چرایی تاخیر در افتتاح بازار متشکل ارزی

مدیرعامل بانک پارسیان درباره تاخیر ایجاد شده برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی توضیحاتی را ارائه کرد.

چرایی تاخیر در افتتاح بازار متشکل ارزی

کورش پرویزیان در نشستی خبری به مناسبت روز خبرنگار، با بیان اینکه ما از ابتدا برای ورود به بازار متشکل ارزی مشارکت کردیم، اظهار کرد: در واقع هیات مدیره شرکت بازار متشکل ارزی بانک‌ها را به صورت تدریجی برای ورود به بازار آماده‌سازی می‌کنند و ما نیز آمادگی مشارکت را داریم.

وی افزود: در مرحله نخست که احتمالا هفت بانک به بازار مشتکل ورود خواهند کرد، بانک پارسیان نیز یکی از این بانک‌ها خواهد بود.

در موضوع امهال تسهیلات، قرارداد فی‌مابین بانک و مشتری ملاک عمل است

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی درخصوص مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در مورد بخشودگی جرایم و سود تسهیلات بدهکاران بانکی که قرارداد اولیه پیش از امهال تسهیلات را به عنوان قرارداد اصلی در نظر گرفته است، گفت: ما هنوز مصوبه را ندیده‌ایم و به ما ابلاغ نشده است، اما پیش از این نیز موضوعاتی در این باره مطرح شده بود و ما مشکلات خود را مطرح کردیم و در صورتی که این امهال‌ها در مصوبه ابلاغی آمده باشد، مشکلی با آن نداریم.

پرویزیان ادامه داد: یک مقدار شکل کار تغییر کرده است، یعنی نوع قراردادها را باید تغییر دهیم، اما چون هنوز مصوبه اصلی به ما ابلاغ نشده، نمی‌توان در مورد آن نظر داد.

وی با اشاره به مشکلات بانک‌ها در این باره، تصریح کرد: پیش‌نویس این مصوبه، مشکلاتی داشت که ما آن‌ها را به بانک مرکزی منتقل کردیم، برای مثال این مصوبه تنوعی در قراردادها و پیچیدگی در محاسبات ایجاد می‌کند، چرا که برای ما قرارداد اولیه و ثانویه فرقی باهم نمی‌کند و در واقع قرارداد فی‌مابین بانک و مشتری برای ما در اولویت است، که باید دید این مشکل در مصوبه نهایی اصلاح شده است یا خیر؟

مدیرعامل بانک پارسیان با بیان اینکه قصد افزایش سرمایه بانک را داریم، گفت: مجوزی برای افزایش سرمایه بانک از دو محل آورده سهام‌داران و تجدید ارزیابی اموال و املاک داده‌ایم که قصد داریم این افزایش سرمایه را تا پایان سال انجام دهیم که با این افزایش سرمایه، میزان کفایت سرمایه ما که باید حداقل هشت درصد باشد، حفظ می‌شود.


۲۰۰۰ سپرده‌گذار ثامن‌الحجج مطالبات خود را دریافت نکردند

پرویزیان در ادامه درخصوص پرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج که به این بانک واگذار شده است، اظهار کرد: ما این کار را طبق برنامه بانک مرکزی انجام می‌دهیم و همه افرادی که در این موسسه سپرده داشتند، می‌توانند تا سقف یک میلیارد تومان، مطالبات خود را دریافت کنند، اما هنوز کمتر از ۲۰۰۰ سپرده مانده که مطالباتشان بیش از یک میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد که بانک پارسیان در این مدت حتی یک ملک از اموال و املاک موسسه ثامن را دریافت نکرده است.

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی همچنین درباره درخواست معاونت امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر پرداخت سود حداکثر ۱۵ درصد به سپرده‌های بلندمدت نیز، گفت: این ابلاغیه مربوط به بانک‌های دولتی بوده و با توجه به اینکه وزارت اقتصاد در مجمع بانک‌های دولتی هم حضور دارد و در آن‌جا تصمیم‌گیر است، می‌تواند چنین درخواستی از این بانک‌ها داشته باشد، اما ملاک عمل بانک‌های خصوصی در این باره تصمیمات بانک مرکزی است و در چارچوبی که این بانک اعلام کند، اقدام خواهیم کرد.

هزینه تمام‌شده پول ۱.۵ درصد کاهش یافت

پرویزیان با بیان اینکه بر اساس آمار کانون بانک‌های خصوصی، در سال ۱۳۹۸ بانک‌ها در حال کاهش هزینه تمام‌شده پول هستند، اظهار کرد: هزینه تمام‌شده پول در بانک‌ها به دلیل تغییر در روند پرداخت سود سپرده‌ها از روزشمار به ماه‌شمار حدود ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده است و این روند در آینده نیز ادامه دار خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی را برای کاهش هزینه تمام‌شده پول به بانک مرکزی داده‌ایم، تصریح کرد: در برخی موارد بانک مرکزی این اصلاحات را پذیرفته و برخی دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته و اصلاح خواهد شد.

آخرین وضعیت رمزارز پیمان

مدیرعامل بانک پارسیان همچنین با اشاره به آخرین وضعیت رمزارز پیمان که با همکاری چند بانک دولتی و خصوصی قرار بود فعالیت کند، گفت: جلسات در این باره در حال برگزاری است که در موضوع توکنایز کردن پول، این موضوع را با سازمان بورس مطرح کردیم و از سوی دیگر بانک مرکزی با ورود این ارز به بحث املاک و اموال مشکلی ندارد، اما با توجه به اینکه پشتوانه این رمزارز طلاست، باید مجوز بانک مرکزی اخذ شود.

پرویزیان در ادامه درخصوص واگذاری اموال و املاک مازاد این بانک، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون تعداد ۵۰۰ ملک از املاک بانک پارسیان فروخته شده و این رقم در سال جاری ۱۵۰ ملک بوده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها