9 دلیل برای زندگی در کانادا

کانادا به عنوان یکی از امن‌ ترین و راحت ‌ترین کشورهای دنیا از شهرت جهانی برخوردار است و شهروندان کانادایی به طور کلی از سطح زندگی خود رضایت داشته و با دشواری‌ های اساسی روبرو نیستند.

9 دلیل برای زندگی در کانادا

کانادا به عنوان یکی از امن‌ ترین و راحت ‌ترین کشورهای دنیا از شهرت جهانی برخوردار است و شهروندان کانادایی به طور کلی از سطح زندگی خود رضایت داشته و با دشواری‌ های اساسی روبرو نیستند. در حالی که استاندارد زندگی در هر کشور از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است، ولی نگاهی به معیارهای مختلف اجتماعی نشان می ‌دهد که اولا کانادایی ها باید به خاطر داشتن امکانات و مزایای فراوانی که در اختیار دارند سپاسگزار باشند و دوما این معیارها مشخص می کنند که چه بخش هایی هنوز نیازمند بهبود و پیشرفت می باشند. در این مقاله به 9 دلیل عمده برای زندگی در کانادا اشاره می کنیم.

1.سلامت و امنیت در کانادا

کانادایی‌ها به طور کلی از سطح سلامتی بالایی برخوردار هستند و این کشور با مشکلاتی خاص از نظر بیماری ‌های عفونی و خطرناک مواجه نمی باشد. متوسط سن امید به زندگی در کانادا برای مردان ۸۰ سال و برای زنان ۸۴ سال است.

علت اصلی مرگ و میر در هر دو جنس، بیماری سرطان بوده و پس از آن بیماری های قلبی می باشد که هر دو عامل در مجموع در حدود نیمی از کل مرگ های طبیعی در کانادا را تشکیل می ‌دهند. نیم دیگری از مرگ و میرها ناشی از بیماری ‌های نسبتا شایع دیگر از جمله بیماری ‌های دستگاه تنفسی، سکته مغزی، دیابت، بیماری آلزایمر و ذات‌الریه می باشند.

اشکال گوناگون حوادث و تصادفات معمولا حدود پنج درصد از کل مرگ و میر کانادا را شامل می شوند و میزان خودکشی کمتر از یک درصد است که هر دوی این موارد از دلایل بسیار شایع مرگ کانادایی‌ های زیر ۴۰ سال می باشند.

کمتر از نیم درصد از مردم کانادا‌ از بیماری ایدز (AIDS) رنج می برند که بیشتر شامل مردان همجنس گرا و معتادانی است که اغلب از مواد تزریقی استفاده می ‌کنند و اکثرا هم در زندان ها به سر می ‌برند. به دلایلی که هنوز کاملا مشخص نشده، کانادا بالاترین نرخ بیماری ام اس (MS) را در دنیا دارد. MS نوعی بیماری عصبی است که از هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۲۹۰ نفر را تحت‌ تاثیر قرار می‌ دهد.

2.مسکن در کانادا

نرخ مالکیت خانه در کانادا حدود ۶۶ درصد است. از میان افرادی که صاحب خانه نیستند، اکثرا یک خانه، آپارتمان یا سوئیت اجاره ‌ای را از یک مالک و یا یک شرکت ملکی اجاره می ‌کنند.

به طور کلی کانادایی ‌ها تا دهه ۲۰ سالگی با والدینشان زندگی می‌ کنند و پس از آن نیز در دهه ۳۰ سالگی معمولا یک خانه یا آپارتمان را به همراه همسر خود اجاره می ‌کنند. با این حال، بسیاری از کانادایی‌ ها نسبت به نسل‌ های گذشته برای دوره های طولانی تری اقدام به اجاره می‌ کنند. در سال های اخیر افزایش قیمت مسکن و کاهش استطاعت مالی شهروندان یک نگرانی رو به رشد در بسیاری از شهرهای بزرگ کانادا نظیر ونکوور و تورنتو بوده است، به طوری که قیمت املاک در این شهرها جزو بالاترین قیمت ها در سراسر جهان بوده است. وام های بزرگ کمک شایانی به نرخ بالای بدهکاری کانادایی‌ ها کرده است و به همین دلیل است که نرخ مهاجرت به کانادا در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

دولت کانادا تخمین می ‌زند که بین ۱۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار کانادایی در سال "بی ‌خانمانی" را تجربه می کنند؛ بدین معنا که آنها به طور موقت فاقد مکانی دائمی برای زندگی و سکونت هستند. البته مجموعه ای از سکونت گاه ها که توسط دولت و موسسات خیریه اداره می ‌شوند، مکان ‌هایی موقتی را برای اسکان اکثریت افراد بی ‌خانمان فراهم می ‌کنند. بیشترین جمعیت بی ‌خانمان در کانادا را مردان میانسال و افراد بومی تشکیل می دهند.

3.دانشگاه های مشهور بین المللی

بر اساس گزارش سازمان OECD، کانادا در زمینه سیستم آموزشی بالاترین کیفیت را در دنیا دارد. دانشگاه های کانادا در سطح بین المللی از شهرت خوبی برخوردارند و هر ساله بسیاری از آنها رتبه بسیار بالایی در میان بهترین دانشگاه های جهان کسب می کنند. علاوه بر دانشگاه ها، مدارس و کالج‌ های کانادا نیز از بالاترین استانداردهای آموزشی در سطح جهانی برخوردار هستند. برخی از معتبرترین دانشکده های بیزینس دنیا در کانادا قرار دارند. در سال 2018، دانشگاه تورنتو در رتبه سی و یکم جهان قرار گرفت، همچنین دانشگاه مک گیل در مونترال در جایگاه سی و دوم و دانشگاه بریتیش کلمبیا در رتبه پنجاه و یکم قرار گرفتند. با وجود اینکه موسسات فرانسوی زبان یا Francophone معمولا کمتر در رده بندی ها قرار می گیرند، ولی دانشگاه مونترال (Université de Montréal) در رتبه یکصد و سیم این لیست قرار دارد. به طول کلی می توان گفت شرایط تحصیل در کانادا برای اغلب انشجویان بین المللی جذاب می باشد.

بر اساس اطلاعات موسسه اعتبارسنجی QS، کانادا برخی از بهترین شهرهای دانشگاهی جهان را در خود جای داده است. مونترال در جایگاه چهارم این رتبه بندی قرار گرفت در حالی که تورنتو و ونکوور به ترتیب رتبه های سیزدهم و هفدهم را دارا بودند.

4.وضعیت مالی شخصی کانادایی ‌ها

کانادا به دلیل برخوردار بودن از اقتصادی قوی، استانداردهای زندگی بسیار بالایی برای ساکنان این کشور فراهم نموده است. متوسط درآمد خانواده در کانادا حدود 93 هزار دلار بر اساس سرشماری سال 2017 بوده است.

بدهی شخصی یک مشکل مهم در کانادا قلمداد می شود و براساس برخی برآوردها، کانادایی ‌ها بیشترین افراد بدهکار را در جوامع غربی دارا هستند. متوسط نسبت بدهی به درآمد کانادا حدود 174 درصد برآورد شده‌ است. گفته می‌ شود که بیشتر بدهی های فردی کانادایی ها در قالب وام ‌های مسکن می باشد. این موضوع به ویژه برای کانادایی ‌هایی که در شهرهای بزرگ کشور زندگی می ‌کنند صدق می ‌کند، چرا که قیمت مسکن در این شهرها بسیار گران است.

5.دارا بودن شهرهای مناسب زندگی

بسیاری از شهرهای کانادا در میان بهترین مکان های زندگی در دنیا قرار دارند. به سادگی می توانید رده بندی شهرها را در وب سایت رتبه بندی شرکت مشاوره Mercer مشاهده و بررسی نمایید. طبق آمار منتشر شده در این سایت شهر ونکوور به طور مشترک با مونیخ آلمان و اوکلند نیوزیلند در رده سوم جهان قرار دارد و پس از آن شهرهای تورنتو و مونترال به ترتیب در رتبه های شانزدهم و بیست و یکم قرار گرفته اند.

جالب است بدانید شهرهایی که مقصد بیشترین مهاجران ایرانی می باشند عبارتند از :

تورنتو، اتاوا، ونکوور، کلگری، ادمونتون

6.میزان جرم و جنایت در کانادا

میزان جرائم کانادا بعد از به اوج رسیدن در دهه ۱۹۹۰ کاهش ‌یافته است، هر چند که هنوز هم بیشتر از دهه ۱۹۶۰ می باشد. بیش از چهار پنجم جرائم ارتکابی در کانادا غیر خشن هستند و شایع ‌ترین موارد شامل دزدی های کوچک از فروشگاه ها، سرقت های خانگی، جرائم ترافیکی، شرارت و جرائم مرتبط با توزیع یا حمل مواد مخدر ممنوعه می باشد. شایع ‌ترین جرائم خشونت‌ آمیز نیز شامل حمله، ضرب و شتم و سرقت ‌های خشونت ‌آمیز می باشد. در حال حاضر نرخ قتل در کانادا به طور کلی 660 مورد در سال است که آمار پایینی محسوب می گردد.

تعداد کل کانادایی ‌هایی که در زندان هستند حدود ۴۰ هزار نفر یا کمتر از یک درصد از جمعیت کانادا می باشند. نزدیک به ۹۹ درصد از زندانیان کانادایی مرد هستند و جمعیت کوچک زندانیان زن نیز به زندان ‌های ویژه زنان فرستاده می ‌شوند.

7.آلودگی زیست محیطی در کانادا

کانادا تا آنجا که به معیارهای کیفیت زیست محیطی مربوط می ‌شود، در صدر کشورهای برتر از نظر پاکیزگی قرار گرفته ‌است. کانادا نسبت به میانگین معیارهای کیفیت آب و آلودگی هوا، در جایگاه خوبی قرار دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) به کانادا یکی از بالاترین رتبه ها از نظر کیفیت هوا را می‌ دهد، در حالی که مطالعه‌ انجام شده توسط Yale Center for Environmental Law & Policy در سال ۲۰۱۶ امتیاز کیفی 85 از 100 را براساس متغیرهایی شامل کیفیت آب و هوا به کانادا ارائه داد و این کشور از میان از ۱۸۰ کشور مورد مطالعه، در جایگاه بیست و پنجم قرار گرفت.

کانادا در حدود ۲ درصد از کل گازهای گلخانه‌ ای جهان را تولید می‌ کند، عددی که اگرچه به ظاهر کوچک است اما نسبت به سهم اندک کانادا از جمعیت جهانی، بسیار زیاد می باشد. این امر کانادا را در لیست یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای دنیا بر اساس پایه سرانه قرار می ‌دهد. به همین سبب دولت کانادا در هفته های اخیر و پس از تصویب لایحه ‌ای در مجلس درباره شرایط اقلیمی، وضعیت اضطراری ملی در زمینه شرایط آب و هوایی اعلام کرد.

به طور کلی بر اساس گزارش ها می توان دریافت که کانادا از نظر آلودگی هوا جایگاه هفتم و از نظر کیفیت آب، جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

8.بهره مندی از محیطی زیبا و مهیج

کانادا به خاطر داشتن فضاهای باز و وسیع معروف است و در واقع دومین کشور بزرگ و پهناور جهان بعد از روسیه است. مردم کانادا اکو سیستم های طبیعی و متنوع این کشور که 25 درصد آنها زمین های مرطوب، 16 درصد مناطق قطبی و 15 درصد جنگل هستند را موهبت بزرگی می دانند.

دولت کانادا برای اینکه مردم از فضاهای باز بیشترین استفاده را داشته باشند، شبکه وسیعی از پارک های ملی از جمله پارک ملی بنف (Banff) و پارک ملی جاسپر (Jasper) را در کوه های راکی کانادا ایجاد کرده است. دوستداران طبیعت نیز به انتاریو، که محل قرارگیری پارک های ملی می باشد جذب می شوند با توجه به همین موارد در سال های اخیر به طرز قابل توجهی درخواست ویزای توریستی کانادا رو به افزایش بوده است. پارک های انتاریو تقریبا 8 درصد از مساحت این استان را تشکیل می دهند؛ منطقه ای که بزرگتر از مجموع نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد است.

9.حقوق زنان در کانادا

در کانادا هم مردها و هم زنها از نظر قانون اساسی با یکدیگر برابر هستند و توسط قوانین مختلف فدرال و استانی در مقابل هر گونه تبعیض حمایت می ‌شوند. قوانین مربوط به ازدواج، طلاق و خدمت نظام وظیفه همگی به طور رسمی فارغ از جنسیت افراد مطرح می شوند.

با حاشیه زیر ۱۰ درصد، زنان کانادایی کمی کمتر از مردان کار می‌ کنند، اگرچه این تفاوت هنگام مقایسه در زمینه مشاغل تمام ‌وقت یا مجموع ساعات کاری در هفته، کمی بیشتر می ‌شود. زنان کانادایی به طور قابل‌ توجهی در مشاغل و حرفه‌ های زنانه از قبیل تدریس، پرستاری و گارسونی مشارکت دارند و به طور متقابل در مشاغل مردانه از قبیل ساخت و ساز، تجارت و مشاغل مرتبط با منابع طبیعی حضوری کمرنگ دارند. از آنجا که بسیاری از کارفرمایان بابت مشاغل زنانه حقوق کمتری نسبت به شغل های مردانه پرداخت می ‌کنند، همواره شکایت ‌هایی در مورد یک "شکاف درآمدی" از سوی زنان مطرح می شود. طبق قوانین فدرال کانادا، یک زن حق دارد برای زایمان و مراقبت از فرزندش تا ۱۲ ماه مرخصی زایمان بگیرد و هر نوع اعمال تنبیه و جریمه از سوی کارفرما، در این گونه موارد غیر قانونی خواهد بود.

در خبرها آمده بود که در هفته های اخیر، جاستین ترودو؛ نخست وزیر کانادا اعلام کرده دولت فدرال بودجه سالانه خود را برای حمایت از سلامت زنان و دختران در کانادا و سراسر جهان، به 1.4 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

جالب است بدانید کانادا که از تنوع قومی و فرهنگی زیادی نیز برخوردار است، از نظر حقوق بشر و تساوی جنسیتی امتیاز بالایی کسب نموده و در گزارش US NEWS & World Report رتبه سوم را برای زندگی زنان به دست آورده است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها