نگاهی دوباره به کنسرت حسین زمان؛

صدایی پس از ۱۷ سال سکوت

کنسرت «به تو می‌رسم دوباره» به خوانندگی حسین زمان با استقبال مردم روبه‌رو شد.

صدایی پس از ۱۷ سال سکوت

سرانجام 3مرداد 1398طلسم سکوت اجباری 17ساله حسین زمان شکست شد و او 2نوبت در مرکز همایش‌های برج میلاد با طرفداران‌ خود دیدار کرد؛ طرفدارانی‌که طی این سال‌ها او را فراموش نکرده بودند.

نکته‌ای که باعث شد حسین زمان در ابتدای کنسرت از آن سخن بگوید: «خیلی‌ها به من گفتند که کنسرت برگزار نکن، مردم تو را فراموش کرده‌اند و از یاد برده‌اند، اما شما ثابت کردید که من برحق بودم.»

مخاطبان این کنسرت از همه طیفی بودند؛ جوانان امروزی که زمانی که حسین زمان ممنوع‌الکار شد، سن کمی داشتند تا جوانان دیروزی که با کارهای او خاطره داشتند. همه یک‌صدا او را تشویق کردند و هربار از گوشه سالن یک نفر داد زد: «حسین زمان دوستت داریم.» او مزد صبرش را از مخاطبان خود گرفت. او از هنرمندانی بود که اواخر دهه70 موسیقی پاپ را از پستوخانه درآورد و به آن رنگ حرفه‌ای و اعتبار داد، اما با وجود این کارنامه هنری و حضورش در جایگاه فرمانده در ایام جنگ، مغضوب شد و دلیل ممنوع‌الکاری این هنرمند هرگز مشخص نشد‌ و پیگیری‌های او برای این موضوع به این جمله ختم شد: «دستور از بالاست.» سرانجام مهر‌ماه‌۱۳۹۷ برای ۳ قطعه از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرد.

او قبل از اجرای هر قطعه با مردم سخن می‌گفت؛ از دلایل انتخاب ارکستر بزرگ تا شرایط این روزهای موسیقی. او از مردم و هنرمندانی که او را تنها نگذاشتند قدرانی کرد: «زمانی که در اوج هستید، معمولا اطرافت شلوغ است اما زمانی که تنها هستید یا مشکلاتی دارید، برخی از تو دوری می‌کنند، اما من دوستانی داشتم که هرگز من را تنها نگذاشتند.»

شروع کنسرت با قطعه بی‌کلامی بود که از «‌ای ایران» اقتباس شده بود. روی این قطعه تصاویری از جلد آلبوم‌های حسین زمان به نمایش درآمد و آخرین تصویر او زمان جوانی او بود با موهای سیاه. اما امروز او چهره دیگری دارد: «‌آخرین باری که روی این صحنه رفتم، موهایم تا این حد سفید نبود و این سفیدی مو حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، اما من نمی‌توانم همه آن حرف‌ها را اینجا بیان کنم؛‌ هرچند شما به خوبی می‌دانید چه می‌خواهم بگویم.»

تصمیم برگزاری کنسرت برای حسین زمان دغدغه چندین‌ساله بوده است اما برای برگزاری کنسرت «به تو می‌رسم دوباره» او گروهش را از 5‌ماه پیش گرد‌هم آورد و تمرینات را شروع کردند. هرچند طی این مدت عده‌ای به او گفتند که «به نسل قبل تعلق دارد»، «مسیر امروز کنسرت دشوار است»، «ممکن است در بازار امروز و فضای فعلی جایی نداشته باشد»، «سالن خالی می‌ماند»، «آبرویت می‌رود» اما او مصمم بود که این کنسرت را برگزار کند. دلیل برای حسین زمان نه بازار بود و فروش بلکه او هدف دیگری داشت: «به هرحال من بازگشته‌ام و امیدوارم با این اتفاق، دیگران هم بیایند.»

دلیل بازگشت او را باید در تلاش برای احیای حق رفع ممنوع‌الکاری‌اش دانست؛ همان دلایل که باعث شد او در دهه70 برای احیای موسیقی پاپ تلاش کند: «ما در دهه70 نیز خطر کردیم؛ زیرا آمده بودیم تا موسیقی پاپ را احیا کنیم. حالا نیز من به‌خاطر خودم نیامده‌ام و اگر مردم مرا نپسندند و نخواهند، به احترام آنها دست از فعالیت می‌کشم و ادامه نخواهم داد.»

تشویق‌های مردم و هم‌خوانی آنها با قطعات این خواننده 60ساله نشان داد که او اشتباه نکرده: «شاید حنجره من بعد از این مدت طولانی توانایی اجرای 2 نوبت کنسرت در یک شب را نداشته باشد اما من باور داشتم که در خاطر شما مانده‌ام.»

حسین زمان برای برگزاری این کنسرت به ارکستر بزرگ فکر کرده است: «می‌توانستیم این کنسرت را با یک ارکستر کوچک پاپ نیز برگزار کنیم اما مردم ما سال‌هاست از تلویزیون و رسانه‌های رسمی سازها و نوازندگان را به‌صورت زنده ندیده‌اند. اجرای این کنسرت امکان خوبی است که مردم ارکستری بزرگ و حرفه‌ای ببینند.»

دوری از فضای برگزاری کنسرت باعث نشده است که او از مشکلات دنیای موسیقی مطلع نباشد. حسین زمان از «خواننده‌محوری» و «بی‌توجهی به نوازندگان» سخن گفت و به نکته مهم این روزهای موسیقی اشاره کرد: «تلاش کردم که از بانوان نوازنده در گروه استفاده کنم. همانطوری که اصرار داشتم نوازندگان خانم در گروه باشند، اصرار داشتم که از نوازندگان جوان هم استفاده کنم.»

او به منفعت‌طلبی برخی در دنیای موسیقی نیز اشاره کرد و نقش هنرمندان برای حفظ حرمت موسیقی را مهم خواند.

حسین زمان، یکی از فرماندهان سپاه در دوران جنگ تحمیلی بوده است، اجرای قطعه جدید «برادرجان» ادای دین او به همرزمان سابق بود که با تکنوازی پیانوی محمدرضا چراغعلی و تصاویری از فیلم «آژانس شیشه‌ای» همراه بود.

حسین زمان اجرای قطعه «تو نباشی» را به پاس روزهای سخت و همراهی 40ساله به همسرش تقدیم کرد.

«بغض»، «من ‌هنوز فکر تو بودم وقتی آیینه‌ها شکستن»، «مسافر»، «آخرین مرد عروج»، «دوراهی»، «هبوط»، «بوی تنهایی»، «به تو می‌رسم دوباره»، «تو تنها ماندی»، «روشن‌تر از ستاره»، «مشق عشق»، «تو خود منی»، «یکی لیلی، یکی مجنون»، «برادرجان»، «گریه‌های بعد تو»، «ایران، ایران» و «زندونی» قطعاتی بودند که حسین زمان با رهبری صابر جعفری اجرا کرد.

منبع: همشهری

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها