بیت‌کوین با قید و شرط آزاد شد

استخراج‌کنندگان بیت‌کوین دیگر نگران نباشند. آنها هم به جمع صنعتگران کشور اضافه شده‌اند و کسب و کارشان قانونی است.

بیت‌کوین با قید و شرط آزاد شد

استخراج‌کنندگان بیت‌کوین دیگر نگران نباشند. آنها هم به جمع صنعتگران کشور اضافه شده‌اند و کسب و کارشان قانونی است. البته با رعایت شرایطی می‌توانند این مهر تأیید را از وزارت صنعت، معدن و تجارت بگیرند. نخست آنکه استفاده از رمز ارزها صرفاً با قبول مسئولیت ریسک از سوی متعاملان باشد. یعنی دولت و سیستم بانکی کشور قصد حمایت و ضمانت آن را ندارد.
دوم؛ بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور نیز مجاز نیست و در ایران به‌عنوان اعتبار محسوب نمی‌شود. سوم؛ موضوع مالیات است. در این باره دولت می‌گوید: این فعالیت مانند سایر فعالیت‌های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود و شمول معافیت از مالیات، منوط به صدور رمز ارز و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است. این تصمیمی است که وزرای کابینه دوازدهم عصر یکشنبه در جلسه‌ای با ریاست حسن روحانی ، گرفتند. علاوه بر این قرار نیست سوخت یارانه ‌ای به این کار اختصاص یابد. چراکه درآمدشان ارزی است و نیازمند حمایت با سوخت یارانه‌ای نیستند. مثلاً تعرفه برق احتمالاً برای این کار با نرخ صادراتی لحاظ می‌شود.
این موضوع واکنش انجمن بلاکچین را به‌دنبال داشته است. استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی می‌گویند «تعیین تعرفه برق خارج از مصوبات قبلی هیأت وزیران بشدت سبب توسعه رانت و گسترش فساد می‌شود.»
برخورد با پدیده ارز مجازی که کمتر از یک دهه از عمر آن در ایران می‌گذرد، در ماه‌های اخیر شدت گرفت. تقریباً در تمام دنیا این اتفاق افتاده است. برخی از کشورها شروط خود برای فعالیت رمز ارزها را اعلام کرده‌اند و برخی هم در حال کار روی این موضوع هستند.
کشورهایی مانند چین و گرجستان و امریکا که پیشتازان تولید بیت‌کوین بوده‌اند، حتی در مبادلات خارجی نیز از این ارز استفاده کرده‌اند و ارز مجازی را فرآیند تجارت کرده‌اند. روسیه و ترکیه هم در حال بررسی و نهایی‌سازی هستند. اما تمام این کشورها یک تفاوت با ایران دارند که تصمیم‌گیری را سخت کرده بود. آن هم انرژی یارانه‌ای نظیر برق و گاز است که در این کشورها وجود ندارد و حتی قیمت فروش آن بالاتر از قیمت تمام شده است.

منبع: ایران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • مصطفی
    0

    خدای من چه دولت دلسوز و مهربانی. دولت دیسک ارز را میپذیرد. دولت از ارز مالیات میگیرد. یعنی این همه کار حاضرن واسه مردم قدر نشناس انجام بدن. درضمن از خبر فوری بخاطر ابن همکاری با دولت خدمتکار و ارایه مو به موی دستورات تشکر میکنیم. ما میدانیم که شما با عرق جبین 2 میلیون فالویر جمع کردید و الان هم که دارید یه لقمه نون حلال برای زن و بچه میبرید هیچ دلیلی نداره که بخواهید برای همدردی با این مردم حق نشناس هر از چندگاهی یک تیتر از دردهای مردم هم قاطی اخبار .... تون بزنید. خدا قوت پهلوان.

  • بلاکعلی چِین زاده
    0

    گرفتن مالیات بدون برق ارزان یا منصفانه روا نیست. بالاخره باید یک تفاوتی بین هموطن و غیر هموطن باشه! قیمت سخت افزار ماینینگ هم بالاست، همه فشار نباید فقط روی استخراج کننده باشه. به جای اینکه این نوع بیزینس ها را حمایت کنند، همچون رویال بانک کانادا و... روی این موضوع وام بدهند و شرایط بهتری فراهم کنند ولی افسوس....... کلید حسن هم دیجیتالی نشد.

  • بلاکعلی چِین زاده
    0

    گرفتن مالیات بدون برق ارزان یا منصفانه روا نیست. بالاخره باید یک تفاوتی بین هموطن و غیر هموطن باشه! قیمت سخت افزار ماینینگ هم بالاست(ریال به دلار، بدون ارز دولتی)، همه فشار نباید فقط روی استخراج کننده باشه. به جای اینکه این نوع بیزینس ها را حمایت کنند، همچون رویال بانک کانادا و... روی این موضوع وام بدهند و شرایط بهتری فراهم کنند ولی افسوس.......

  • سعید شریفی
    0

    با این قانون گذاری الان واردات و حمل دستگاه ماینر ممنوعه میباشد یا مجاز؟

    نظرات شما -
    • بلاکعلی چِین زاده
      0

      ارسال کردم چاپ نشد، شاید بخاطر لینک تلگرام بود. به هرحال؛ اگر بخواهید با کارت گرافیک استخراج کنید، به عنوان قطعات کامپیوتر ارز دولتی بهش تعلق می گیره ولی اگر دستگاه مخصوص ماینینگ بخواهید وارد کنید، ارز دولتی بهش تعلق نمیگیره. در ابتدا که دولت هنوز وارد مبحث ارز دیجیتال نشده بود، بعضی ها به عنوان همان دستگاه مرتبط با کامپیوتر وارد میکردن. بعد که دولت فهمید قضیه از چه قراره ممنوع شد. بعد از آن ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد قانونی شد. بعد دوباره ممنوع شد و با دارندگان برخورد میکردن. و اخیرا هم که دوباره مشروط به اخذ مجوز قانونی شد. آخرین بخشنامه مربوط به دستگاه استخراج ارز دیجیتال را می توانید از طریق سایت گمرک ایران یا جستجوی عبارت "دستگاه استخراج" در کانال تلگرام گمرک پیدا کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها