از رهبری عذرخواهی کردم/ با پست‌ اینستاگرامی جلوی جوسازی‌ها را می‌گیرم

رییس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه با پس‌های اینستاگرامی جلوی جوسازی‌های ارزی را می‌گیرم، گفت: بعد از اینکه قرار شد به بانک مرکزی بروم، از مقام معظم رهبری عذرخواهی کردم قبل از رفتن به چین وقت شما را گرفتم ولی نتوانسته‌ام رهنمودهای شما را اجرا کنم. ایشان فرمودند اشکال ندارد و همین‌جا (در بانک مرکزی) موفق کار کنید.

از رهبری عذرخواهی کردم/ با پست‌ اینستاگرامی جلوی جوسازی‌ها را می‌گیرم

عبدالناصر همتی امروز (جمعه) در یک برنامه تلویزیونی درباره عملکرد یکساله‌اش در بانک مرکزی با اشاره به وضعیت رسانه‌ها اظهار کرد: رسانه‌ها شرایط کشور را درک می‌کنند؛ اینکه خوب کار کردم یا نه نیز قضاوت مردم است و من از روز اول تمام داشته‌های علمی را گذاشتم تا کار خوب پیش برود.

وی با اشاره به اصلاحات در نظام پولی کشور گفت: اکنون کسی اصلا ریال نمی‌گوید؛ بنابراین چرا واحدی که هیچ کس اسمش را اعلام نمی‌کند را اصرار داریم واحد پول‌مان باشد. حذف چهار صفر از پول ملی اصلا هزینه چند هزار میلیاردی ندارد.

برای مدیریت بازار فقط ارز وارد بازار نمی‌کنم

همتی تصریح کرد: مقام معظم رهبری و رییس جمهوری از عملکرد ما رضایت دارند اما این کافی نیست و مشکلات ادامه دارد. کارهای مهم دیگری مانده که باید انجام دهیم. اینطور نیست که برای مدیریت بازار فقط ارز وارد بازار کنم، در این میان البته تدبیری به کار نمی‌گیرم که مشکل داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند "دوست داشتید وارد بانک مرکزی شوید"، نیز گفت: این چه دوست داشتنی است؟! شش ماه اول سال من اصلا شب‌ها خوابم نمی‌برد. ساعت ۲ نصف شب بیدار می شدم و می‌گفتم چه کار باید بکنم؟ دوست داشتم کاری برای کشورم انجام دهم و مردم احساس رضایت کنند.

با پست‌های اینستاگرامی جلوی جوسازی‌ها را می‌گیرم

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه چرا در اینستاگرام پست می‌گذارید، نیز گفت: خبرهایی از بازار می شنوم که می‌خواهند جوسازی کنند، با این یادداشت‌ها جلوی این جوسازی‌ها را می‌گیرم.

از رهبری عذرخواهی کردم

وی تصریح کرد: بعد از اینکه قرار شد به بانک مرکزی بروم، از مقام معظم رهبری عذرخواهی کردم قبل از رفتن به چین وقت شما را گرفتم ولی نتوانسته‌ام رهنمودهای شما را اجرا کنم. ایشان فرمودند اشکال ندارد و همین جا (در بانک مرکزی) موفق کار کنید.

از همه حساب‌کشی ارزی می‌کنم

همتی درباره نامه اخیر خود به رئیس‌جمهور در زمینه تخلفات ارزی شرکت‌های دارویی هم اینچنین گفت که در نامه به رئیس‌جمهوری نوشتم علیرغم اینکه دولت قانون تعیین کرده، این شرکت‌ها در سامانه نیما رفع تعهد ارزی نکرده‌اند بنابراین باید بررسی شود که چرا این شرکت‌ها این کار را انجام نداده‌اند. نمی‌خواهیم محدودیت ایجاد کنیم اما از این به بعد فعال خواهیم شد و از همه حساب‌کشی خواهیم کرد؛ زورمان نرسید به رئیس جمهوری می‌گوییم و از نهادهای نظارتی هم کمک می‌گیریم.

در صادرات ریالی خیلی‌ها خانه در کانادا و ... خریدند

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ارسال اسامی ۱۴۰-۱۵۰ فرد دریافت‌کننده ارز که ارز خود را برنگردانده‌اند، گفت: اینها باید حساب‌کشی شود؛ معنی ندارد که بگویند کارت یکبار مصرف بازرگانی استفاده کرده‌اند. در صادرات ریالی خیلی‌ها خانه در کانادا و ... خریدند. صادراتی که ارز به کشور وارد نکند، فایده‌ای برای کشور ندارد.

سازمان برنامه به سیاست‌های پولی کاری نداشته باشد ما هم به سیاست‌های مالی آنها کاری نداریم

همتی درباره رابطه خود با رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: نوع کارمان طوری است که باید باهم اختلاف کارشناسی داشته باشیم؛ اختلاف کارشناسی است و اصلا شخصی نیست. به سازمان برنامه می‌گوییم به سیاست‌های مالی شما کاری نداریم و شما هم به سیاست‌های پولی کاری نداشته باشید.

آقای طیب‌نیا با رئیس‌جمهوری به جمع‌بندی نرسیدند

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه چه شد آقای طیب‌نیا برنگشت؟ گفت: تصمیمی بود که خودشان گرفتند؛ به من گفتند اگر به بانک مرکزی بروی من هم می‌آیم ولی با رئیس‌جمهوری به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

رئیس‌جمهوری، فرمانده اقتصادی در دولت است

همتی در پاسخ به اینکه اکنون فرمانده اقتصادی در دولت کیست؟ گفت: آقای رئیس‌جمهور؛ از وقتی من در بانک مرکزی هستم، ایشان نظرات را به خوبی می پذیرند. یک مقدار بستگی به خودمان دارد که نظرات مان تا چه حد منطقی و کارشناسی باشد.

وی درباره اینکه بانک مرکزی چقدر مستقل است و چقدر دولت دست در جیب بانک می‌کند؟ تصریح کرد: بانک مرکزی نباید تحت دستورات غیرکارشناسی قرار گیرد؛ این از نظر من معنای استقلال است؛ در جاهایی تند ایستادم و یک جاهایی که قانون می‌گفت عمل کردم.

رئیس کل بانک مرکزی از عقب‌نشینی امارات از تصمیم‌های قبلی خود خبر داد و گفت: این نشانه خوبی است؛ در جنگ اقتصادی، آمریکایی‌ها نه تنها قبل از ما به کشورهای مختلف رفته‌اند بلکه بعد از ما هم می‌روند. آنها فشار حداکثری گذاشته‌اند ما هم مقاومت حداکثری می کنیم.

همتی درباره نحوه دریافت اختیارات ویژه از سران قوا برای مدیریت بازار ارز نیز اظهار کرد: زمانی که ارز بالای ۱۹ هزار تومان شد، دیدیم که با این شرایط نمی‌توان بازار را مدیریت کرد و نیاز به اختیارات ویژه بود. روز جمعه بود که دوستان بانک مرکزی را خواستم تا بندهای مورد نیازمان را استخراج کنیم. شنبه آن را به سران قوا دادم و گفتند چرا قبلاً ندادید و برخی گفتند امروز کار داریم و بگذارید برای بعد، گفتم نه هیچ کدام کار مهم‌تری از این نداشتیم و حتی برخی گفتند ما ۱۰ به بعد جلسه داریم و ... گفتم خیر، تا این تصویب نشود هیچ‌کس هیچ جا نمی رود. همان شد که تصویب شد و ما سریع کارمان را در بازار ارز به صورت جدی آغاز کردیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها