صعود کم‌سابقه ارزش پول ملی سوئیس

ارزش فرانک در بازارهای جهانی به بالاترین سطح خود در دو سال اخیر رسید.

صعود کم‌سابقه ارزش پول ملی سوئیس

تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا باعث افزایش تمایل معامله‌گران به خرید ارزهای امن‌تر نظیر ین ژاپن و فرانک سوئیس شده و این مساله ارزش فرانک در بازارهای جهانی را با صعودی کم‌سابقه مواجه ساخته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که در صورت عدم تغییر موضع چین در خصوص مسائل تجاری تا ابتدای ماه سپتامبر، بر واردات کالاهایی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از چین تعرفه ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد. از طرف دیگر چین نه تنها حاضر به عقب‌نشینی نشده که تهدید کرده است فورا و قاطعانه به اقدامات آمریکا پاسخ خواهد داد.

درآخرین روز از معاملات هفتگی، ارزش فرانک به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۷ رسید به گونه ای که هر فرانک برای نخستین بار در سال جاری از کانال ۱.۰۱ دلار گذشت و به ۱.۰۱۵۷ دلار رسید. هم‌چنین با تداوم روند نزولی یورو در برابر فرانک، هر یورو به ۱.۰۹۳۹ فرانک کاهش پیدا کرد.

تحلیل‌گران بانک "کومرتس بانک" در واکنش به صعود اخیر فرانک پیش‌بینی کرده اند که این روند ادامه داشته و رکورد های جدیدی برای این ارز سوئیسی به ثبت برسد. این مساله احتمالا بانک مرکزی سوئیس را وادار خواهد ساخت تا به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه ارزش فرانک، نرخ بهره را منفی‌تر کند. هفته گذشته اخباری از احتمال مداخله بانک مرکزی سوئیس در بازار ارز منتشر شده بود.

چالش دیگر بر سر راه سیاست‌گذاران پولی سوئیسی احتمال بالای کاهش نرخ بهره در حوزه یورو است که می تواند تقاضای خرید فرانک را از این هم بیشتر کند. مارک رایشلت، تحلیل‌گر بانک کومرتس بانک گفت: فعالان بازار امیدوارند نرخ بهره در سوئیس کاهش یابد.

در برابر دیگر ارزها، هر فرانک سوئیس به ازای ۱.۴۹۳۳ دلار استرالیا، ۱.۳۴۲۱ دلار کانادا، ۱۰۸.۲۵۶۴ ین ژاپن و ۷.۰۴۹ یوان چین مبادله شد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها