حال بد روزنامه‌نگاری در جهان

یک موسسه مدافع حقوق روزنامه‌نگاران، بدترین نقض‌های صورت‌گرفته علیه روزنامه‌نگاران را در جهان منتشر کرد.

حال بد روزنامه‌نگاری در جهان

موسسه «One Free Press Coalition» چندی پیش مواردی از بدترین نقض‌های صورت‌گرفته علیه روزنامه‌نگاران را منتشر کرد که به مناسبت نزدیک شدن به روز خبرنگار، توجه شما را به آن جلب می‌کنیم:

1- جمال خاشقجی (عربستان)

جمال خاشقجی همچنان نماد نقض حقوق روزنامه‌نگاران محسوب می‌شود. چند هفته پیش بود که کمیساریای عالی حقوق بشر گزارش خود را در رابطه با جنایت قتل خاشقجی در 101 صفحه منتشر کرد که در آن تاکید شده عربستان سعودی مسئول قتل عمد اوست و دلایل موثقی وجود دارد که ولیعهد عربستان باید در این زمینه مورد بازجویی قرار گیرد.

تاکنون نیز چند طرح برای مجرم شناخته شدن عربستان در قتل خاشقجی در کنگره آمریکا مطرح شده است، اما هر یک به نحوی فرصت تصویب پیدا نکرده‌اند.

2- آزوری جواندا (تانزانیا)

ازوری جواندا روزنامه‌نگار مستقلی است که در مورد قتل‌های مشکوک در روستاهای تانزانیا تحقیق می‌کرد. او از 21 نوامبر 2017 مفقود شده، در حالی که دولت این کشور حاضر به انتشار اطلاعات خود نیست یا حداقل تحقیقاتش در این زمینه با شکست مواجه شده است. آخرین اطلاعات در رابطه با این روزنامه‌نگار 10 جولای گذشته از زبان وزیر خارجه تانزانیا عنوان شد که در یک جمله گفت «جواندا ناپدید شد و مرد»، اما در مقابل پرسش خبرنگاران حاضر به ارائه توضیحات بیشتری نشد و حتی از این گفته‌اش هم عقب‌نشینی کرد.

3- خوان پاردیناس (مکزیک)

خوان پاردیناس سردبیر روزنامه «ریفورما»ی مکزیک است که به دلیل انتقاد از رئیس‌جمهور «آندرس مانوئل لوپز» از طریق اینترنت تهدید به مرگ شد.

4- پاول چوتا (کامرون)

پاول چوتا خبرنگار شبکه تلویزیونی کامرون است که ماه مه گذشته دستگیر شد. او متهم به نشر اکاذیب است. یکی از همکاران وی می‌گوید دستگیری شوتا اقدامی انتقام‌جویانه به دلیل گزارش‌های انتقادی او بوده است.

5- عزیمجون عسکروف (قرقیزستان)

این روزنامه‌نگار ازبکی‌تبار، 9 سال است به اتهام‌های مختلف در زندان به سر می‌برد. او که چندین جایزه بین‌المللی را کسب کرده، به دلیل انتشار گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر زندانی شده است. به رغم محکومیت‌های بین‌المللی و درخواست سازمان‌های مختلف برای آزادی‌ عسکروف، دادگاه استیناف قرقیزستان روز 30 جولای (چند روز پیش) حکم زندان ابد او را تایید کرد.

منبع: اعتمادآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها