درمان پلنگ زخمی پارک تندوره آغاز شد

عملیات درمانی پلنگ زخمی پارک تندوره که روز یکشنبه زنده گیری شده بود با استقرار در محل قرنطینه باغ وحش مشهد از روز دوشنبه آغاز شد.

درمان پلنگ زخمی پارک تندوره آغاز شد

به گزارش مشهد فوری ،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی اظهارداشت: یک قلاده پلنگ پس از چندین بار حمله به سگهای گله دامداران در روستای درونگر واقع در حاشیه پارک ملی تندوره دیروز زنده گیری شد.

تورج همتی افزود: آثار زخم روی بدن این پلنگ و عفونت محل های فرورفتگی دندان نیش در قسمت هایی از بدن این حیوان گواه نزاع و درگیری آن با گراز بوده و به نظر می رسد پس از مصدومیت ناشی از این نزاع، این پلنگ توان لازم را برای شکار در زیستگاه اصلی نداشته و به ناچار به روستای حاشیه این منطقه پناه آورده است.

وی اظهار داشت: این گونه ارزشمند دیروز به بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد منتقل و عکسبرداری، سونوگرافی و آزمایش های لازم از آن انجام شد و دارو هایی برای درمان عفونت ها و زخم های این پلنگ تجویز گردید.

وی گفت: این پلنگ اکنون با همکاری مسئولین باغ وحش مشهد به محل قرنطینه منتقل شده است و با تشخیص دامپزشکان پس از پایان دوره تیمار و مصرف داروها به طبیعت و زیستگاه خود باز خواهد گشت.

این سومین پلنگی است که طی یک سال گذشته توسط تیم درمانی و نجات حیات وحش استان خراسان رضوی وارد فرایند درمان می شود.

منطقه تندوره درگز در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق شد و در اسفند سال ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت.

از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک تقلیل یافت و طی مصوبه شماره ۱۰۱ شورای عالی محیط زیست در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۶۱ به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد.
هم اکنون مساحت پارک ملی تندوره ۳۵ هکتار و ۵۴۰ متر مربع و گستره منطقه حفاظت شده تندوره ۹ هکتار و ۲۵۰ متر مربع است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال خراسان رضوی و نزدیک مرز ترکمنستان در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای متعدد و دره های ژرف و پرشیب، پوشیده از گیاهان مختلف است که یکی از بهترین زیستگاه های جانوران وحشی بویژه قوچ و میش اوریال می باشد.

پارک ملی تندوره به خاطر تعدد حضور پلنگ در آن به عنوان بهشت پلنگ ایرانی شناخته می شود.

منبع: ایرنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها