عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرفوری:

حذف چهار صفر از پول ملی اقدام مثبتی است / با حذف صفرها، تورم کاهش نمی یابد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف چهار صفر از پول ملی را اقدام مثبتی دانست و افزود: این اقدام از نظر روانی برای مردم خوشایندتر است، البته نباید تصور کرد که برداشتن صفرها اثری بر کاهش نرخ تورم دارد.

حذف چهار صفر از پول ملی اقدام مثبتی است / با حذف صفرها، تورم کاهش نمی یابد

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبر فوری ، با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی اقدام مثبتی است گفت: دولت نگران مسئله توهم پولی است، این اصطلاح در شرایطی که صفرها برداشته می‌شوند به کار می‌رود. مردم تصورشان این است که اگر چهار صفر برداشته شود، هزار تومان می‌شود؛ یک تومان. آنها فکر می‌کنند که این یک تومان ارزشش کم است در حالی که واقعیت این نیست.

حذف صفر از پول ملی سابقه بین‌المللی دارد، برای مثال آلمان بعد از جنگ جهانی دوم 14صفر را از پول ملی خود حذف کرد، در همان زمان فرانسه شش صفر را حذف کرد و 25سال قبل ترکیه هم شش صفر را از پول ملی خود حذف کرد


وی در ادامه خاطرنشان کرد که نباید صفرها همه به یک باره برداشته شود، بلکه یک ممیز باید بین صفرها گذاشته شود و بعد آنها کم‌رنگ تر چاپ شوند و به مرور این اتفاق بیفتد. این باعث می‌شود توهم پولی کمتر اتفاق بیفتد.

حذف چهار صفر حس بهتری برای مردم به همراه دارد
نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه وجود این تعداد صفر در پول ملی محاسبات را با دشواری روبرو می‌کند و در داد و ستد هم ارزشی ندارد، افزود که برداشتن چهار صفر از پول ملی مقدار اسکناسی که در آینده باید تولید و توزیع شود را کاهش می‌دهد، همچنان هزینه‌های کشور در بخش تولید اسکناس و سکه کاهش می‌یابد.
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: با حذف چهار صفر زمانی که ایرانی‌ها بین پول ملی و دیگر ارزها مقایسه می‌کنند، از نظر روانی برای آنها خوشایندتر است. به عنوان مثال زمانی که 100هزار معادل یک دلار است، یک احساس بی ارزش بودن پول ملی به طرف دست می‌دهد. اما وقتی 10تومان معادل یک دلار می‌شود طبعا حس بهتری به همراه دارد.
وی ادامه داد که در سفرهایی که مردم به عراق و عربستان دارند، همراه داشتن پول ملی با صفر بیشتر، احساس بدی برای آنها به همراه دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این اقدام را در مجموع کار مثبتی دانست و خاطرنشان کرد: البته نباید تصور کرد که برداشتن صفرها اثری بر کاهش نرخ تورم دارد، نه این طور نیست. در واقع با اصلاح پولی با حذف چهار صفر، ریال جای خود را به تومان می‌دهد.

تاریخچه تغییرات پولی در ایران را اینجا بخوانید

مجلس باید واکنش مثبتی داشته باشد
مصباحی مقدم درباره تصویب این مصوبه در خانه ملی پیش بینی کرد: من فکر می‌کنم مجلس باید به این لایحه واکنش مثبتی داشته باشد. من خودم در مجلس هفتم این پیشنهاد را دادم. همان زمان هم با رسانه‌ها در رابطه با دلایل خود برای این پیشنهاد گفت‌وگوهای زیادی انجام دادم، حالا هم معتقدم که این یک اقدام مثبت است.
وی در رابطه با سابقه این اقدام در کشورهای دیگر گفت: حذف صفر از پول ملی سابقه بین‌المللی هم دارد، برای مثال آلمان بعد از جنگ جهانی دوم 14صفر را از پول ملی خود حذف کرد، در همان زمان فرانسه شش صفر را حذف کرد و 25سال قبل ترکیه هم شش صفر را از پول ملی خود حذف کرد.

در نظرخواهی خبرفوری درباره سیاست حذف صفر از پول ملی شرکت کنید

منبع: خبرفوری

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • محمد
    0

    این صفر های بی خاصیت باعث فریب خیلی ها می شد مثلا در جایی هر کس ثروتش به میلیارد می رسید ماشینی چیزی آتش می زد

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      خوبی این کار برا کسایی که میخوان دزدی کنند ، ما میگیم دزدی و خودشون میگن اختلاص که خیلی وجهه بدی نداشته باشه اینه که به چشم نمیاد که مبلغ چقد زیاد بوده

  • محد
    0

    چند و چونش را زودتر اطلاع رسانی کنید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      حذف چهار صفر از پول ملی کاری کاملا خطا و اشتباه است

  • م.ز
    0

    ایجاد کردن حس خوب در مردم!!! حال خراب این مردم را با حذف چندتا صفر خوب میکنید؟ این اسمش،سر مردم گول مالیدن است نه دادن حس خوب به مردم... در واقع میخواهند آنقدر ما را گیج و منگ تعداد صفرها بکنند که از آنچه بر سر اقتصاد این مملکت،آورده اند،غافل شویم.دلایل رکود اقتصادی کشورها با هم مغایرت دارند.موضوع مهم این است که اقتصاد ما نه به واسطه جنگ داخلی و یا خارجی و نه به خاطر نبود ثروت ملی نابود شده است بلکه صرفا به خاطر سوء مدیریت در تولید و صادرات و واردات به این وضع فلاکت بار در آمده است.و اختلاس و چپاول در این میان مزید بر علت شده اند. آیا ایجاد حس تغافل،حال خوب محسوب میشود؟!!

  • سجاد
    0

    حذف صفر بدون پشتوانه باعث تورم وحشتناک میشه چرا اینو به مردم نمیگید ؟؟؟؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام بایک صفر موافق هستم

  • کاربر ناشناس
    0

    بله باحذف یک صفر مردم بهتر آرامش پیدا میکنند ولی باحذف چهار صفردوزدهاراحت میتوانند اختخلاس کنند امیدوارم مجلس تصویب نکند

    نظرات شما -
    • بهزاد
      0

      فاتحه مردمو خوندن حس جالبیه داداش بازم بگین داریم لطیفه گوش میدیم

  • بهزاد
    0

    جهت شادی ارواح مردم رحم الله لمن یقرا فاتحه مع الصلواه والاخلاص

  • شاهین
    0

    حالا حاج‌اقا چطور صفر را کمرنگ کنن،ممیز را با خودکار یا مداد بذاریم؟اگه خود بانک ممیز میذاره و کمرنگ میکنه،بعدا چقد هزینه میبره تا اسکناسها عوض بشن،شیطونه میگه یه چیزی بگم!!

  • غلامعلی
    0

    بلاخره این دولتم باید ی کاری را به اسم خود ثبت کنه حالا دیگ هرچند بی ثمر

  • سلیمان حسین زاده
    0

    حداقل یک صفر را بردارید و واحد پولی را تومان کنید در روحیه مردم تفاوتی احساس نمی کنید ولی با برداشت ۴ صفر شوک به مردوم وارد می کنید جون تورم زیاد می شود

  • ذوالقرنین
    0

    بالاخره اختلاس در دولت روحانی به صفر پول ملی رسید مزایای این کار جبران ارز های گم شده کسری بودجه.با استفاده از جیب مردم اس ت در حالی که هشتاد درصد تبادلات الکترونیکی است کاهش هزینه چاپ پول دروغ است.با رونق تولید باز گشت ارز به کشور میتوان هم تورم را کم کرد هم ارزش ریال را بالا برد بدون شک مردم اعتماد نخواهند کرد و هجوم م دم به بازار طلا وارز و حتی بقیه سرمایه های غیر ریالی شروع خواهد شد چون جهش تورمی اتفاق میافتد به عنوان نمونه سکه چهار میلیونی بعد از برداشتن صفر میشه چهار هزار تومان وبعد از شش ماه شش هزار تومان میشه یعنی دو میلیون افزایش.و بقیه اجناس هم به همین منوال هجوم مردم به بازار طلا وارز فاجعه است.این کار در تورم زیر پنج درصد موفق است نه تورم پنجاه درصد مگه هدف دزدی آبرومندانه دولت باشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها