «بهترین آلبوم جهانی سال» با گروه راه ابریشم دیده می‌شود. اما او نخستین نوازنده‌ ایرانی است که این جایزه را به‌دست آورده؛ البته پیش از کلهر، رامین صدیقی، ناشر و تهیه‌کننده موسیقی جایزه بهترین‌ تهیه‌کننده موسیقی سال ۲۰۱۵ را از بین تهیه‌کنندگان بیش از 130کشور که بسیاری از آنها چهره‌های شناخته شده موسیقی جهان هستند از سوی همایش موسیقی ملل وومکس دریافت کرده بود. همایش وومکس در دهه 90با هدف حمایت از موسیقی جهان در برلین تشکیل شد. پس از آن به‌صورت گردشی در کشورهای اروپایی برگزار شده است و تا‌کنون آلمان، بلژیک، فرانسه، سوئد، هلند، اسپانیا، انگلستان، دانمارک، یونان و چند کشور دیگر از میزبانان ادوار گذشته این همایش بوده‌اند. از 19سال پیش جوایز وومکس راه‌اندازی شد و چهره‌های مطرح دنیای موسیقی همچون نصرت فاتح علی‌خان، ژیوان گاسپاریان، دانییل وارو، ماریزا و شیخ لو برنده جایزه وومکس شده‌اند و جایزه نوزدهمین دوره آن به کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده ایرانی تعلق گرفته است. سایت رسمی وومکس دلیل اهدای این جایزه را به کیهان کلهر تسلط و یگانگی مهارت این نوازنده چیره‌دست کمانچه در نوآوری و ایجاد زبان‌های جدید هیجان‌انگیز موسیقی و رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان اعلام کرده است.

کلهر هنرمندی است که اجرای او با استقبال مخاطبان مواجه است. آخرین کنسرت او «شهر خاموش» نزدیک به 10 شب در تالار وحدت تهران اجرا داشت که با استقبال مخاطبان مواجه شد و سپس به شهرهای دیگر ایران رفت.
همکاری هنری کلهر با اردال ارزنجان از ترکیه، شجاعت حسین خان از هند، یویوما از چین، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسم اف از جمهوری آذربایجان، بروکلین رایدر از آمریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس و گروه سازهای بادی هلند از او چهره‌ای بین‌المللی ساخته است. سطح نوازندگی او به اندازه‌ای است که سایت وومکس درباره کمانچه‌نوازی او نوشته است: «برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامی‌که می‌نوازد انگار زبانی کامل ایجاد می‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می‌کند. کیهان کلهر در طول زندگی حرفه‌ای خود با بهترین نوازندگان جای‌جای ایران همکاری داشته و موسیقی اقوام کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است و با موزیسین‌های سایر فرهنگ‌ها نیز با زبان موسیقی دیالوگ داشته است؛ از این‌رو به همه این صداها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند.» مراسم بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیس وومکس در فنلاند برگزاری خواهد شد.

این دوره شاهد 2 اجرا از ایران خواهد بود؛ کیهان کلهر به همراه اردال ارزنجان، نوازنده باغلاما و اجرای ارکستر بانوان خنیاگران مهر به رهبری و آهنگسازی بهزاد عبدی. ارکستر بانوان خنیاگران مهر از بین بیش از هزار تقاضای شرکت در این دوره همایش به‌عنوان یکی از برنامه‌های رسمی انتخاب و از آنها دعوت شده است. جایزه کیهان کلهر ۲۷ اکتبر امسال (پنجم آبان) در مراسم بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیس وومکس در فنلاند به او اهدا خواهد شد.


وومکس، چکیده‌ای از دستاوردی منحصر به فرد

جایزه وومکس به افرادی در دنیا اهدا می‌شود که در زمینه موسیقی در عرصه بین‌المللی دستاوردی استثنایی و منحصربه‌فرد کسب کرده باشند. وومکس مخفف واژه نمایشگاه جهانی موسیقی است و در واقع یک طرح حمایت از موسیقی جهانی است و مقر آن در آلمان قرار دارد اما همه‌ساله در شهرهای مختلف اروپا برنامه‌هایی ازجمله برگزاری نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، نمایش فیلم و اهدای جایزه به برترین موسیقیدان سال را انجام می‌دهد. میزبانان این رویداد فرهنگی - موسیقایی به‌ترتیب در سال‌های 1994، 1999 و 2000 برلین بوده است. بروکسل، مارسی، استکهلم، روتردام، اسن، نیوکاسل و سویل اسپانیا هم به‌ترتیب از مهم‌ترین شهرهای میزبان این رویداد فرهنگی - بین‌المللی طی 20سال اخیر بوده‌اند. فردی که جایزه وومکس به وی اهدا می‌شود، باید در زمینه موسیقی دستاورد برتری کسب کرده باشد که دارای اهمیت اجتماعی باشد، باعث ایجاد موفقیتی در زمینه موسیقی تجاری نیز شده باشد، از نظر سیاسی نیز اثر‌گذار بوده و به‌عنوان دستاوردی استثنایی برای تمام دوران حیات حرفه‌ای فرد برنده تلقی شود. در واقع فردی که هرکدام یا همه این شرایط را دارا باشد احتمال دارد به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی جایزه وومکس درنظر گرفته شود. ‌ماه اکتبر هر سال میلادی یک نسخه مجسمه یا پیکر کوچکی از یکی از الهه‌های دوران باستان که اصالت اولیه آن به 6هزار سال قبل و زمان نئولیتیک بازمی‌گردد به فرد برنده اهدا می‌شود. خوان مارکوس گونزالس و نیک گولد، موزیسین‌هایی از کوبا و بریتانیا نخستین برندگان این جایزه در سال1999 بوده‌اند.

منبع: همشهری

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها