اروپا اینستکس را تا قبل از انتخابات آمریکا راه اندازی نخواهد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران نباید در رابطه با کاهش تعداتش در انتظار برداشتن گام مثبت از سوی اروپا باشد.

اروپا اینستکس را تا قبل از انتخابات آمریکا راه اندازی نخواهد کرد

حدود ۷ ماه پیش کشور‌های اروپایی اعلام کردند که مبنی بر آغاز سامانه اینستکس کار خود را آغاز خواهد کرد. البته این سازوکار محدود به اقلام بشردوستانه، چون غذا و دارو خواهد بود و به واسطه ورود پول حاصل از فروش نفت ایران به اینستکس٬ کشور‌ها و شرکت‌های اروپایی براساس اعتبار موجود در آن کالا‌هایی را که مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند به کشورمان صادر می کنند.

البته اروپایی‌ها قرار بود حداکثر ۲ ماه پس از خروج آمریکا از برجام یعنی تیرماه سال ۹۷ تعهدات خود به ایران درباره تضمین فروش نفت و همچنین برقراری تبادلات مالی و بانکی را اجرایی کنند اما هر بار به بهانه ای از زیر بار آن شانه خالی کردند و و تنها از این سامانه‌ای رونمایی کردند ولی پس از ۷ ماه نه تنها همین سامانه ادعایی اروپایی‌ها اجرایی نشد بلکه چند روز بعد از معرفی رییس جدید اینستکس٬ خبر استعفای او منتشر شد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: نزدیک به یک سال از وعده کشور‌های اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) برای عملیاتی شدن ساز و کار‌ مبادله مالی با ایران می‌گذرد، ولی هرگز اینستکس عملیاتی نشد و به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا مایل نیست که چنین ساز و کار مالی را با ایران اجرایی کند. می توان گفت که آنها بیشتر به دنبال جلب رضایت و پیاده کردن سیاست‌های آمریکا هستند در نتیجه به نظر من هیچگاه اینستکس راه اندازی نخواهد شد.

او افزود: در حقیقت اتحادیه اروپا با بهانه تراشی ایران را وادار به خروج از برجام می‌کند تا خودشان هم بتوانند متقابلا از این توافقنامه خارج شوند. اما ما به خوبی می‌دانیم که اتحادیه اروپا بدون هماهنگی با آمریکا حتی یک گام به جلو برای همکاری با ایران بر نخواهد داشت، به همین دلیل علی رغم مذاکرات اخیر در وین، اتحادیه اروپا همچنان به کارشکنی و وقت کشی در قبال تعهدات برجامی خود ادامه می‌دهد.

هانی زاده خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا نقش پلیس خوب و در مقابل آمریکا نقش پلیس بد را بازی می‌کند، آنها تلاش می‌کنند که سیاست چماق و هویچ را در برابر ایران ایفا کنند، در هرصورت ضرب الاجل تهران برای کشور‌های اروپایی وارد دومین مرحله شد و مدتی از این ضرب الاجل گذشته است و کشور ما گام دوم خود را هم برداشته است، ولی همچنان اتحادیه اروپا در انجام تعهدات خود کارشکنی کرده و هرگز این ساز و کار مالی را عملیاتی نخواهد کرد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: باتوجه به اینکه تاکنون هیچ گونه تراکنشی از سوی اتحادیه اروپا (نه درحوزه نفت و نه در حوزه دیگری) صورت گرفته نشده است همچنین یک سالی که اروپا نتوانست و یا نخواست در صدد اجرایی کردن ساز و کار مالی فائق بیاید، می‌توان نتیجه گرفت که اتحادیه اروپا بازی کثیفی را در مقابل ایران در پیش گرفته است، چراکه بیش از یکسال از این مذاکرات بین ایران و سه کشور اروپایی می‌گذرد و آن‌ها همچنان در جا می‌زنند و هیچ گونه قدمی برای همکاری مالی و نفتی با ایران برنداشته اند.

او افزود: در حقیقت اروپا در تلاش است تا زمان انتخابات آینده ایالات متحده آمریکا همچنان تعامل خود را در حوزه اینستکس متوقف نگهداشته یا زمان بیشتری بخرد و تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مشخص شود و این امر نشان می دهد که هماهنگی تنگاتنگی بین سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) با دولت آمریکا وجود دارد، بنابراین ایران نباید در انتظار برداشته شدن یک گام مثبت از سوی اروپا باشد و لازم است تا به اهداف و سیاست های خود در زمینه کاهش تعهدات ادامه دهد.

هانی زاده تاکید کرد: اتحادیه اروپا روابط تنگاتنگی با آمریکا دارد و همواره سیاست‌های خود را در حوزه امنیتی، سیاسی، نظامی و اقتصادی با واشنگتن هماهنگ کرده است. در بین سه کشور اروپایی طرف برجام انگلیس بیش از سایر کشور‌ها سیاست های خود را با آمریکا هماهنگ می‌کنند و هیچ قدمی بدون موافقت آنها بر نمی‌دارد، لذا می‌توان نتیجه گرفت به نوعی طرف های اروپایی کا تابعی از اراده واشنگتن بوده و هیچ گونه اقدامی برای انجام تراکنش واقعی در حوزه‌های مختلف با ایران بر نمی‌دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها