نگرانی مرغداران از احیای مجدد وزارت بازرگانی / افزایش صادرات تنها راه حل رسیدن تخم مرغ به نرخ منطقی

نبی پور گفت: پس از گذشت هفت سال با رایزنی های متعدد افراد، وزارت بازرگانی مجدد احیا شد که این امر نگرانی هایی برای مرغداران ایجاد کرده است.

نگرانی مرغداران از احیای مجدد وزارت بازرگانی / افزایش صادرات تنها راه حل رسیدن تخم مرغ به نرخ منطقی

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ معادل شانه‌ای ۱۳ هزار تومان است.

وی افزود: براساس قیمت مصوب سازمان حمایت، مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ یک هزار و ۳۰۰ تومان متضرر هستند.

نبی پور با اشاره به اینکه مرغداران نگران احیای مجدد وزارت بازرگانی هستند، بیان کرد: در چند سال گذشته با تصویب قانون انتزاع، امور مربوط به بخش بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد تا این وزارتخانه به عنوان متولی تولید، برحسب نیاز اقدام به واردات کند که متاسفانه با رایزنی‌های متعدد پس از گذشت هفت سال، امور مربوط به بازرگانی و تنظیم بازار به وزارت صمت بازگشت، در حالیکه به سبب گستردگی وزارت صمت، مسئولان ذی ربط در چند ماه بعد به این نتیجه می‌رسند که قانون انتزاع مجدد باید احیا شود و تنها این امر هزینه سنگینی را به دولت متحمل می‌کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار نرخ مصوب هر کیلو کنجاله سویا را ۲ هزار و ۴۵۰ و ذرت یک هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ و ذرت یک هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود، این در حالی است که در ماه‌های اخیر هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۶۰۰ و ذرت ۲ هزار تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد.

وی تولید روزانه تخم مرغ را بالای ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۸۵۰ تن اعلام کرد و افزود: با احتساب مصرف داخل، روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن تخم مرغ مازاد بر نیاز بازار است که باید به بازار‌های هدف صادر شود.

نبی پور درباره آخرین وضعیت صادرات گفت: علی رغم آنکه سازمان بهداشت جهانی، ایران را منظر آنفلوانزا حاد پرندگان پاک اعلام کرده است، اما تخم مرغ به صورت قاچاق به عراق صادر می‌شود که به همین خاطر رایزن بازرگانی ۲ کشور در حال مراوده با یکدیگر هستند.

این مقام مسئول در پایان میزان صادرات روزانه تخم مرغ را ۱۳۰ تا ۱۵۰ تن اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید، باید میزان صادرات به بازار‌های هدف افزایش یابد تا قیمت تخم مرغ به نرخ منطقی خود در بازار برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها