۶۰۰ ساعت نظافت پارک ملت به جای یک سال زندان

رئیس شعبه ۱۴۶ دادگاه کیفری مشهد در اقدامی قابل تحسین و فرهنگ‌ساز با صدور رأی جایگزین، یک مجرم را به جای تحمل یک سال زندان به نظافت پارک ملت به مدت ۶۰۰ ساعت محکوم کرد.

۶۰۰ ساعت نظافت پارک ملت به جای یک سال زندان

به گزارش مشهد فوری ، چندی پیش جوان مشهدی به اتهام نگه‌داری هزار و ۴۵۰ سی سی مشروبات الکلی دست ساز، توسط ضابطان قضایی دستگیر و راهی دادسرای مشهد شد. پرونده او پس از رسیدگی در مراحل بازپرسی و با توجه به اعترافات صریح متهم با صدور کیفر خواست به دادگاه کیفری ارسال شد.

قاضی شرقی شهری، رئیس شعبه ۱۴۶ دادگاه پس از ارجاع پرونده، بررسی محتویات پرونده را در دستور کار خود قرار دارد و از همین رو متهم پرونده هم به دادگاه احضار شد تا در این مرحله از اقدامات مورد نیاز قضایی نسبت به اتهام مطروحه از خود دفاع کند. عامل نگه‌داری مشروبات الکلی با حضور در جلسات دادگاه، از عمل مجرمانه‌اش بارها ابراز ندامت کرد و مدعی شد که از کرده خود پشیمان شده است.

در ادامه قاضی پرونده با توجه به جمیع مستندات پرونده و اقاریر متهم، ابتدای هفته جاری در انشای رأی خود مرقوم داشت: با توجه به گزارش مرجع انتظامی و تحقیقات مقدماتی دادسرا و نتیجه آزمایش خلوص مشروبات، کیفرخواست صادره از ناحیه دادسرا، اقرار صریح مقرون به صحت متهم در جلسات دادرسی، اظهار ندامت نامبرده و سایر قرائن و امارت موجود در پرونده، بزه انتسابی به متهم را محرز دانسته و مستند به ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی و با توجه به اعلام رضایت متهم، او به ۶۰۰ ساعت نظافت پارک ملت با هماهنگی شهرداری مشهد به عنوان انجام خدمات عمومی رایگان، جایگزین یک سال حبس تعزیری و علاوه بر این، ۴۰ ضربه شلاق تعزیری و جریمه نقدی معادل پنج برابر ارزش کالای مکشوفه در حق دولت محکوم و اعلام می‌دارد.

همچنین در ادامه این رأی جایگزین آمده بود که درنهایت مجازات شلاق متهم به مدت یک سال تعلیق و در صورت عدم ارتکاب جرایم عمدی، شلاق از محکومیت متهم رفع اثر خواهد شد.

این رأی قابل تقدیرجایگزین حبس در حالی از سوی مقام قضایی صادر شد که تعدد آن موجب خواهد شد تا آمار ورودی زندان‌ها و از برخی تأثیرات منفی که می‌تواند در برداشته باشد کاسته و این دست از احکام فرهنگی، بازخورد مطلوبی در جامعه داشته باشد.

منبع: قدس

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها