کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغول هستند

 نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغول هستند. آنچه امروز مهم است عدم تناسب عرضه نیروی کار با نیاز بازار کار است.

کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغول هستند

قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش‌های آموزش‌های مهارتی» شامگاه گذشته روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۱۳۴ هزار دانش آموز و ۹۳۰ هزار حقوق‌بگیر داریم گفت: از این آمار، هفت میلیون و ۷۲۶ هزار دانش آموز ابتدایی، ۲ میلیون و ۹۵۰هزار دانش آموز متوسطه اول و سه میلیون و ۴۵۶ هزار دانش آموز متوسطه دوم هستند.

وی افزود: نزدیک به دومیلیون نفر در شاخه های نظری و حدود ۶۱۱ هزار نفر در شاخه کاردانش و ۴۸۲ هزار نفر در شاخه فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل اند.

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه ساماندهی نیروی انسانی و تنوع مدارس دو چالش آموزش و پرورش هستند، گفت: آیا کاردانش مربی به اندازه لازم دارم یا خیر؟ مدارس دیگر هم همینطور. از سوی دیگر با تنوع مدارس رو به رو هستیم و هیچ کجای دنیا اینگونه نیست. با توجه به آنچه در کمیسیون آموزش به طور شفاف از مسئولین می شنوم یقین میدانم اول مهر دچار مشکل جدی هستیم.

احمدی لاشکی ادامه داد: از مجموع پرسنل آموزش و پرورش، ۵۸۹ هزار معلم، ۱۷۶ هزار مدیرو معاون و مابقی کادر اجرایی اند و ما ۴۳ هزار مدرسه زیر۵۰ دانش آموز داریم.

وی ادامه داد: کره جنوبی جمعیت دانش آموزی ۶ میلیونی و در عین حال بیش از ۵۰۰ هزار نیروی انسانی دارد و در کلاس درس ۲۵ نفره همزمان ۵ معلم سرکلاس اند.

وی با اشاره به اینکه دائم گفته می‌شود معلم تامین می‌شود، اما باید پرسید از کجا؟ از حق‌التدریس‌ها و سرباز معلمها؟ گفت: اگرحق التدریس‌ها خوب هستند چرا تعیین تکلیف نمی‌شوند؟ آموزش و پرورش دنبال این نیست که پول و بودجه اجرای قانون تعیین تکلیف را از سازمان بودجه بگیرد. نتیجه این می‌شود که اول مهر معلمی را سر کلاس می‌فرستیم که حقوق به او نمی‌دهیم، عید حقوق ندارند، ریزگردها که مدرسه را تعطیل کرد باز حقوق ندارند. با چه انگیزه و آرامشی باید سرکلاس بروند؟ معلمان سه نوع‌اند، یک جور درس می‌دهند، اما سه جور حقوق می‌گیرند. در کاردانش هم برون‌سپاری می‌کنند، اگر نکنند نمی‌توانند.

وی با بیان اینکه امروز عدالت آموزشی به شدت زیر سوال است، به نتایج نفرات برتر کنکور امسال اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد رتبه برترها مربوط به تهرانی‌ها و ۴۰ درصد مربوط به مدارس خاص شهرستان‌ها چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی یا هیئت امنایی است. پس جایگاه مدرسه دولتی کجاست؟

وی درباره وضعیت آموزش های مهارتی گفت: امسال برای اولین بار سیستم آموزشی ۶،۳،۳ کامل شد. در متوسطه دوم مباحث مهارتی دو دسته کاردانش و فنی و حرفه‌ای شد. کاردانش یعنی دیپلمه ها وارد بازار کار شود و هنرستان های فنی تکنیسین تربیت کنند و به مقاطع بالاتر بروند. قانون جامع مهارت را تصویب کردیم. حوزه علوم ریاضی نیز در حیطه فنی، مهندس تربیت می‌کند.

وی افزود: گره و مشکل اینجاست که وقتی فرد در کاردانش آموزش داده شد دیگر نباید دنبال مدرک‌گرایی برود. این غلط است. در جوامع توسعه‌یافته امروز، وقتی فرد یک رشته را انتخاب کرد، شغلش از ابتدای راه مشخص است. اما در جامعه ما، دانشگاه و مدرک ارجحیت پیدا کرده است.

لاشکی ادامه داد: کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغول هستند. بیکاری پنهان از مهمترین دغدغه های فعلی است. آنچه امروز مهم است عدم تناسب عرضه نیروی کار با نیاز بازار کار است. همه چیز هم گردن آموزش و پرورش نیاندازیم، اقتصاد و تولید و صنعت هم باید با آموزش هماهنگ پیش برود. این هماهنگی ها باید در دولت اتفاق بیافتد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی که رسالتی برای کاردانش و فنی و دانشگاه‌های فنی تعریف می شود باید هماهنگی‌هایی هم ایجاد شود که اثرات آموزش را ببینیم گفت خیلی ضعف داریم. بودجه در حوزه فنی بسیار کم است. هنوز در کارگاه مکانیک روی پیکان تمرین می کنند.

وی راهکار مهمی نیز ارائه و اظهار کرد: اساتید باید بروز شوند و به تعداد قابل توجه برسند. طبق قانون برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی هدایت شوند اما اکنون این رقم ۳۸ درصد است و باید دولت این مهم را در دستورکار قرار دهد و آموزش و تجهیزات و امکانات باید بروز شود.

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی پرسشگر

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها