فقط چند صندلی را ارزان کنید

عضو هیات مدیره جامعه هتلداران ایران از پیشنهاد طرح ارزان‌سازی سفر به شرکت‌های هواپیمایی با اختصاص صندلی‌هایی به نام گردشگری در هر پرواز خبر داد.

فقط چند صندلی را ارزان کنید

حسن سیادتان که ریاست هیات مدیره جامعه هتلداران ایران را نیز به عهده دارد، اوضاع سفرهای داخلی را کم‌ رونق‌تر از سال‌های گذشته دانست وگفت: سطح اشتغال هتل‌های استان فارس به ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده است. علت آن را حذف تدیجی سفر از سبد خانوار تحت تاثیر افزایش هزینه‌ها و مشکلات اقتصادی می‌دانیم. معتقدیم برای برون رفت از این وضعیت و حفظ صنعت گردشگری، دولت و بخش خصوصی باید تورهای ارزان تعریف کنند. در همین راستان طرحی از سوی جامعه هتلداران استان فارس به شرکت‌های هواپیمایی داده شده است.

وی افزود: در این طرح از شرکت‌های هواپیمایی درخواست شده در هر پرواز تعدادی صندلی به گردشگری با قیمت تخفیف‌خورده اختصاص دهند تا با استفاده از این ظرفیت در کنار تخفیف هتل‌ها، تور ارزان طراحی شود. این طرح را می‌توان در مسیرهای ریلی و جاده‌ای نیز به اجرا گذاشت تا به این شیوه از حذف کامل سفر از سبد خانوار ایرانی جلوگیری شود.

عضو هیات مدیره جامعه هتلداران ایران بیان کرد: باور داریم اگر در هر پرواز و در هر مسیر هوایی ۱۰ تا ۱۵ صندلی گردشگری اختصاص داده شود در عین حالی که حجم قابل توجهی از ظرفیت ناوگان هوایی با قیمت مناسب به سفرهای توریستی تخصیص می‌یابد، فشار اقتصادی متوجه شرکت‌های هواپیمایی نخواهد شد. درحالی‌که با تخفیف اعمال شده می‌توان تور ارزان برای مردم طراحی کرد.

سیادتان گفت: این طرح یک هفته پیش از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سازمان متبوع ارائه شده که امیدواریم از آن استقابل شود تا به نتیجه برسد. اختصاص چند صندلی در هر پرواز ضرری به ایرلاین‌ها وارد نمی‌کند بلکه سفر را در دسترس قرار می‌دهد.

پیشنهاد جامعه هتلداران فارس برای ارزان‌سازی صندلی‌های گردشگری در هر پرواز درحالی مطرح شده که به گفته آژانس‌های مسافرتی، برخی از ایرلاین‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز و هزینه‌ها، فروش صندلی با کلاس قیمت پایین را در بعضی مسیرها از دسترس خارج کرده‌اند و تنها صندلی با کلاس قیمتی بالا فروخته می‌شود.

شرکت‌های هواپیمایی درحالی دست به چنین اقدامی زده‌اند که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران ابتدای امسال گزارش داده است: سفرهای هوایی داخلی در نوروز ۲۰ درصد و سفرهای خارجی ۵۰ درصد کمتر شده است.

ـ نیز به تازگی اعلام کرده که حجم سفرهای هوایی توریستی کاهش یافته و سفرهای هوایی بیشتر جنبه غیرتوریستی، تجاری و کاری پیدا کرده است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از با افزایش هزینه خدمات سفر به‌ویژه در بخش حمل و نقل هوایی، موضوع ارزان یا آسان‌سازی سفر را مطرح کرد. قرار بود اوایل امسال نیز طرح‌های متناسب با آن به اجرا گذاشته شود، اما تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. هرچند ولی تیموری ـ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ گفته که از استانداران خواسته سفرهای ارزان را پیشنهاد دهند تا از طریق آژانس‌های محلی اجرا شود.

او تعلل در اجرای طرح سفر ارزان یا آسان را حواشی آن دانسته بود. : یک طرف این طرح (آسان‌سازی سفر) آژانس‌های گردشگری هستند، اگر ما رسما مجری را از بین آن‌ها معرفی کنیم، تبلیغ کرده‌ایم و باعث اعتراض سایر آژانس‌ها خواهد شد. ما نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد و یا انحصاری ایجاد شود. از طرفی آژانس‌های گردشگری در استان‌ها نیز بیشتر روی فروش بلیت متمرکز شده‌اند تا اجرای تور. مساله دیگر تمایل به سفرهای آزاد و بدون تور است که با این وجود کار کمی پیچیده شده است.

همزمان با پیگیری این ایده، نیز اعلام کرده طرح مشابه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برای ارزان‌سازی سفر به استان‌های غربی پیگیری می‌کند و از استانداران درخواست کرده بسته سفر ارزان ارائه دهند، اما این طرح هنوز وارد فاز عملیاتی نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها