برنج ایرانی ۲۵ درصد ارزان شد/ دلیل گرانی چای خارجی چیست؟

رئیس اتحادیه بنک داران مواد غذایی گفت: با توجه به ازدیاد عرضه برنج و برداشت کشت نو ظرف هفته‌های آتی قیمت این محصول ۲۰ تا ۲۵ درصد در بازار کاهش خواهد یافت.

برنج ایرانی ۲۵ درصد ارزان شد/ دلیل گرانی چای خارجی چیست؟

محمد آقا طاهر از افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت چای خارجی در بازار خبر داد و گفت: حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیمایی به واردات دلیل اصلی نوسان قیمت چای خارجی در بازار به شمار می‌رود.

رئیس اتحادیه بنک داران مواد غذایی افزود: قیمت هر بسته چای نیم کیلویی از ۲۹ هزار تومان به ۶۴ تا ۶۹ هزار تومان رسیده است در حالی که با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت ارز خارجی حداکثر باید ۲ برابر افزایش می‌یافت.

آقاطاهر نوسان چای داخلی را امری طبیعی دانست و گفت: طی سال‌های اخیر تغییر ذائقه مردم از چای خارجی به چای داخلی به سبب بالا بودن کیفیت و ارگانیک بودن آن موجب شد که قیمت چای با نوساناتی در بازار رو به رو شود.

او از کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت برنج ایرانی در عمده فروشی‌ها خبر داد و گفت: با توجه به آنکه کشت نو در هفته‌های آتی به بازار عرضه می‌شود از این رو ازدیاد عرضه برنج سال گذشته موجب شده تا قیمت این محصول روند نزولی در بازار داشته باشد ضمن آنکه پیش بینی می‌شود روند کاهشی قیمت همچنان در بازار استمرار یابد.

رئیس اتحادیه بنک داران مواد غذایی با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی در بازار از ثبات نسبی برخوردار است بیان کرد: با توجه به استمرار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات برنج خارجی بازار این محصول همچنان در آرامش به سر می‌برد.

آقاطاهر با بیان اینکه قیمت حبوبات در بازار کمترین نوسان را طی یک ماه اخیر در بازار تجربه کرده است، افزود: اگر چه در ۲ و ۳ ماه اخیر حجم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ هزار تومانی موجب شد تا قیمت اقلام حبوبات حدود ۲ برابر افزایش یابد، اما هم اکنون بازار این محصول از ثبات نسبی برخوردار است چرا که امکان نگهداری حبوبات بیش از مدت یک سال در انبار وجود ندارد.

او درباره آخرین وضعیت بازار روغن گفت: روغن مطابق با قیمت گذاری که سازمان حمایت در هفته‌های اخیر انجام داده به دست مصرف کننده می‌رسد و مشکلی در توزیع وجود ندارد.

رئیس اتحادیه بنک داران مواد غذایی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را ارز حمایتی دانست و افزود: اختصاص این ارز به واردات برخی کالا‌ها منجر به خروج غیر قانونی محصول از مرز‌های کشور می‌شود در حالی که با واقعی شدن نرخ ارز دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر چه قیمت برنج خارجی شکر و روغن به سبب اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۱۰۰ تومانی به واردات نباید نوسانی در بازار داشته باشد، اما در ماه‌های اخیر دیدیم که قیمت شکر به سب مشکل سیستم توزیع با نوسانات چشمگیری در بازار رو به رو شد.

او در پایان با اشاره به اینکه نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به بازار اقلام اساسی در ماه محرم داشت تصریح کرد: البته با استمرار روند کنونی عرضه و تقاضا و کاهش قیمت ارز پیش بینی می‌شود نوسان خاصی در بازار نیافتد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • arman
    0

    اقا چرا دروغ میگی . برنجهای بازار همه گرون هستن و چون دست دلال هست و ارزان نمیده . مثلا برنجی که پارسال کیلویی ۹ هزارتونان بود امسال ۱۸/۵ میدن تازه با کیفیت بد. خجالت بکشید قیمت چندتا کالای معمولی رو هم نمیتونین کنترل کنین

    نظرات شما -
    • بیطرف
      0

      آخر سالو بپا. زمستون قحطی میشه. رژیم به اصطلاح صهیونیستی هم به ائتلاف ضد ایرانی خلیج فارس پیوست؛ ببین چی میخاد بشه که امارات و عربستان در رفتند و دارن به ایران میگن : بخدا ما توی این دعوا نیستیم.

    • کاربر ناشناس
      0

      خجالت بکشید برنج محلی امروز ما کیلو بیست وپنج هزارتومان خریدیم

    • کاربر ناشناس
      0

      خجالت بکشید برنج محلی امروز ما کیلو بیست وپنج هزارتومان خریدیم

  • محمد
    0

    عرضه و تقاضا حرف اول می زند برنج داخلی خیلی گران شده باید با عرضه به موقع برنج خارجی قیمت ها متعادل شود

  • برنج خور
    0

    برنج ایرانی باید بشه کیلویی 7تومن تازه اونم گرونه ..........فکر مردم خوارزار هم باشید .ننگ بر شما وطن فروشان خائن

  • کدخدا
    0

    توجیهتان بسیار شرم اور است به علت نواسانات عرض به علت مشکل درسیستم به علت مدیران بیلایق قیمتها افزایش مییابد یعنی چه ...چه مرگتان گرفته نمیتوانید سروسامان بدهید بیخود که به مردم وعده وعید میدهید شرمتان باد براین مدیریتتان

  • مسعود
    0

    وقتی یه ابله میگه تا برنج ایرانی فروش نره خارجی توزیع نمی کنیم معلوم که قیمت برنج سربه فلک میزنه.اون بدبختی که نمی تونه برنج ایرانی بخره بایدسماق میک بزنه؟

  • احمد
    0

    تعجب میکنم ! کشور به این بزرگی و گستردگی و داشتن زمین های کشاورزی بایستی برنج های نامرغوب وارد کشور بشه .برنج بیشتراز ۶۵۰۰۰ نباید بالا بره خدا لعنت کنه اون کسی رو که این گرانی رو آورده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها