تصمیم‌گیری درباره تعیین تکلیف «چَلّوها» موضوعی ملی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: چَلّو‌ها در کل کشور پراکنده شده‌اند و تصمیم‌گیری درباره تعیین تکلیف آن‌ها ملی است و تهران قبول کرده است.

تصمیم‌گیری درباره تعیین تکلیف «چَلّوها» موضوعی ملی است

به گزارش مشهد فوری ، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه «فارس من» سوژه‌ای تحت عنوان «حضور افراد بی‌هویت و چَلّو در حاشیه شهر مشهد» به ثبت رسانده‌اند و درخواست پیگیری در خصوص این معضل را داشته‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس درباره تعیین و تکلیف افراد فاقد هویت گفت: ماده ۴۵ ثبت احوال به صراحت بیان می‌کند که هر کسی که فاقد هویت است باید به ادارات ثبت احوال مراجعه کند و در آنجا بعد از تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تعیین و مشخص شدن، هویت‌شان اقدام شود.

حسن جعفری با بیان اینکه قانون در جمهوری اسلامی ایران درباره هویت افراد بلاتکلیف نیست، یادآور شد: ما فرد فاقد هویت بلاتکلیف نداریم، برخی افراد تابعیت مشکوک دارند، یعنی برخی افراد آمده‌اند تابعیت ایرانی گرفته‌اند اما در طی مسیر در تابعیتشان تردید به‌ وجود آمده است به‌طور مثال تبعه خارجی افغانستانی، سند سجلی یک تبعه ایرانی را گرفته که ما از آن‌ها به‌ مشکوک‌التابعه یاد می‌کنیم.

وی در خصوص افراد مشکوک التابعیت تصریح کرد: این افراد بعد از مراجعه به اداره ثبت احوال و پر کردن یک‌سری از فرم‌ها به فرمانداری می‌روند و تشکیل پرونده می‌دهند، در آنجا تشخیص داده می‌شود این فرد تبعه ایرانی است یا خیر، اگر ثابت شود فرد ایرانی است سند سجلی به او اعطا می‌شود، در غیر این صورت اگر ثابت نشود وی ایرانی نیست، سند سجلی او باطل می‌شود و ممنوع خدمات می‌شود تا تعیین تکلیف شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: برخی افراد وجود دارند که مدارک هویتی ندارند و به ثبت احوال هم برای مشخص شدن ملیت و تابعیتشان مراجعه نمی‌کنند و ادعا دارند ایرانی هستند، وقتی سابقه تاریخی‌شان بررسی می‌شود مشخص می‌شود، اینها غیرایرانی هستند، «چلو‌ها» جزو این طیف است.

جعفری ادامه داد: درباره «چلو‌ها» دو اتفاق افتاده است، یک عده از این گروه به اداره اتباع مراجعه کردند و کارت آمایش دریافت کرده‌اند و یک عده هم می‌گویند ما ایرانی هستیم، بنابراین می‌آیند به مسؤولان مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما ایرانی هستیم و ما را تعیین و تکلیف کنید تا یکسری امتیازات اخذ کنند.

وی با بیان اینکه اگر این افراد مدعی ایرانی بودن هستند، باید به اداره ثبت احوال مراجعه کنند تا نسبت به احراز هویت‌ آن‌ها اقدام شود، گفت: ما در کمیسیون مربوطه گفتیم نه تنها چلو‌ها بلکه همه افرادی که به‌نوعی در این دسته هستند و مدارک هویتی ندارند، در دستور کار شناسایی قرار بگیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر اعضای کمیسیون اتباع برای سرشماری این افراد اقدام کرده‌اند، آمار که تکمیل شود نسبت به تعیین تکلیف این افراد اقدام می‌شود.

جعفری ادامه داد: چلو‌ها در کل کشور پراکنده شده‌اند و تصمیم‌گیری درباره تعیین تکلیف آن‌ها ملی است و تهران قبول کرده است که به‌صورت ملی به این موضوع رسیدگی کند و یکسری هم در حوزه استان رسیدگی می‌شوند، آن دسته از چلو‌ها که تبعه افغانستانی شناخته شده‌اند و کارت آمایش دارند طبق قانون اتباع با آن‌ها رفتار می‌شود و آن دسته را که اقدامی برای تشخیص هویت خود انجام نداده‌اند، سرشماری می‌کنیم و نسبت به تعیین و تکلیفشان اقدام می‌شود.

معاون سیاسی‌، امنیتی و اجتماعی خراسان رضوی مهاجرت بی‌رویه اتباع بیگانه را از دلایل دیگر افزایش افراد فاقد هویت در حاشیه شهر اعلام و تاکید کرد: تدبیر ما در استانداری این است هر چه سریع‌تر این افراد تعیین و تکلیف شوند و اگر ایرانی هستند و یا غیرایرانی هستند زودتر شناسایی شوند تا ما بتوانیم کنترل‌های امنیتی روی آن‌ها داشته باشیم.

منبع: فارس

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها