جزئیات عملیات جاسوسی علیه نفت ایران

ماه گذشته وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که 17 جاسوس را بازداشت کرده است. روزنامه نیویورک تایمز تلاش کرده تا سرنخی از این موضوع پیدا کند.

جزئیات عملیات جاسوسی علیه نفت ایران

به گزارش خبر فوری ؛ نفت خبر به نقل از نیویورک تایمز نوشت: آن‌ها (تاجران نفتی) هر چند ماه یکبار دفتر خود را تغییر می‌دهند و اسناد خود را تنها به صورت مکتوب نگهداری می‌کنند. آنها بر این تصور هستند که تحت نظارت قرار دارند و تلفن‌ها و ایمیل‌هایشان رصد می‌شود.

آن ها جاسوس نیستند بلکه تاجران نفت ایران به شمار می آیند که در مسیر موضوعات مربوط به جاسوسی قرار گرفته‌اند.

میثم شرفی، یک تاجر قدیمی نفت در تهران می‌گوید: «بعضی وقت‌ها حس می‌کنم که بازیگر فیلم‌های جاسوسی هستم.»

از زمان وضع تحریم‌های ترامپ علیه صنایع نفتی ایران در سال گذشته، اطلاعات درباره فروش نفت ایران، به موضوعی گران قیمت تبدیل شده است به گونه‌ای که نهادهای امنیتی تلاش می‌کنند تا به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. به این ترتیب، تجارت نفت ایران به یک موضوع جاسوسی و ضد جاسوسی تبدیل شده است.

ماه گذشته ایران اعلام کرد که یک شبکه جاسوسی را منهدم و 17 نفر را که با سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در ارتباط بودند، بازداشت کرده است.

پس از آن دونالد ترامپ اعلام کرد که این افراد هیچ همکاری با سیا نداشته اند. این واکنش، کاملا واکنشی غیرمعمول بود چرا که دولت‌ها عموما در چنین وضعیت‌هایی هیچ واکنشی مبنی بر رد یا تایید چنین ادعاهایی نشان نمی‌دهند.

به هر حال مقام‌های امریکایی واقف هستند که اطلاعات مربوط به صنایع نفتی ایران برای ان ها و آژانس‌های امنیتی بسیار پر بها است.

فارغ از این که این جاسوسی را چه کسی انجام داده باشد تردیدی وجود ندارد که این اقدام به این قصد انجام شده تا میزان فروش نفت ایران در نهایت کاهش پیدا کند. بسیاری از تاجران گفته‌اند که به آن‌ها پیشنهادهای اعوا کننده ای در مقابل ارائه اطلاعات از فروش نفت ایران داده شده است.

به یک محقق دانشگاهی در آمریکا پرداخت 5 هزار دلار در ماه برای ارائه اطلاعات از صنایع نفتی ایران پیشنهاد شده بود.

تاجران نفتی می گویند که افراد خارجی که تصور می شود برای آمریکا کار می‌کنند پیشنهادهای نجومی از 100 هزار دلار تا 1 میلیون دلار به آن‌ها داده بودند در عوض این که شماره حساب‌های بانکی وزارت نفت ایران که برای فروش نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد، فاش شوند. این تاجران گفته‌اند که حتی برخی از این خارجی‌ها به آن ها پیشنهاد دریافت روادید ورود به آمریکا داده بودند.

مشتریان خارجی به دلیل وضع تحریم‌های ثانویه آمریکا درباره فروش نفت از ایران بیشتر دچار وهم و هراس هستند. تاجران می‌گویند که در سفرهای خارجی، مشتریان در نیمه ‌های شب از آن ها خواسته‌اند که هتل خود را عوض کنند تا تحت نظر نباشند.

اگر هدف از اعلام اتهام های جاسوسی این بوده است که تاجران نفتی ایران متوجه موضوع شوند باید گفت که آن‌ها به خوبی این پیام را گرفته‌اند.

یکی از تاجران می گوید که حراست وزارت نفت او را احضار و اطلاعاتی درباره یک فرد مظنون که به دفترش رفت و آمد داشته است، داده است.

یک نفر دیگر ازتاجران نیز تصمیم می گیرد تا شماره یک خانم سوئدی که خود را دانشجوی دکتری که درباره صنایع نفتی ایران تحقیق می‌کند، بلاک کرده و پیام‌هایش را پاک کند.

دو نفر از تاجران گفته‌اند که اکثر 17 تن بازداشت شده در ایران شاغل در بخش نفت به عنوان تاجر یا دلال بوده‌اند. آن‌ها به این دلیل مورد تحقیق قرار می گیرند که طی سفرهای خارجیشان با برخی افراد خارجی ارتباط می گیرند.

ایران همچنین در عملیاتی جداگانه در ماه ژوئن اعلام کرده است که زنی شاعل در بخش انرژی اروپا را به دلیل تلاش برای کسب اطلاعات نفتی ایران بازداشت کرده است.

از آن جا که اقتصاد ایران تا اندازه زیادی وابسته به نفت است، تلاش برای پنهان نگهداشتن اطلاعات نفتی توجیه پدیر نشان می‌دهد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، از زمان وضع تحریم‌های نفتی آمریکا علیه کشورش، افشای اطلاعات نفتی را غیر مجاز اعلام کرده است.

او گفته است از هر 10 نفری که به قصد تجارت با وزارت نفت ایران ارتباط برقرار می‌کنند، به طور میانگین 7 نفر مشتری واقعی نیستند.

اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما می‌توان تخمین زد که از زمان وضع تحریم‌ها علیه ایران، میزان صادرات نفت این کشور از 2.5 میلیون بشکه قبل از تحریم‌ها به 500 هزار بشکه در روزگار جاری رسیده است.

اطلاعات درباره میزان تولید، قیمت، فروش، و صادرات نفت ایران مولفه‌های کلیدی برای آمریکا به شمار می آید تا لز طریق آن ها بررسی کند که تحریم‌هایش چقدر بر میزان فروش نفت ایران تاثیر گذار بوده است.

ایران اقدامات مختلفی را به قصد دور زدن تحریم‌های آمریکا انجام می‌دهد. تاجران و کارشناسان می‌گویند که این اقدامات شامل این موارد می شود: خاموش کردن جی پی اس نفتکش‌ها، انتقال نفت از طریق کشتی به کشتی در آب‌های آزاد، مخلوط کردن نفت ایران با نفت عراق در بندر بصره و تغییر دادن اسناد کشتی به قصد وانمود کردن این که کشتی مورد نظر ایرانی نیست.

ایران همچنین سیستم تجارت نفت خود را سخت تر کرده و امنیت آن را افزایش داده تا هر چه کمتر اطلاعات از آن خارج شود.

سه تن از تاجران که نخواستند نامشان فاش شود برخی از این اقدامات را برای نیویورک تایمز توضیح داده‌اند. از جمله این که ایران دلالان آزاد را که واسط میان خریداران نفت و وزارت نفت بوده‌اند تغییر داده و به جای آن ها افراد مورد تایید را برگزیده است. آن‌ها گفته‌اند که برای این کار4 تن از مقامات قدیمی وزارت نفت برای این کار برگزیده شده اند و مناطق مختلف میان آن ها تقسیم شده است.

رستم قاسمی، وزیر سابق نفت ایران مسئول صادرات نفت به سوریه شده است. سه تن دیگر نیز مسئول صادرات نفت به هند، چین و اروپا شده‌اند.

خریداران موظفند که نمایندگانشان را به تهران بفرساند تا اطلاعات به بیرون درز نکند. حراست وزارت نفت نیز موظف شده است که کارگاه‌های دوره‌ای اموزش ه تاجران را به قصد رعایت مسائل امنیتی برگزار کند.

مرحله پرداخت، حساسترین مرحله است. حساب‌های بانکی در خارج برای چند ساعت بازشده و سپس مسدود می شوند. به محض آن که معامله آغاز شود، تاجران و خریداران تخت نظارت در خانه‌های امن وزارت نفت قرار می‌گیرند و از ان ها با غذا و چای ایرانی پذیرایی می‌شود و تلفن‌هایشان به طور موقت ضبط می‌شود تا اطلاعات به بیرون درز نکند.

وقتی معامله تمام شود آن ها می توانند آزادانه خارج شوند. تاجران می گویند که سیستم جدید به خوبی در حال کار کردن است.

منبع: جماران

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها