کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با خبر فوری:

حیات بابک زنجانی در گروی بازگشت ۲میلیارد یورو است / او همچنان در انفرادی است و سلول لاکچری ندارد / اگر وزیر نفت سندی دارد، با صدای بلند اعلام‌کند

وکیل بابک زنجانی می‌گوید که زندگی موکلش در گروی برگرداندن پول است و اگر موفق به این کار شود، احتمال لغو حکم اعدام وجود دارد.

حیات بابک زنجانی در گروی بازگشت ۲میلیارد یورو است / او همچنان در انفرادی است و سلول لاکچری ندارد / اگر وزیر نفت سندی دارد، با صدای بلند اعلام‌کند

مریم محمدپور: یک سال و نیم است که حکم اعدامش قطعی شده اما هیچکس از اجرای حکم حرفی نمی‌زند، چراکه حکم بابک زنجانی که به عنوان مفسد فی الارض شناخته شده، دو بخش دارد و دومی اعدام است. او ابتدا باید رد مال کند، آن هم با رقمی نجومی یعنی حدود دو میلیارد یورو. وکیل بابک زنجانی می‌گوید موکلش هر کاری می‌کند که بتواند بدهی خود را بپردازد و البته به اندازه بدهی‌اش ثروت دارد. این وسط اما تنها مشکل، تحریم بودن او از طرف اروپا و آمریکاست و ثروتی که در ایران نیست.

بابک زنجانی نامش با نفت گره خورد است. ب.ز در زمان دولت محمود احمدی نژاد یکی از واسطه‌های مهم و کلیدی برای فروش نفت تحریم شده ایران بود. اما همه فعالیتش به حوزه نفتی محدود نمی‌شد، مدیرعامل گروه سورینت و صاحب بزرگترین شرکت خوشه‌ای ایرانی، بانکداری کرده، شرکت هواپیمایی داشته و حتی تیم فوتبالی را خریده است. اگرچه لیست دقیق شرکت‌ها و اموالش رسانه‌ای نشده است.

بررسی پرونده بابک زنجانی، ما را به اتاق رسول کوهپایه‌زاده در محدوده دیباجی تهران رساند. کوهپایه‌زاده وکیل جوانی است که وکالت پرونده جنجالی بابک زنجانی را برعهده دارد و معتقد است موکلش فرد بسیار باهوشی است. او پیش از مصاحبه می‌گفت "هر چه بابک پیش‌بینی می‌کرد درست از کار درمی‌آمد، می‌گفت در جلسه بعدی دادگاه فلان اتفاق می‌افتد و واقعا می‌افتاد." با کوهپایه‌زاده درباره وضعیت امروز بابک زنجانی صحبت کردیم، از شرایط نگهداری در زندان تا احتمال بازگشت پول او به ایران. از ارتباطش با شخصیت‌های سیاسی و قضایی پرسیدیم و تمرکز بخشی از سوالات به بیژن زنگنه برمی‌گشت؛ وزیری که بیشترین بدهی بابک زنجانی به وزارتخانه اوست. کوهپایه‌زاده شکایت بابک زنجانی از افرادی در این وزارتخانه را تایید کرد و گفت که احتمال دارد که حتی از بیژن زنگنه به خاطر اظهارات جدیدش شکایت کند. اظهاراتی درباره کسانی که گفته شده از زنجانی پول می‌گیرند تا علیه زنگنه مطلب بنویسند. کوهپایه‌زاده حتی از مقامات قضایی دعوت کرد که به موضوع ورود کنند تا به گفته او "دیگر کسی بدون مستندات ادعایی نکند".

مشروح گفت‌وگوی خبر فوری با رسول کوهپایه‌زاده، وکیل پرونده جنجالی بابک زنجانی را از نظر می‌گذارنید:

خبر فوری: آقای کوهپایه‌زاده شما وکیل جوانی هستید اما وکالت یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قضایی این کشور را برعهده داشتید. حکم آقای بابک زنجانی مدت‌هاست که قطعی شده است اما بعد ازآن از پرونده ایشان خبری نشده، نه خبری از اجرای حکم ایشان هست و نه مالی برگشته است. آخرین خبرها وضعیت پرونده آقای زنجانی را بفرمایید.

کوهپایه‌زاده: در خصوص پرونده آقای زنجانی به دلیل ملاحظات خاص قانونی و شرایط خاصی که در آن به سر می‌بریم، من سعی می‌کنم تا آنجایی که مقدور باشد پاسخگوی سوالات شما باشم. در پرونده آقای زنجانی رای صادر شده است و بر خلاف آنچه گفته می‌شود حکم اجرا نشده، باید بگویم حکم دو جنبه دارد، یکی بحث اجرای مجازاتی است که دادگاه و مرجع قضایی برای آن در نظر گرفته و دیگری بحث رد مال است و برگشت پول به خزانه دولت و بیت‌المال.

من گمان می‌کنم از بدو تشکیل پرونده اساسا فلسفه قضایی شدن پرونده آقای زنجانی این بود که نهایتا منجر به بازگشت و استرداد وجوه شود. آنچه که امروز هم نخبگان جامعه و هم عامه مردم به دنبالش هستند، این است که ماحصل این فرآیند رسیدگی و دادرسی نهایتا موجب استیفای حقوق بیت‌المال بشود. فکر می‌کنم ارکان دستگاه قضایی بر این قضیه متفق القول هستند و در این راستا اقدامات مناسبی انجام شده است و از این حیث باید عرض کنم که پرونده آقای زنجانی در حال اجراست که همان رد مال است.

بابک زنجانی از یک طرف تحت تحریم اروپا و آمریکاست و از یک طرف مفصد فی الارض شناخته شده، اما کسی که توسط دشمنان نظام مورد سنگین‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها قرار می‌گیرد، قاعدتا نمی‌تواند اقداماتی را انجام دهد که این اقدامات در مقابله با نظام باشد

در این خصوص من لازم می‌دانم توضیحاتی را برای روشن شدن مطلب و آگاهی بیشتر مخاطبان شما عرض کنم. ببیند آقای زنجانی در بدو بازداشتش قبل از اینکه حکمی‌ در مورد ایشان صادر شده باشد که ملزم به رد مال باشد، شخصا و داوطلبانه طی یک وکالت رسمی‌ بلاعزل همه اموال خودشان در داخل کشور را به شرکت نفتی ملی ایران به عنوان طلبکار منتقل کردند. این حسن نیت فرد در مظان اتهام را می‌رساند که تلاش می‌کند برای جبران خسارت وارده را جبران کند. حسب اعلام نماینده محترم دادستان در دادگاه رسیدگی کننده مبلغ دو هزار و 600میلیارد تومان از اموالی که کارشناسایی شده، به شرکت ملی نفت ایران مسترد شده است البته این مبلغ اختلاف نظر و اختلاف قیمتی وجود دارد که موکل من به نحوه کارشناسی و ارزیابی اموالش معترض بود و این اعتراض از طریق قانونی اعلام و مد نظر قرار گرفته شد.

همین الان که من در خدمت شما هستم دارد تلاشهایی برای بازگشت وجوه صورت می‌پذیرد، منتهی ما الان در شرایط خاص تحریمی‌ قرار داریم به خصوص تبادلات بانکی بین‌المللی مان در وضعیت خاص و پیچیده ای قرار دارد. بانکهای بین المللی با احتیاط بسیار زیاد با ما کار می‌کنند. شاید شنیده باشید ما در پرداخت وجوه برخی از مربیان فوتبالمان هم در واقع مربیان خارجی‌هایمان هم با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. من فکر می‌کنم فرآیندی شروع شده است برای استرداد وجوه و امیدوار هستم این قضیه ختم به‌خیر بشود که نهایتا ماحصل این پرونده استیفای حقوق بیت المال باشد و حقوق قانونی موکل نیز مورد نظر قرار بگیرد.

خبر فوری: من به طور خلاصه چیزی که شما فرمودید را عرض کنم تا ببینید برداشت درستی داشته ام یا خیر؟ آقای بابک زنجانی در بدو بازداشتُ اموال داخل ایران خود را به وزارت نفت می‌دهند و بعد از آن تاکنون دیگر مالی اموالشان منتقل نمی‌شود چراکه در داخل ایران هیچ اموالی ندارند اما در خارج از ایران اموالی هست که باید به دست دولت ایران برسد.

آقای زنگنه فردی است که ماجرا را پیگیری می‌کند و به نوعی یک طرف قضیه است. ایشان گفته بودند آقای زنجانی بانکی بانکی را معرفی کرده‌اند تا وزارت نفت آنجا حسابی باز کند و پولها در آن حساب بنشیند اما به گفته آقای زنگنه این بانک بدهکار است و یک بانک ورشکسته‌ است و بانک مرکزی تایید نکرده که وزارت نفت آنجا حساب باز کند. ماجرا چه بوده است؟

کوهپایه‌زاده : ببینید شاید مسئله به این صورت نبوده. ادعایی که مطرح شده این بوده که وجهی قرار است از طریق یکی از بانکها منتقل شود. آن بانک شاید توان مالی آنچنانی نداشته باشد این ادعایی است که از طرف وزیر محترم نفت مطرح شده است. اجازه بدهید من قضیه را ریشه‌ای‌تر مطرح کنم؛ آیا اگر پول برگردد در وضعیت حقوقی آقای زنجانی تغییری به وجود می‌آید یا نه؟

خبر فوری: منظور شما این است اگر پول بازگردد آقای زنجانی اعدام می‌شود یا نه؟

کوهپایه‌زاده : بله همینطور است. مستحضر هستید حکم قطعی صادر شده است و مرجع ذیصلاح قضایی مجازات اشد را برای موکل من در نظر گرفته است. حکم چند صد صفحه است اما در انتهای آن مطلبی آمده است که اگر بابک زنجانی موفق بشود وجوه را برگرداند استحقاق بهره‌مندی از مقررات ذیل ماده 114قانون مجازات اسلامی ‌را داراست. به این معنا است که همان مرجعی که تشخیص داده است که موکل من باید به اشد مجازات محکوم شود، همان مرجع با همان صلاحیت اعلام کرده است که اگر پول را برگردانید ایشان می‌تواند از موجبات تخفیف و عفو بهره‌مند گردد. موکل من هم آنقدر باهوش است که بحث حیاتش به برگشت پول گره خورده است.

خبر فوری: دقیقا برعکس این مطرح می‌شود چیزی که از زبان آدم‌های مختلف شنیده شده است که بابک زنجانی تلاش می‌کند که پول برنگردد و این را برای ادامه حیاتش گروکشی می‌کند.

کوهپایه‌زاده : اجازه بفرمایید نه به عنوان وکیل بابک زنجانی به عنوان کسی که تا حدودی از محتویات پرونده مطلع است، عرض کنم این موضوع کاملا برعکس است به این معنی که بعضی از دوستان که اظهارنظر می‌کنند از این رایی که دیوان عالی کشور صادر کرده است، مطلع نیستند. از آنجا که صراحتا اعلام شده است که چنانچه محکوم علیه بتواند پول را برگرداند استحقاق تخفیف را دارد مطمئنا کسی که حیات و مماتش بستگی به برگشت پول دارد از همه امکانات استفاده خواهد کرد که این پول برگردد. من که وکیل ایشان هستم تلاش ایشان برای بازگشت پول را به کرات دیده‌ام، حداقل برای آن مجازات اشد در حق آقای زنجانی اعمال نشود.

اگر بابک زنجانی موفق بشود وجوه را برگرداند استحقاق بهره‌مندی از مقررات ذیل ماده 114قانون مجازات اسلامی ‌را داراست. موکل من هم آنقدر باهوش است که بحث حیاتش به برگشت پول گره خورده است

برگردیم به سوالی که شما مطرح فرمودید. ببینید پرونده آقای زنجانی یک پرونده قضایی است منتهی این پرونده حواشی سیاسی هم دارد و بعضی اوقات می‌شود با کارت پرونده بابک زنجانی در بازی‌های سیاسی بازی کرد و امتیازات خاص خودش را گرفت و هرکسی هم می‌تواند هر ادعایی بکند. اما خوشبختانه از آنجاکه دستگاه قضایی دستگاه مستقلی است و در واقع خارج از دسته‌بندیها و فشارهای سیاسی است، من امیدوار هستم این تلاشها منجر شود به اینکه هم پول به بیت‌المال برگردد و هم بر اساس آنچه در رای صادره آمده است حقوق قانونی موکل من رعایت شود.

خبر فوری: پس شما تایید می‌کنید که برخی از سیاسیون در این پرونده دست داشته‌اند، اگر این حرف را تایید می‌کنید، می خواهم بدانم آیا این سیاسیون بر مسند کار هستند و آیا هنوز هم ممکن است در این پرونده نفعی به آنها برساند یا نه؟

کوهپایه‌زاده: این برداشت سرکار از صحبت‌های بنده بود در حالی که من اصلا قصدم این نبود. عرض بنده این است که پرونده یک پرونده قضایی است ممکن است هرکسی بخواهد با هر انگیزه سیاسی و غیرسیاسی در رابطه با پرونده صحبت کند اما این صحبت‌ها تا زمانی که مستند به دلایل و اسناد محکمه‌پسند نباشد و در مرجع ذیصلاح مورد رسیدگی قرار نگیرد، محلی از اعتبار و وجاهت قانونی ندارد. ضمن اینکه من به عنوان یک وکیل در چهار چوب قانون و مقررات و بعد حقوقی وقضایی قضیه می‌توانم فعالیت و اظهارنظر کنم.

خبر فوری: بگذارید صریح‌تر بپرسم. این روزها آقای زنگنه در مظان اتهامات زیادی هستند مخصوصا ازسمت مجلس همیشه حاشیه‌هایی داشته‌اند. مدتی است که این حاشیه‌ها پرنگ شده است. یکی از تحلیل‌هایی که در رسانه‌ها می‌بینیم کسانی علیه آقای زنگنه حرف می‌زنند که نزدیک هستند به آقای زنجانی. این تحلیل درست است یا نه ؟

کوهپایه‌زاده: به نظر من این تحلیل، تحلیل درستی نیست. اجازه بدهید باز هم از زاویه دید حقوقی قضیه آنچه در صلاحیت بنده است اظهارنظر کنم. ببینید در رسانه‌ها صحبت‌هایی می‌شود. صحبتی که اخیرا وزیر محترم نفت مطرح فرموده‌اند و گفتند بابک زنجانی در برخی از رسانه‌ها پول خرج می‌کند که به نفع ایشان و علیه وزارت نفت و وزیر محترم نفت مطلب بنویسند. بعد از آن یکی از روزنامه‌ها منتسب به دولت محترم صراحتا گفتند دو خبرگزاری اصولگرا دارند از منابع مستقیم آقای زنجانی با همین نیتی که عرض کردم، استفاده می‌کنند. من به عنوان وکیل بابک زنجانی همان موقع این مطلب را عرض کردم و رسانه‌ای شد، باز می‌خواهم از این تریبون استفاده کنم و دوباره بر این مطلب را تاکید کنم چنانچه وزارت محترم نفت اسناد و دلایل و مدارکی دارند که آقای بابک زنجانی در برخی از رسانه‌ها پول خرج می‌کند به همین نحوی که وزیر محترم فرموده اند این را با صدای بلند در معرض اطلاع مردم و افکار عمومی ‌و مراجع ذیصلاح قضایی قرار بدهند.

ثروت بابک زنجانی آنقدر است که بدهی که در رای صادره آمده است که رقم دقیق یک میلیارد و نهصد و شصت و هفت میلیون و پانصد هزار یورو یعنی حدود دو میلیارد یورو است، را پوشش دهد

این مطلبی که مطرح شده یک مطلب مهمی ‌است، از یک طرف ما به یک فردی اتهامی می‌زنیم که در هیچ مرجعی اثبات نشده است، از طرفی بخشی از جامعه رسانه‌ای کشور در مظان اتهامی ‌قرار می‌گیرد که این اتهام بر خلاف همه اصول اخلاقی و حرفه‌ای و قانونی خبرنگاری و خبر رسانی است. از طرفی نهادهایی مسئول نظارتی را زیر سوال می‌برد؛ یعنی وزارت ارشاد، نهادهای امنیتی، نهادهای ذیربط متوجه این قضیه نیستند که یک فردی از داخل زندان دارد این اقدامات را انجام می‌دهد و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد؟ چون این ادعای وزیر محترم چندین بار تکرار شده است، من می‌خواهم خواهش کنم از مسئول قضایی در دادستانی محترم تهران یکبار برای همیشه ورود پیدا کند. اگر اثبات شد این ادعا قطعا با مرتکبین و متخلفین قاطعانه برخورد شود، ولی اگر مشخص شد ادعای راوی و گوینده قرین به صحت و واقعیت نیست، در هر میز و پست مقامی‌ باشد مطابق قانون برخورد شود. به‌خصوص اگر این ادعاها اثبات نشود، می‌تواند واجد وصف کیفری نشر اکاذیب توهین و افترا باشد.

خبر فوری: معاون آقای زنگنه گفته بودند تعداد زیادی شکایت ازطرف آقای زنجانی از آدم‌های مختلفی در وزارت نفت صورت گرفته، می‌خواهم در مورد این پرونده‌ها توضیح بدهید.

کوهپایه‌زاده: ببینید حق هر فردی از جمله زندانی و غیرزندانی است که آنجایی که احساس می‌کند حقوقی از آن تضییع شده، تظلم‌خواهی کند و شکایت خود را به مرجع ذیصلاح قضایی تقدیم کند. از آنجا که مطابق قانون تا زمانی که رای قطعی صادر نشود، نمی‌شود در این خصوص اطلاع‌رسانی کرد اجازه بدهید من وارد جزئیات نشوم. ولی موکل من هم مثل سایر اشخاص عادی دیگر اگر احساس کند حقی از او تضییع شده است، می‌تواند به مرجع قضایی شکایت خودش را مطرح کند.

چنانچه وزارت محترم نفت اسناد و دلایل و مدارکی دارند که آقای بابک زنجانی در برخی از رسانه‌ها پول خرج می‌کند به همین نحوی که وزیر محترم فرموده اند این را با صدای بلند در معرض اطلاع مردم و افکار عمومی ‌و مراجع ذیصلاح قضایی قرار بدهند

خبر فوری: موضوعات کلی آن را می‌شود مطرح کنید؟ و اینکه چند مورد است؟

کوهپایه‌زاده: اجازه بفرمایید که من از پاسخ دادن به این موضوع خودداری کنم چون این هم از همان محدودیت‌هاست که قانون اجازه نمی‌دهد تا زمانی که رای قطعی صادر نشده است، اطلاع رسانی کرد. ولی فرض بفرمایید همین ادعایی که در خصوص ایشان مطرح شد اگر نتواند ثابت شود یا ایشان اگر بخواهد ادعایی داشته باشد، می‌تواند تحت عنوان نشر اکاذیب یا توهین و افترا شکایت کند و مستحضر هستید که مطابق قانون اساسی هر فردی ولو متهم حتی محکوم، از حقوقی برخوردار است که اگر این حقوق مخدوش شود در واقع مرجع ذیصلاح می‌تواند ورود و رسیدگی کند.

خبر فوری: پس احتمال دارد که این ادعاها هم شکایتی صورت بگیرد؟

کوهپایه‌زاده: حق ایشان است و می‌تواند از حقش استفاده کند یا به وقت مقتضی موکول کند.

خبر فوری: آقای کوهپایه‌زاده در مورد تحریم‌های اروپایی و آمریکایی علیه آقای زنجانی، شایعه‌ای وجود داشت مبنی بر اینکه آقای زنجانی خودشان خواستند تحریم شوند تا اموالشان خارج از ایران باقی بماند. بر مبنای چنین تحلیلی شاید آن زمان تصور نمی‌کردند که در ایران بازداشت بشوند یا حکم اعدام برای ایشان بریده شود و امید داشتند که یک سری از اموالشان در خارج از ایران برای خودشان باقی بماند. این ادعا چقدر درست است؟

کوهپایه‌زاده: من برای اولین بار است که این ادعا را می‌شنوم و به نظرم می‌آید محتویات و اسناد و مدارک پرونده کاملا خلاف این را اثبات می‌کند. به لحاظ منطقی هم این قضیه نمی‌تواند محلی از اعتبار داشته باشد. نکته این هست که فراموش نکنیم در اعلامیه‌ای که اتحادیه اروپا و آمریکا منتشر کردند اینطور عنوان شد: "بابک زنجانی به عنوان مهره کلیدی و اصلی در دور زدن تحریم‌ها و کمک به فروش و انتقال و جابه‌جایی پول حاصل از فروش نفت شناسایی شد" و همه اموال و دارایی‌ها و شرکت‌های ایشان در خارج از کشور مورد تحریم قرار گرفتند.

من سلول ایشان را ندیده‌ام و تنها در بندی که ایشان را نگهداری می‌شوند حضور پیدا کرده ام. اما اطلاع موثق از نحوه نگهداری ایشان دارم و هیچ امتیاز یا برتری خاصی وجود ندارد و طبق همان روالی که همه دارند در آنجا سپری می‌کنند آقای زنجانی هم از همان امکانات استفاده می‌کنند

اساسا چرا آقای زنجانی مفسد فی‌الارض اعلام شد؟ مرجع ذیصلاح در رای دادگاه به تبصره ماده 2 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی، استناد کرده و گفته بود از آنجا که ایشان قصد مقابله با نظام را داشته یا علم و اطلاع داشته که این اقدامات در مقابله با نظام موثر است، پس آقای زنجانی مفسد فی الارض است. البته رای صادر شده است و همگی باید تمکین کنیم و این صحبت‌ها جایش در دادگاه است و ما دفاعیات خودمان را انجام دادیم اما به نظر می‌رسد کسی که توسط دشمنان نظام مورد سنگین‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها قرار می‌گیرد، قاعدتا نمی‌تواند اقداماتی را انجام دهد که این اقدامات در مقابله با نظام باشد. نهایتا من عرض کنم که این ادعا کاملا با توجه به محتویات پرونده رد می‌شود.

خبر فوری: عمده اموال آقای زنجانی در کدام کشورهاست؟

کوهپایه‌زاده : اجازه دهید پاسخ این سوال هم چون می‌تواند آفتی باشد در راستای بازگشت پول، فعلا به آن پاسخ ندهم ولی حتما اموالی ایشان در خارج از کشور دارند امیدواریم به نحوه مقتضی پول برگردد.

خبر فوری: آیا آنقدر هست که آن دو میلیارد یورو را جبران کنند.

کوهپایه‌زاده: آنقدر است که بدهی که در رای صادره آمده است که رقم دقیق یک میلیارد و نهصد و شصت و هفت میلیون و پانصد هزار یورو یعنی حدود دو میلیارد یورو است، را پوشش دهد.

خبر فوری: یکی از معاونین قوه قضاییه اخیرا بازداشت شده است و موضوع اتهام ایشان به دوره‌های پیشین برمی‌گردد. شایعاتی درباره چند بازداشتی دیگر هم به گوش رسیده، آیا ارتباطی بین ایشان و پرونده آقای زنجانی وجود دارد؟

کوهپایه‌زاده : خیر. تا آنجا که من اطلاع دارم هیچ ارتباطی ندارد.

خبر فوری: حتی هیچ ملاقاتی بین آقای زنجانی و معاون پیشین قوه قضاییه جلسه‌ای برگزار نشده است.

کوهپایه‌زاده : تا آنجا که من اطلاع دارم خیر. اطلاعات بنده از منبعث ازمحتویات پرونده است. بعید می‌دانم هیچ ارتباطی در این خصوص وجود داشته باشد که البته فکر می‌کنم اقدامات بسیار مثبتی که در دوره ریاست جدید محترم قوه قضایی برای مبارزه عملی با فساد و نه فقط شعار دادن صورت می‌گیرد، یقینا هم جامعه منتفع خواهد شد و هم تصویر مناسب‌تری از دستگاه قضایی ترسیم خواهد کرد.

خبر فوری: الان ارتباط شما با آقای زنجانی به چه صورت است؟

کوهپایه‌زاده : ایشان هم مانند زندانیان دیگر دارای حقوقی هستند که می‌توانند با خانواده‌شان ملاقات کنند با وکیلشان در ارتباط باشند. در همان چهار چوب قوانین و مقررات و ضوابط و آیین نامه زندان من با ایشان در ارتباط هستم.

خبر فوری: یعنی هر چند وقت یه بار ملاقات می‌کنید یا با هم مکالمه دارید؟

کوهپایه‌زاده : هر زمان که لازم باشد مکالمه با ایشان خواهم داشت.

خبر فوری: از آنجا که حکم صادر شده است اساسا می‌توانید تاثیر گذار باشید در روند پرونده؟

کوهپایه‌زاده : حکم صادر شده و یک قسمت آن اجرای مجازات است و یک قسمت برگشت پول. شاید از بدو ورود من به پرونده در کنار وظیفه قانونی یعنی دفاع از حقوق موکل، کمک به استرداد وجوه و بازگشت پول را هم پیگیری می‌کردم. همچنان در تلاش هستیم بر اساس وظیفه قانونی و امکانات و مقدورات که این امر عملی شود.

خبر فوری: آقای زنجانی در سلول انفرادی بودند، همچنان در سلول انفرادی هستند؟

کوهپایه‌زاده : شایعه‌های زیادی در این خصوص مطرح شده بود که ایشان در کجا قرار دارند. بله آقای زنجانی از بدو بازداشت در واقع به صورت انفرادی نگهداری می‌شوند و تقریبا دی ماه امسال 6 سال می‌شود که ایشان در این وضعیت هستند و تغییری هم در نحوه نگهداری ایشان ایجاد نشده است.

خبر فوری: به تازگی موضوعاتی در مورد زندانهای لاکچری مخصوصا برای کسانی که احکام مفسد اقتصادی دارند، مطرح شده بود می‌خواهم وضعیت سلول آقای زنجانی را برایمان توضیح بدهید.

کوهپایه‌زاده : من سلول ایشان را ندیده‌ام و تنها در بندی که ایشان را نگهداری می‌شوند حضور پیدا کرده ام. اما اطلاع موثق از نحوه نگهداری ایشان دارم و هیچ امتیاز یا برتری خاصی وجود ندارد و طبق همان روالی که همه دارند در آنجا سپری می‌کنند آقای زنجانی هم از همان امکانات استفاده می‌کنند. تا آنجا که من اطلاع دارم می‌توانند در روز 5 تا 6 تا هم روزنامه استفاده کنند. یک تایم مشخص هواخوری است که آن را هم همه دارند و در حد اطلاع من هیچ تفاوتی با زندانیان مشابه از این حیث ندارند.

خبر فوری: کدام روزنامه‌ها؟ شما می‌دانید؟

کوهپایه‌زاده : نمی‌دانم کدام روزنامه‌ها هستند ولی فکر کنم شش روزنامه را ایشان می‌تواند بخوانند که همان روزنامه‌هایی است که به زندان می‌آید و برای همه قابل استفاده است.

خبر فوری: شما اطلاع دارید در اتاقی که ایشان در آن زندانی هستند، چه وسایلی داخل آن هست و چند متر است؟

کوهپایه‌زاده : فکر نمی‌کنم اتاقشان از اینجایی که ما صحبت می‌کنیم بزرگتر باشد. همان طور که عرض کردم من ندیدم سلول ایشان را و حسب اطلاع موثق کاملا شرایط عادی مشابه بقیه زندانیان را دارند.

خبر فوری: شاید مشابه بقیه زندانیان برای مخاطب‌ ما گنگ باشد، به هر حال خیلی از آنها زندان را ندیده‌اند.

کوهپایه‌زاده : امیدوارم که هیچ کدام زندان را نبینند، من خودم هنوز آن سلول را ندیدم ولی تعریف ما از زندان انفرادی، تعریف مشخصی است یعنی جایی هست که شما همانجا می‌خوابید همانجا زندگی می‌کنید و همان باقی حوایج خود را رفع می‌کنید و دورتان فولاد و سیمان و آهن احاطه کرده است. به نظرم نمی‌آید خیلی وضعیت مناسبی باشد.

وقتی شما جایی زندگی می‌کنید که هیچ ارتباطی با بقیه افراد ندارید، تفاوت خاصی ندارد که 12متر باشد یا 20متر. من فکر می‌کنم ایشان کاملا بر اساس ضوابط و آیین‌نامه قانونی زندان دارند وضعیت کنونی را سپری می‌کنند.

18

حجم ویدیو: 59.19M | مدت زمان ویدیو: 00:25:29 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • arman
    0

    یه سوال بزرگ . ایشون فساد اقتصادی وسیع کرده و مثل بقیه باید اعدام بشه . چطور برای بقیه با وجود استرداد پول اعدام شدن و تازه همه اموالشونم مصادره شد؟ ولی ایشون پول هارو پس بده زنده میمونه؟؟

  • ناشناس
    0

    اگر دزدی زنجانی رونمیشد یک ریالهم نمیداد هالا که هکم اعدامش امده می خواد پول ملت رابدهد اگر دادگربو چرا اون معق نمیداد

  • دکتر افشین
    0

    اگر از این پرونده جون سالم به در ببره قطعا به بهانه یک پرونده دیگه اعدامش میکنن چون اگر زنجانی ازاد بشه ممکنه بره خارج و حرف های بزنه که بعضی ها نابود بشن.راستی شرکت نفت الان چجوری نفت میفروشه ایا افرادی در حال تبدیل شدن به زنجانی ها هستند!!!!؟؟؟؟

  • زنجانی
    0

    اگه مدرک داشته باشه چه می‌شد آقای پالیزدارگفت آقای دارو دسته احمدی نژاد دزدی می کند ،گرفتند وزندانیش کردند بعدا معلوم شد حتی معاون اولش هم دزدی کرده

  • محسن
    0

    ایشون نبایداعدام بشه چون اولا خودش خودشوتحویل داده دوما واسطه بوده

  • عدالت
    0

    اقایون یادشون بیاد اقای زنجانی چطور تحریمهارو دور میزد الان شده کسی که مقابل نظامه؟ همین الان ببینید چقدر به امثال زنجانی ها نیاز داریم واسه دور زدن تحریمها. چطور کسی ک تو اوج تحریمها کمک کشور بود الان شده مفسد؟ خنده داره که کسیرو قربانی بازیهای سیاسی دولتها کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟