طبق دستورالعمل، وام ازدواج فقط نیاز به یک ضامن و سفته دارد ولی بانک ها 2 ضامن طلب می کنند

 این روزها که زوج های جوان برای آغاز زندگی مشترک، تهیه جهیزیه و رهن یا اجاره مسکن برای رفتن به زیر یک سقف با مشکلات فراوان اقتصادی مواجهند، برخی بانک ها نیز برای پرداخت وام ازدواج، سنگ پیش پای زوج ها گذاشته اند.

طبق دستورالعمل، وام ازدواج فقط نیاز به یک ضامن و سفته دارد ولی بانک ها 2 ضامن طلب می کنند

بر اساس شرایط و دستورالعمل دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال 1398، 300 میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله با دریافت یک ضامن معتبر و سفته است اما تعداد زیادی از شهروندان در تماس با خراسان از درخواست بانک ها مبنی بر معرفی دو ضامن برای هر یک از زوج ها انتقاد کردند.


یارانه ای که ضامن نمی شود
بر اساس شرایط و دستورالعمل دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، همچنین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند؛ اما برخی بانک ها زیر بار این موضوع نرفته اند. به گونه ای که این موضوع دو روز قبل توسط محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در نطق میان دستور مجلس نیز مورد انتقاد قرار گرفت. وی خطاب به رئیس جمهور، گفت: امروزه در بسیاری از بانک‌ها عدالت کمرنگ تر شده است، افرادی با پارتی، وام‌های میلیاردی را به راحتی می‌گیرند اما تولید کنندگان برای سرمایه درگردش گرفتار هستند. افراد بی‌حامی برای وام ازدواج و حتی وام سه ،چهار میلیون تومانی بعد از ماه‌ها پیگیری به دلیل بهانه‌گیری بانک‌ها در بحث ضامن از وام گرفتن منصرف می‌شوند. چرا حساب یارانه‌ای مردم ضعیف به عنوان ضامن لحاظ نمی‌شود؟


بخشی از پیام های مردمی را با هم مرور کنیم:
* رفتم بانک صادرات شعبه سرخس برای دریافت وام ازدواج میگه هرنفر دوتا ضامن بایک چک بیار در مجموع باید چهارتا ضامن با دوچک ببری ازکجا این همه ضامن پیدا کنیم مگر بانک مرکزی اعلام نکرد یک ضامن با کارت یارانه پس این کارا چیه.
* چرا با احساسات جوان ها این قدر بازی می کنید؟ برای وام ازدواج که شبکه خبر زیرنویس می کنه با یک ضامن، با این که پسرم نظامی و نامزدش دانشجوی فرهنگیان است و نامه کسر از حقوق به بانک صادرات تربت حیدریه دادیم میگن سه تا ضامن دیگه بیارید! درشبکه خبر زیرنویس نکنید وام ازدواج با یک ضامن.
* بانک مرکزی برای دریافت وام ازدواج یک ضامن اعلام کرده چرا بانک ها چهارضامن طلب می کنند؟
* بانک ملی شعبه ولیعصرقوچان رفتم واسه وام ازدواج؛ میگن واسه استعلام محضر برو ماه دیگه بیا. یارانه رو هم برای ضامن قبول نمی کنند. چه کارکنم؟ بانک مرکزی نظارتتون کجاست؟
* رفتم بانک ملت وام ازدواج بگیرم میگه دوتاضامن. میگم اخبارگفته یکی، میگه برو از اخبار بگیر! رفتم چک نقد کنم میگه کارت ملی جدید، میگم چرا؟ میگه چون اخبار اعلام کرده. من چی بهش بگم شما بگین؟
* ریاست محترم بانک مرکزی چرا یک حقوق بگیر که توان بازپرداخت اقساط وام ازدواج از حقوقش را دارد باید دنبال ضمانت پرداخت بدود؟!
* برای وام ازدواج تو روبه خداکاری کنید ما سه تاضامن رسمی ازکجابیاریم وقتی همه ازجمله خودم دربیمارستان خصوصی قراردادی ام.


تسهیل ازدواج یا سنگ اندازی؟
در حالی که همه دستگاه ها باید تلاش خود را معطوف به تسهیل ازدواج کنند، اما برخی بانک ها برعکس عمل می کنند! آن هم در شرایطی که 30 میلیون تومان فقط پاسخ گوی خرید تعدادی از وسایل جهیزیه است. به نظر بانک مرکزی باید جدی تر به موضوع ورود کند تا برخی بانک ها در اعطای وام ازدواج به زوج ها سلیقه ای عمل نکنند.

منبع: خراسان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • معصومه
    0

    کاش قانون برای همه یکسان باشه اگر ضامن میگیرن چرا این همه اختلاس میشه نکنه ضامن فقط برا طبقه پایین دست هست من درآستانه ۴۰ سالگی از دواج کردم ن ضامن دارم ن سند این همه بی عدالتی از کجا چهار نفرکارمند رسمی وقتی همه قرار دادی هستن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها