تعقیب و گریز با مافیای قمار آنلاین / سایت‌هایی که فیلتر می‌شوند اما فعالیت خود را ادامه می‌دهند

سایت‌های قمار آنلاین فیلتر می‌شوند اما بلافاصله با تغییر نام کوچک و ثبت دامین با نام مشابه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تعقیب و گریز با مافیای قمار آنلاین / سایت‌هایی که فیلتر می‌شوند اما فعالیت خود را ادامه می‌دهند

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتر خود به سرنوشت تلخ افرادی اشاره کرده که قربانی سایت‌های آنلاین قمار شده‌اند. او اعلام کرده که باید شرطبندی و قمار در فضای آنلاین متوقف شود. این ماجرایی است که از مدت‌ها پیش طی چندین گزارش همشهری به آن پرداخته است. رؤیای یک‌شبه پولدار شدن با قمار و تبلیغات گسترده صاحبان این سایت‌ها باعث شده تا با وجود فیلترینگ، این سایت‌ها هنوز به کارشان ادامه دهند.

در شبکه‌های اجتماعی اگر بگردید پر از صفحات افرادی است که تصاویر خود را در کنار خودروهای لاکچری یا در خانه‌های عجیب و غریب منتشر می‌کنند و مدعی هستند که از قمار و شرطبندی پولدار شده‌اند. سایت‌هایی که ادعاهایی درباره درآمد 100 تا ۱۵۰میلیون تومانی‌شان در یک روز بازگو شده، مدت‌ها در فضای آنلاین درگاه بانکی داشته و بدون دردسر جدی کارشان را ادامه می‌دادند. تحقیقات همشهری نشان می‌داد که اکثر این سایت‌ها از درگاه‌های اجاره‌ای استفاده می‌کنند. در واقع فرد درگاه بانکی برای پرداخت را با ارائه مدارکی مستند گرفته و سپس آن را در اختیار این سایت‌ها قرار داده و بابت آن اجاره یا پورسانت می‌گرفت. پس از گزارش‌های همشهری در سال گذشته برخورد با اجاره درگاه‌ها شدت بیشتری گرفت و تعداد زیادی از درگاه‌ها بسته شد. ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به همشهری گفته است که سایت‌های شرطبندی به‌صورت روزانه رصد شده و هرکدام که فعالیت غیرعادی داشته باشند، درگاه بانکی‌شان بسته می‌شود. اکثر این سایت‌ها که صاحبانشان به کشورهایی مثل ترکیه و امارات پناه برده‌اند حالا به روش‌های دیگری برای درآوردن پول مردم از جیب‌شان رو آورده‌اند.

ورود پدیده کارت به کارت ناشناس
هنوز اما با وجود اقدام‌های مقطعی و گسسته نهادهای مرتبط، اقدام جامع و مانعی برای برخورد با این سایت‌ها به چشم نمی‌خورد. سایت‌ها فیلتر می‌شوند اما بلافاصله با تغییر نام کوچک و ثبت دامین با نام مشابه به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در این راستا بیشتر از هر چیزی به‌نظر می‌رسد که به یک طرح هماهنگ یا به قول مشهور بسته جامع بین نهادهای مختلف از وزارت ارتباطات گرفته تا بانک مرکزی برای مقابله با سایت‌های قمار نیاز است. در واقع مرجع یا کمیته‌ای مشترک باید سرانجام برای حل این مشکلات و سیاه شدن زندگی افراد با قمارآنلاین وارد عمل شود. با بسته شدن درگاه‌های بانکی حالا چند وقتی است که بازار کارت به کارت به روشی عجیب راه افتاده است. در کارت به کارت معمول، شما قادر به دیدن نام صاحب حساب هستید که پیگرد قضایی متهم را میسر می‌کند. این سایت‌ها برای فرار از قانون به سایت‌های واسطه‌ای رو آورده‌اند که کارت به کارت را با کلاه گذاشتن سر افراد به‌صورت ناشناس انجام می‌دهند. در واقع سایت‌های واسطه اقدام به فروش چیزی به اسم ووچر می‌کنند و سپس این ووچر در سایت‌های شرطبندی به‌عنوان وجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی سایت‌ها هم با کلاه گذاشتن سر کاربران برای انجام کارت به کارت مثلا از آنها می‌خواهند کد فعالسازی اپلیکیشن پرداخت خاصی را برای آنها ارسال کنند تا بتوانند به نام شماره موبایل آنها از اپلیکیشن پرداخت استفاده کنند. پولشویی و کلاهبرداری یکی از انواع فعالیت‌هایی است که سایت‌‌های شرطبندی و قمار به‌طور جدی از آن کسب درآمد می‌کنند. این سایت‌ها پول را از مخاطبان ویژه‌شان دریافت کرده و تمام آن را - بدون اینکه کاربر در مسابقه‌ای شرکت کرده باشد - به‌حساب او در بانک یا حتی کشوری دیگر برمی‌گردانند. به هیچ عنوان به‌نظر نمی‌رسد فیلترینگ صرف بتواند با تغییر نام‌های سریع سایت‌های قمار کاری از پیش ببرد. برای این کار نیاز به برنامه جامعی است که بتواند با هماهنگی میان ارگان‌های مختلف جلوی قمار و زیر مجموعه آن پولشویی را بگیرد. رصد معاملات مشکوک احتمالی، با بررسی «داده‌های بزرگ» و رفتار غیرمعمول دارنده حساب بانکی قابل ردیابی و گزارش‌دهی است اما هنوز ‌به‌نظر نمی‌رسد روال دقیق، منسجم و همیشگی درباره آن وجود داشته باشد.

منبع: روزنامه همشهری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • فرهاد
    0

    فیلترینگ فقط منبع درآمدی برای سایت های فروش vpn شده است و هیچ کارایی ندارد. همه از تلگرام استفاده می کنند.

  • علی
    0

    اقا طرف داره از سیستم بانکی کشور استفاده میکنه. یعنی چی نمیتونن جلوشون رو بگیرن؟ اصلا چنین چیزی مسخرس

  • مریم
    0

    چرا اینها مالیات نمیدهند،تو مملکت ما هرکی زحمت میکشه مالیات میده ،هرکی میدزده در حاشیه امن قرار داره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها