تحلیل محمد خوش چهره از احیای مجدد کارت سوخت در گفت‌و‌گو با خبرفوری:

برآوردی از پیامدهای تصمیم دولت وجود ندارد/دولت نگران آثار افزایش حامل‌های انرژی است/تحلیل برخی از دولتمردان این است که شوک جدید وارد نکنیم

نماینده اسبق مجلس تاکید کرد: باید فهمید که تصمیم دولت برای احیای کارت سوخت بر اساس اطلاعات دقیق است و یا مانند خیلی از تصمیمات دیگر مثل سیاست‌های پولی و ارزی و یا مسکن روش آزمون و خطاست.

برآوردی از پیامدهای تصمیم دولت وجود ندارد/دولت نگران آثار افزایش حامل‌های انرژی است/تحلیل برخی از دولتمردان این است که شوک جدید وارد نکنیم

طرح استفاده مجدد از کارت سوخت قرار است از 20 مرداد ماه سال جاری احیا شود طرحی که در سال 94 حذف شد و مردم از بنزین تک‌نرخی استفاده می‌کردند. اما پس از 4 سال مجددا طرح استفاده از کارت های سوخت مطرح شده و از این پس مالکان خودرو از طریق کارت سوخت، بنزین دریافت می‌کنند. از طرفی به دلیل اینکه بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه با قیمت کمتری عرضه می‌شود، شرایطی ایجاد شد تا افرادی سودجو بنزین را به صورت قاچاق از مرز‌های کشور خارج کنند. بر اساس آمارهای غیررسمی، قاچاق سوخت به صورت روزانه حدود 100 میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت می‌رساند و روزانه 10 تا 20 میلیون لیتر به صورت قاچاق از مرزهای کشور خارج می‌شود. از این رو دولت برای حل مشکل قاچاق سوخت، مجددا این طرح را اجرا کرده است.

با هدف تحلیل این تصمیم دولت به سراغ محمد خوش چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده اصولگرای مجلس هفتم رفتیم . وی قضاوتی در خصوص این تصمیم دولت به دلیل ابهامات در مورد پیامدهای آن نمی کند، ولی در عین حال پاسخ های کوتاهی به سوالات خبر فوری می دهد.

دکتر محمد خوش چهره در پاسخ به این سوال که چه تحلیلی از احیای مجدد کارت سوخت در کشور دارد با بیان اینکه اطلاعات دقیقی در مورد برآورد دولت از نتایج این تصمیم در اختیار ندارد، گفت : این موضوع که آیا با احیای مجدد کارت سوخت میتوان قاچاق را کنترل کند و یا اینکه تبعات تورمی آن تا چه میزان بر سطح عمومی قیمت ها ناشی از سهمیه بندی بنزین که گام بعدی است اثر میگذارد و یا کاهش مصرف مردم را به دنبال خواهد داشت یا خیر، متغییرهای ضروری است تا بر اساس آن بتوان تصمیمی کلان و استراتژیک داشت.

وی با بیان اینکه باید فهمید که این تصمیم دولت بر اساس این اطلاعات دقیق است و یا مانند خیلی از تصمیمات دیگر مثل سیاست‌های پولی و ارزی و یا مسکن روش آزمون و خطاست، خاطرنشان کرد : ظاهرا دولت در مورد احیای مجدد کارت سوخت دست به عصا و با ملاحظه تصمیمی را که فکر می‌کند مفید است انجام می‌دهد .

نماینده اسبق مجلس با بیان این اعتقاد که قاچاق سوخت قطعا یک چالش اقتصادی ، اجتماعی و حتی امنیتی کشور است، تصریح کرد : دولت نگران آثار و عوارض ناشی از تصمیمات افزایش حامل های انرژی و در راس آن سوخت است که آثار تورمی دارد. با توجه با تورم افسار گسیخته ای که شاهدش بودیم ، تحلیل برخی از دولتمردان این است که شوک جدید وارد نکنیم. ولی از آن طرف ظاهرا آثار و پیامدهای میزان بالای مصرف، دولت را به سمت سهمیه بندی کشانده است و برای اینکه این اقدام را درجوی آرام و مدیریت شده روانی اغاز کند، احیای مجدد کارت سوخت را در دستور کار قرار داده است که البته آثار و تبعات آن ایجاد نظم برای جلوگیری از قاچاق است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر این اقدام دولت جنبه شفاف سازی اطلاعات داشته باشد قطعا اقدام قبول و منطقی است ، تصریح کرد : به دلیل نازل بودن قیمت سوخت به نسبت سایر اقلام ، تجربه قبلی دولتها در چنین شرایطی شفاف سازی، سهمیه بندی و متعاقب آن دونرخی کردن قیمت سوخت خواهد بود .

خوش چهره تاکید کرد: به دلیل عدم برآوردهای ناشی از پیامدهای این مراحل از اظهارنظر قطعی در این مورد معذورم و این تصمیم دولت را به دلیل همین ابهامات قضاوت و ارزیابی نمی کنم.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • حاجی نژاد
    0

    سلام من کاری به قاچاق سوخت ندارم، هر چند وظیفه دولت مراقبت از مرزها و پیشگیری از قاچاق هست ولی دوست دارم آقای خوش چهره و افرادی که مردد در احیای کارت سوخت هستند، سری به شهرهای استان سیستان و بلوچستان بزنند، از مرکز استان گرفته تا اقصا نقاط استان، در مرکز استان صفهای پانصد متری وبیشتر برای دریافت سوخت هست که شاید قریب به چهل درصد کارت مهاجر هست، یعنی کارتهایی که خودروشان در نقاط مختلف کشور هست و کارتشان در این استان برای دریافت سوخت استفاده میشود که با احیای کارت سوخت، هر خودرویی مجبور به استفاده از کارت خودش هست و کارتی بعنوان مهاجر به این استان نمی آید،آنهم استانی که علیرغم اینکه چند شهرش گازکشی شده و هنوز جایگاه سوخت سی ان جی ندارد

  • sk
    0

    باید دید آقازاده ها تو این تصمیم دولت چیزی کاسب می شوند یا نه . و چون جواب منفی است پس حتما اجرا نمی شه .

  • امیر
    0

    انقدر به شعور مردم توهین نکنید و قاچاق را بهانه گرانی نکنید شما عرزه جلوگیری قاچاق را ندارید مردم بدبخت باید جورشو بکشند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها