ربیعی: بزرگترین جنگ دشمن تلاش برای تسلط بر افکار عمومی است

سخنگوی دولت با اشاره به این که امروز هیچ قسمتی از سرزمین ما اشغال نشده تاکید کرد: الان همه سرزمین ما آزاد است ولی بزرگترین جنگ و هجمه علیه مردم در تلاش دشمن بر تسلط بر افکار عمومی در جریان است.

ربیعی: بزرگترین جنگ دشمن تلاش برای تسلط بر افکار عمومی است

سخنگوی دولت در یادداشتی به مناسبت مراسم روز خبرنگار نوشت:

«من همواره در طول زندگی چه به عنوان مصرف کننده و چه به عنوان کنش‌گر مطبوعاتی با رسانه‌ها مرتبط بوده‌ام. امسال روز خبرنگار به عنوان انتقال دهنده سخن دولت به جامعه و حرفهای جامعه و نقدهای رسانه به دولت، برایم متفاوت‌ بود. فکر کردم چگونه این روز را گرامی بداریم. به نظرم رسید در یک دورهمی و مراسم ساده با جمعی از همکاران دولت، بیشتر شنونده باشیم.

سه شنبه شب، مراسمی برگزار شد که به اعتقاد من از نظر شکل و محتوا، اتفاق تازه‌ای بود. دولت میزبان خبرنگاران و رسانه نگاران از طیف‌های مختلف سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا بود. تقریبا همه ایران حضور داشت. از زنان فعال در حوزه رسانه، از روزنامه نگارانی که صدای محرومیت مناطق مرزی را به رشته تحریر در می‌آورند، از مناطق قومی و اهل سنت تا روزنامه نگاران با ادیان مختلف که فرصت سخن یافتند. حتی برای موسیقی مرسوم در این مراسم، دو نماینده صداهای خاموش فریاد زدند که ما را هم ببینید. برای اولین بار، دو عزیز هنرمند توان‌یاب، برای اجرای برنامه ساده خودشان که خواندن آوازهای محلی بود به این نشست دعوت شدند و پس از اجرای زیبایشان به شدت مورد تشویق رسانه نگاران قرار گرفتند. بر خلاف ضیافت‌های مجلل و پرخرج، دیشب، مسئولان دولتی و خبرنگاران در یک ردیف صندلی، کنار همدیگر نشستند. مسئولان دولتی اما به این نشست آمده بودند تا بیشتر بشنوند. برای همین بود که فضا، آنقدر که معمول این جلسات است، رسمی و «خبر خور» نبود.

از دولت، من به عنوان سخنگوی دولت حضور داشتم، آقای دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاونانش، آقای دکتر واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و معاونینش، آقای دکتر انتظامی رئیس سازمان سینمایی کشور، آقای علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، آقای علی جنتی، وزیر سابق این حوزه و بسیاری از مسئولان مختلف دولتی حضور داشتند، ولی بیش از همه، حضور نزدیک به ۵۰۰ نفر از خبرنگاران، رسانه نگاران، مدیران رسانه ای، اساتید حوزه ارتباطات و روزنامه نگاری و عکاسان به چشم می خورد. برای همین، بیشترین زمان برنامه به حرف‌های خبرنگاران اختصاص داشت، مگر نه این است که روز، روز خبرنگار است و حالا نوبت ماست که از این بخش فرهیخته جامعه، روایت هایشان را بشنویم.

دیشب روزنامه نگاران زیادی برای همکاران خود و مسئولان دولتی از پشت تریبون حرف زدند، سوای گعده‌های معمول، این نشست که در حیاط و راه پله و سالن پذیرایی پایین گرم شده بود، از طریق تریبون سالن جلسه، رسانه‌نگارانی حرف زدند که نشان دهنده تنوع فرهنگی، زبانی، قومی و حتی مذهبی ایران بزرگ است.

یکی از روزنامه نگاران اهل سنت به بیان مشکلات رسانه‌نگاران پرداخت. از بین هموطنان ارمنی، یکی از روزنامه نگاران قدیمی درباره کمبود کاغذ و مشکلات صنفی رسانه های مکتوب حرف زد. رییس مهمترین نهاد مدنی رسانه‌ای، مهندس عباس عبدی درباره اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی و راهکارهای افزایش این اعتماد صحبت کرد. روزنامه نگاری فعال در حوزه سیل هم سخن گفت. یکی از فعالان عرصه فضای مجازی به نمایندگی از طرف آنان که در فضای مجازی، سالم و صادقانه می‌نویسند صحبت کرد. خبرنگاران و رسانه‌نگاران دیگری که در رسانه های ملی و محلی شاغل هستند هم از زاویه دید خود، به مشکلات صنفی پرداختند و گفتنی‌های زیادی بیان شد. برای دقایقی هم دکتر عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد به ارائه گزارش کوتاهی از اقدامات وزارتخانه برای رسانه ها و همچنین بیان مشکلات معیشتی پرداخت. وی همچنین با پیشنهاد آقای عبدی مبنی بر گزارش ملی رسانه نیز موافقت کرد. آقای دکتر واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در سخنان کوتاهی، به خبرنگاران، تبریک گفت و از آنها به عنوان نمونه ای از اصناف فرهیخته و اثرگذار در کشور یاد کرد.

من هم در جمع بندی کلی این نشست، درباره لزوم دور هم جمع شدن، پذیرفتن تفاوت‌های رسانه‌ای و مشکلاتی که امروز ایران بزرگ در آن گرفتار است و برخی از کشورهای همسایه، با بزرگی و عظمت این سرزمین مشکل دارند، صحبت کردم.

همچنین از ضرورت تقویت نوشتارهای مسئولانه و دادن امنیت سیاسی به آنانی که با نام و مسئولانه می نویسند در عصری که اخبار دروغ و فیک نیوز داخلی و خارجی ذهن مردم ایران را بمباران می کند، صحبت کردم. به همکارانم در رسانه ها، درباره اهمیت اطلاع رسانی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گفتم که این روزها، متاسفانه محدودیت‌هایی که به وجود آورده اند، سبب کندی کار رسانه‌ها شده که دولت همه تلاش خود را برای حفظ این فضا خواهد کرد. هر چند خبر، مانند آب است، روان می‌شود و راه خود را پیدا می کند.

با همکاران رسانه نگارم درباره نقد شدن و نقد شنیدن، همفکری کردم. این که اهل رسانه هم تلاش کنند بیشتر به مردم گوش دهند، بیشتر روی رسانه سرمایه گذاری کنند، چون بخشی از ثبات و امنیت یک کشور، وابسته به نظام اطلاع رسانی و گردش آزاد و بی مانع اخبار در آن است.

دیشب تجربه جدیدی برای من بود، این که میزبان گروهی از فرهیخته‌ترین و اثرگذارترین اقشار و اصناف کشور بزرگمان باشم و از آنها بخواهم فارغ از جهت گیری های مرسوم سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی، کنار همدیگر بنشینند و برای مشکلات مشترک این صنف و دورنمای رفتار جامعه بزرگ و تشنه ایران به اطلاع‌رسانی و اخبار موثق، چاره اندیشی کنند. به آنها گفتم که امروز، هیچ قسمتی از سرزمین ما اشغال نشده، نه خاک خرمشهر زیر چکمه دشمن است و نه آبادان، در محاصره ارتش بیگانه، چشم به یاری سایر بخشهای مام وطن دوخته. الان همه سرزمین ما آزاد است ولی بزرگترین جنگ و هجمه علیه مردم در تلاش دشمن بر تسلط بر افکار عمومی در جریان است. به دوستان خبرنگارم گفتم امروز، تیربارچی و آرپی‌جی‌زن ما، شما هستید که به افزایش سرمایه اجتماعی و پیوند تاریخی ملت ایران کمک می کنید و این تلاش، آنقدر مقدس و مهم است که دولت توجه ویژه ای به این قشر داشته باشد. صادقانه به آنها گفتم که اگر از دیدگاه شما اطلاع رسانی دولت ضعیف است، ما این ضعف را قبول داریم و می‌خواهیم کاری کنیم رسانه ها، اطلاع رسان باشند، نه اینکه دولت، رسانه داری کند.

این شب آرام، با پیام رئیس جمهور به انتها رسید. پیامی که دکتر حسن روحانی خطاب به رسانه نگاران صادر کرد و در آن، از قوانین دست و پا گیر شکوه کرد. رئیس جمهور در پیامش به خانواده بزرگ رسانه های ایرانی، از حمایت بی دریغ دولتهای یازدهم و دوازدهم یاد کرد. به همکاران رسانه‌ای من گوشزد کرد که خبرنگاران، رکنی از ارکان مردم‌سالاری و مشروط سازی قدرت‌ هستند. به آنها یادآور شد که نیمه مردادماه، همانطور که یادآور روزخبرنگار است، یادآور تلاشهای مردم ایران برای مشروطه کردن قدرت هم هست. رییس جمهور در پیامش به خانواده بزرگ رسانه ها در سراسر ایران قول داد از اصلی ترین دستاوردی که دولت دنبال می کند، یعنی تضمین آزادی بیان و تثبیت شرایط اقتصادی کوتاه نخواهد آمد. پیامی که به شدت از سوی رسانه نگاران مورد تشویق قرار گرفت.

این دورهمی، شب درد و دل با مسئولان بود. هم رسانه نگاران برای اهل دولت، درد و دل کردند و هم مسئولان، از فعالان دنیای رسانه، برای عبور از بحرانهای معمول این روزها، یاری خواستند. برای همین است فکر می کنم دیشب، تجربه جدیدی برای همه ما بود، تجربه یک دورهمی گرم و ساده، به دور از تجمل، جدل‌های سیاسی بی ثمر و تعارفهای معمول که اگر ضرری نزند، خیری هم به کسی نمی رساند.
مجددا روز خبرنگار مبارک.»

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • انسان
    0

    یکی نیست به این آقای ربیعی بگه شماها که اینقدر زرنگید و جنگ دشمن را تشخیص میدید یه راه حلی هم برای مبارزه با این جنگ ارائه بدید / نمیشه که ایشون و آقایان مشابه ایشون بهترین موقعیت بهترین حقوق و بهترین سو استفاده ها و رانتا را داشته باشند بعد از ملتی که اکثرشون بخاطر بی لیاقتی اینا با ماهیانه 1500000تومان حقوق باید گوشت را کیلوئی 100 هزار مرغ را 13هزار پیاز را 5هزار و... بخرند بعد بروند جنگ دشمن منکه نمیدونم تا کی میخوان اینجور اراجیفی را تحویل ما بدهند؟

  • احد
    0

    هرچه درمورد ربیعی بنویسی چون اطلاعاتی است ازترس درج نمی کنید شاید بلایی که سر سعیدامامی بدبخت وهزاران بی گناه آورده سر شما هم بیاورد ولی دوکلمه راجع به وزیر ارشادسابق که مشکل اخلاقی داشت واقعا حیاء نمی کنید بابا وزیر زن باز بودبرکنارش کردید دوباره در جلسات بخور بخور وبچاپ بچاپ حضور دارد ایولا به سنگ پا قزوین برادر عباد

  • احسان
    0

    به نظر می رسد بزرگترین جنگ‌دشمن استفاده از بی عرضگی حکومت بی سواد و مفت خور های سردمداران ایران بدبخت است که هرچه زودتر گور خودشانرا گم کنند تا مملکت آباد شود و مردم بیگناه این کشور خلاص شوند

  • مجید
    0

    اقاجان شماهادزدی نکنید ملت انقدرهوشیارن که تومثل یک قطره دربرابردریاهستی.تاکی میخوای میخوایین سرملت کلاه بزارین تاکی اختلاس تاکی بی عرضگی شمامدیران شمابی درد هستین که کاری برای مردم انجام نمیدین فقط به فکرجیب خودتونی اقای وزیر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها