کیهان کلهر برنده جایزه وومکس شد

نوزدهمین جایزه جهانی وومکس به کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده پرآوازه کمانچه از ایران تعلق گرفت.

کیهان کلهر برنده جایزه وومکس شد

با اعلام رسمی وب‌سایت وومکس (womex.com)، برگزارکنندگان رویداد وومکس، ضمن ابراز شعف و خوشحالی از اهدای این جایزه با افتخار به کیهان کلهر، آن را به دلیل تسلط و یکانگی مهارت این ویرتئوز کمانچه، در نوآوری و ایجاد زبانهای جدید هیجان‌انگیز موسیقی و برای رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان به کیهان کلهر از ایران اهدا می‌نمایند.

این سایت در توصیف هنر کمانچه‌نوازی کیهان کلهر نوشته است: «برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامیکه می‌نوازد انگار زبانی کامل ایجاد می‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می‌کند. کیهان کلهر در طول زندگی حرفه‌ای خود با بهترین نوازندگان جای جای ایران همکاری کرده و موسیقی اقوام کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است و با موزیسین‌های سایر فرهنگ‌ها نیز با زبان موسیقی دیالوگ داشته است ازجمله شجاعت حسین خان از هند، یویوما و گروه بین‌المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه، تریو هلندی رامبرانت، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ از این رو به همه این صداها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند.»

وب سایت رسمی وومکس آورده است: ۲۷ اکتبر امسال مصادف با پنجم آبان و در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس وومکس، این جایزه در فنلاند به کیهان کلهر تقدیم خواهد شد. و طی مراسمی کیهان کلهر همراه با اردال ارزنجان نوازنده باغلاما بر روی سن به اجرا خواهند پرداخت.

لازم به توضیح است در سال ۲۰۱۶ نیز رویداد جهانی وومکس میزبان اجرای مشترک این دو هنرمند از ایران و ترکیه بوده است که آلبوم آن نیز با نام «باد» پیش‌تر توسط شرکت معتبر و پرآوازه ECM منتشر شده است.

جایزه وومکس که به عنوان جایزه ورلدموزیک اکسپو شناخته می‌شود معتبرترین جایزه جهان است که برای شاخه ورلد موزیک در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است و از آغاز این جایزه را برای احترام و ارج نهادن به موارد برجسته ورلد موزیک (موسیقی جهان) در سطح بین‌المللی و با اذعان به تعالی موسیقی، اهمیت اجتماعی، موفقیت تجاری، تاثیر سیاسی و یک عمر دستاورد هنری معرفی کرده و بنیان نهاده است. هر سال نیز در ماه اکتبر همزمان با رویداد وومکس Womex (رویداد نمایشگاهی موسیقی جهان) جایزه‌ای به یک نفر که شایسته این عنوان در جهان است داده می‌شود. از سال ۲۰۰۸ جایزه وومکس در دو بخش تقدیم می‌شود یکی برای هنرمند و دیگری برای تعالی حرفه‌ای، که جایزه سال ۲۰۱۹ به کیهان کلهر به عنوان هنرمند ویرتئوز کمانچه تقدیم شده است. سال گذشته، ۲۰۱۸، این جایزه معتبر به کوارتت زهی کرونوس Kronos Quartet از آمریکا تعلق گرفته بود.

منبع: ایرنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها