قرعه کشی لیگ برتر و دعواهای کلاسیک

قرعه کشی لیگ برتر فصل آینده پس از مدتی تاخیر بالاخره انجام گرفت و تیم‌ها توانستند مسیر فصل پیش رویشان را بشناسند.

قرعه کشی لیگ برتر و دعواهای کلاسیک

هر سال پس از مراسم قرعه کشی بحث‌ها و چالش‌ها پیرامون میزان سختی مسیر تیم‌های مدعی،بین هواداران بالا می‌گیرد. ولی امسال با توجه به این که ۳ تیم از مدعیان اصلی یعنی استقلال،پرسپولیس و تراکتور مربیان جدید و خارجی استخدام کرده‌اند.این بحث‌ها جدی تر هم شده‌‌اند.


*خیلی از هواداران این تیم‌ها نگران برخورد با مدعیان اصلی در هفته‌های ابتدایی هستند.آشنا نبودن مربیان جدید با لیگ ایران، آماده نبودن فیزیک بازیکنان پس از بدنسازی پیش فصل،جا نیافتادن ایده‌های تاکتیکی مربیان جدید و ... احتمالا دلایل اصلی نگرانی هواداران هستند.


این نگرانی‌‌های کلیشه‌ای تا حدودی هم به جا هستند.در نظر بگیرید با توجه به رقابتی‌تر شدن لیگ ایران در سال گذشته و احتمالا سال پیش رو، چند نتیجه ضعیف در هفته‌های ابتدایی چه میزان فشار را بر علیه سرمربی‌های جدید وارد خواهد کرد. و از سویی چند پیروزی دلچسب در آغاز راه چه کمک بزرگی برای سرمربی جدید خواهد بود.


ولی برخورد با رقبای اصلی در هفته‌های ابتدایی فوایدی هم دارد.


در ابتدای فصل تیم‌ها اغلب کمترین مصدوم و محروم را دارند.کمترین میزان تراکم بازی‌ها در ابتدای فصل است.جام حذفی و لیگ قهرمانان (فصل جدید)شروع نشده است و تیم ها فرصت کافی برای ریکاوری در اختیار دارند.و شاید مهم ترین نکته‌ی مثبت به پایان فصل مربوط باشد .اگر تیمی در هفته‌های ابتدایی با رقبای اصلی بازی کرده باشد و در پایان فصل همچنان در کورس قهرمانی حضور داشته باشد.ساده ترین بازی‌ها را در حساس ترین شرایط جدولی خواهد داشت. شرایطی شبیه استقلال در فصل گذشته که باعث شد استقلال تا روز آخر شانس قهرمانی داشته باشد.


*نکته دیگر بحث برانگیز قرعه کشی لیگ ایران همواره پراکندگی جغرافیایی بازی‌ها در فصل‌های مختلف سال است.تیم‌ها به هیچ عنوان دوست ندارند در فصل گرما به جنوب بروند و در زمستان به بخش سردسیر کشور سفر کنند.خیلی از مربیان ایرانی اعتقاد دارند بازی در فصل گرما در جنوب کشور حداقل ۶ امتیاز را به مخاطره می اندازد.به جز ۳ امتیاز بازی رو در رو که در شرایط آب و هوایی ویژه، به قول معروف، در دهان شیر قرار دارد،بازی بعدی در خانه هم به دلیل تحلیل بیش از حد توان بدنی بازیکنان اصلی، شرایط خاص خودش را دارد.


بازی در فصل زمستان در مناطق شمالی و سردسیر کشور هم دردسرهای کمی ندارند.با توجه به کیفیت اغلب نامطلوب چمن های استادیوم‌هایمان یک بارش برف یا باران ساده تقریبا اجرای ایده‌های تاکتیکی و تمرین شده در طول فصل را غیر ممکن می‌کند. و مربیانی که تجربه حضور در لیگ ایران را دارند،کم‌کم سعی می‌کنند برای چنین بازی‌هایی ،مستقیم بازی کردن هم تمرین کنند.


و امسال با توجه به این که احتمالا تیم‌های سردسیر(تراکتور)و گرمسیر(فولاد) فوتبال کشورمان خودشان جزو مدعیان به حساب می‌آیند و بسیار تیم‌های خطرناکی خواهند بود چه در زمستان و چه در تابستان امتیاز مفت نخواهند داد.

*نکته‌ی دیگر قرعه کشی تجربیات و ترجیحات شخصی مربیان است.مثلا احتمالا مربیان لیگ ما ترجیح بدهند در هفته‌های ابتدایی با تیم‌های تحت هدایت قلعه نویی بازی کنند. چون تجربه نشان داده است تیم‌های قلعه نویی در میانه فصل به اوج عملکرد خود می‌رسند. یا مربیان استقلال و پرسپولیس دوست نداشته باشند در ابتدا و انتهای فصل دربی را برگزار کنند.و دربی میانه‌ی فصل را ترجیح بدهند.


ولی در نهایت تجربه نشان داده‌است برای لیگ بردن قرعه‌ی خوب و اقبال خوب لازم است، ولی کافی نیست.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها