ثبت احوال همدان: ۴۴ زن زیر ۱۵ سال در این استان مادر شدند

مدیرکل ثبت احوال همدان گفت: ۲ درصد ولادت های استان همدان مربوط به مادران زیر ۱۵ سال است. ۹۰ درصد مادرانی که سال ۹۷ صاحب فرزند شدند بین گروه سنی ۲۰ تا ۴۴ سال قرار دارند.

ثبت احوال همدان: ۴۴ زن زیر ۱۵ سال در این استان مادر شدند

به گزارش خبر فوری ، مدیرکل ثبت احوال همدان گفت: ۴۴ زن زیر ۱۵ سال در این استان سال گذشته صاحب فرزند شدند.

اسد حسن‌زاده روز شنبه در نشست اعضای شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان همدان بیان کرد: ۲ درصد ولادت های استان همدان مربوط به مادران زیر ۱۵ سال است.

وی اظهار داشت: ۹۰ درصد مادرانی که سال ۹۷ صاحب فرزند شدند بین گروه سنی ۲۰ تا ۴۴ سال قرار دارند و بیشترین میزان موالید متعلق به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ۲۸.۸ درصد است.

مدیرکل ثبت احوال همدان اظهار داشت: میزان فرزند آوری در بین زنان بالای ۳۰ سال در سال ۹۰ حدود ۳۱ درصد بوده که در سال ۹۷ این آمار به ۴۴.۸ درصد رسید که این آمار نشان از بالا رفتن سن باروری و فرزند آوری است.

حسن زاده با بیان اینکه میانگین سنی مادرانی که در نقاط شهری فرزند به دنیا آوردند ۲۹.۵ سال بوده و در نقاط روستایی ۲۸.۳ سال بوده است افزود: همچنین یک هزار و ۷۵۹ مادر در پنج سال نخست زندگی صاحب اولین فرزند شدند و آمارها موید این است که در سالهای بعدی میزان تمایل به داشتن فرزند دوم کاهش می یابد.

کاهش ۸.۷ درصدی موالید

وی درباره آمار موالید در سال ۹۷ نسبت به سال ماقبل گفت: آمار تولد نوزادان در سال گذشته نسبت به سال ۹۶، ۲ هزار و ۲۷۲ نفر معادل ۸.۷ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال همدان اضافه کرد: ۱۳ هزار و ۷۸۴ پسر و ۱۳ هزار و ۶۸۲ دختر سال گذشته در این استان متولد شدند که سهم پسران ۵۱.۹ درصد و سهم دختران ۴۸.۱ درصد بوده است.

حسن زاده با بیان اینکه آمار ولادت از سال ۹۴ تاکنون روند نزولی داشته است اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۱۳۳ تن چهار ماهه نخست سال جاری در این استان متولد شدند.

وی ادامه داد: نرخ خام ولادت به ازای یک هزار جمعیت، در کشور ۱۷.۱ در هزار است و در همدان پایین تر از نرم کشوری معادل ۱۶.۴ در هزار است که این استان جایگاه ۲۰ کشور را دارد.

مدیرکل ثبت احوال همدان بیان کرد: درصد ثبت ولادت در مهلت قانونی یعنی ۱۵ روز نخست تولد ۹۹.۸ درصد است که کبودراهنگ با ۱۰۰ درصد رتبه اول را در بین شهرستان ها دارد و این امر گویای میزان اتقان آمارهای ثبتی است.

افزایش وفات گویای پیری جمعیت است

حسن زاده گفت: سیر آمار وفات در همدان طبیعی است و سال گذشته ۱۰ هزار و ۲۴ زن و ۱۰ هزار و ۳۳۰ مرد فوت کردند که ۱.۲ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است همچنین ۵۶.۹ درصد متوفیان را مردان تشکیل می دهند.

وی افزود: چهار ماهه نخست سال گذشته سه هزار و ۶۶۶ تن در این استان فوت کردند که این آمار در زمان مشابه سال جاری به سه هزار و ۵۸۴ تن رسیده و ۵۸.۲ درصد متوفیان مرد بودند.

مدیرکل ثبت احوال همدان اضافه کرد: نرخ خام فوت نسبت به یک هزار نفر جمعیت در کشور هفت در هزار و در همدان ۶ در هزار است و این استان در این باره بعد از استان گیلان رتبه دوم کشور را دارد که نشان می دهد جمعیت به سمت پیری می رود.

حسن زاده با بیان اینکه درصد فوت ثبت شده در ۱۰ روز اول نزدیک به ۱۰۰ درصد است افزود: متوسط سن متوفیان در مردان ۶۴.۸ سال و در زنان ۶۷.۸ سال است.

کاهش ازدواج و طلاق

وی بیان کرد: ۱۳ هزار و ۵۶۳ واقعه ازدواج سال گذشته ثبت شده که نسبت به سال ماقبل یک هزار و ۶۰۰ مورد معادل ۱۰ درصد کاهش داشته است

مدیرکل ثبت احوال همدان اضافه کرد: چهار ماه نخست سال گذشته پنج هزار و ۵۱۴ مورد و چهار ماهه امسال پنج هزار و ۱۲۳ مورد ازدواج ثبت شده که ۳۹۱ مورد معادل ۷.۱ درصد کاهش داشته است.

حسن زاده گفت: سه هزار و ۹۳۹ مورد طلاق سال گذشته رخ داده است که ۴۴ نفر معادل ۱.۱ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین یک هزار و ۲۶۶ واقعه طلاق در چهار ماهه سال گذشته رخ داد که این آمار با ۵۶ مورد معادل ۴.۴ کاهش در چهار ماهه امسال به یک هزار و ۲۱۰ مورد رسید.

مدیرکل ثبت احوال همدان ادامه داد: ۱۸ درصد طلاق ها در یکسال اوائل زندگی رخ می دهد و پنج سال اول زندگی بیشترین سهم را در بروز پدیده طلاق دارد.

حسن زاده افزود: نرخ خام ازدواج بر حسب جمعیت در کشور ۶.۹ و در همدان ۷.۷ در هزار نفر جمعیت است و این استان در جایگاه ۱۳ کشور قرار دارد.

وی اضافه کرد: میانگین نرخ طلاق در کشور ۲.۲ در هزار و در همدان ۲.۳ در هزار بوده یعنی میزان طلاق در این استان بالاتر از نرم کشوری است و همدان در جایگاه یازدهم قرار گرفته است.

مدیرکل ثبت احوال همدان اظهار داشت: میانگین سن ازدواج مردان ساکن در مناطق شهری ۲۷.۹ سال و مردان روستایی ۲۶.۶ ، بانوان شهری ۲۲.۵ است و روستایی ۱۹.۹ در سال ۹۷ بوده است

حسن زاده با بیان اینکه میانگین سنی ازدواج از سال ۹۰ تا ۹۷ حدود ۲ سال افزایش داشته است بیان کرد: میانگین سن طلاق در مردان شهری ۳۵.۹ سال و در مردان ساکن در روستاها ۳۳.۶ سال است.

وی افزود: میانگین طول مدت ازدواج در طلاق های ثبت شده (پایدار زندگی) ۸.۴ سال در نقاط شهری و در روستا ۶.۹ سال است

مدیرکل ثبت احوال همدان ادامه داد: ۶ درصد جمعیت استان همدان در سن سالمندی هستند که تا ۳۰ سال آینده این آمار به بالای ۳۰ درصد می رسد.

منبع: ایرنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها