تولید ۷۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان غربی/ افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم در راه است

آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن آب‌وهوای معتدل از شرایط خوبی برای رشد گندم برخوردار است و بر اساس پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی امسال بیش از ۷۰۰ هزار تن گندم از مزارع آذربایجان غربی تولید شود که در این صورت افزایش ۳۰ درصدی تولید رقم خواهد خورد.

تولید ۷۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان غربی/ افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم در راه است

آذربایجان غربی یک‌میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل‌کشت دارد که 700 هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی رفته است؛ از مجموع این 700 هزار هکتار نیز 120 تا 160هزار هکتار باغ و حدود 375 هزار هکتار گندم زار است و مابقی به کشت سایر محصولات آبی و دیم اختصاص دارد.

گندم در گونه‌های وحشی و اهلی موجود است این محصول بیشترین مساحت زیر کشت محصولات غذایی را به خود اختصاص داده است، تجارت جهانی گندم به‌تنهایی از مجموع تمام محصولات کشاورزی دیگر بیشتر است گندم منبع مهمی از کربوهیدرات بوده و مصرف آن باعث دریافت مواد مغذی مختلف و فیبر غذایی می‌شود.

پرداخت 720 میلیارد ریالی مطالبه گندم کاران آذربایجان غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به پرداخت مطالبه گندم کاران استان می‌گوید: با شروع فعالیت مراکز خرید گندم مازاد بر نیاز گندم کاران، تاکنون 720 میلیارد ریال از مطالبه گندم کاران استان پرداخت‌شده است.

رسول جلیلی مجموع گندم خریداری‌شده به‌صورت تضمینی را 171 هزار تن اعلاممی‌کند و می افزاید: تاکنون این مبلغ بابت خرید 161 هزار تن گندم خوراکی از زارعین توسط 63 مرکز خرید دولتی و 10 هزار تن گندم بذری توسط 7 شرکت تولید و فراوری بذر در استان به‌حساب گندم کاران واریزشده است.

وی بابیان اینکه احتمال افزایش 30 درصدی تولید محصول گندم نسبت به سال گذشته به علت بارش‌های مطلوب بهاره وجود دارد، تصریح می‌کند: امسال پیش‌بینی می‌شود 700 هزار تن گندم در سطح آذربایجان غربی تولید و بیش از600 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط مراکز خرید دولتی خریداری شود.

نظارت جدی برای جلوگیری از قاچاق گندم توسط افراد سودجو و فرصت طلب

جلیلی بابیان اینکه بیشترین میزان خرید تاکنون از مراکز خرید واقع در شهرستان‌های نقده، بوکان، مهاباد و ارومیه انجام‌شده است، بیان می‌کند: خرید تضمینی محصولات کشاورزی با توجه به وضعیت موجود بازار و سیاست‌های اتخاذشده از سوی دولت همه‌ساله باهدف حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان و جلوگیری از متضرر شدن فعالان این بخش انجام می‌شود.

به گفته وی مراکز خرید استان از ساعت هشت صبح تا هشت عصر فعال است و خرید گندم از کشاورزان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه بهره‌برداران انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می‌گوید: خروج گندم به خارج استان ممنوع بوده و در صورت مجوز از شرکت غله و خدمات بازرگانی استان بلامانع است و در این راستا با همکاری نیروهای انتظامی و سایر مراجع نظارتی استان از قاچاق گندم توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب جلوگیری می‌شود.

پیش بینی تولید 700 هزار تن گندم از مزارع آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می‌گوید: طبق بررسی‌ها میزان تولید این محصول استراتژیک طی سال زراعی 98 در این استان مطلوب و رضایت‌بخش است.

اکبر کرامتی می‌افزاید: با توجه به بارندگی‌های مناسب سال زراعی 98،پیش‌بینی می‌شود گندم تولیدی در استان از 550 هزار تن سال گذشته به بیش از700 هزار تن افزایش یابد.

وی بابیان اینکه میزان مصرف سموم نیز در گندم‌های تولیدی آذربایجان غربی بسیار اندک بوده و حداقل کود و سم برای تولید این محصول به‌کار گرفته‌شده است، بیان می‌کند: در این منطقه ارقامی مانند سرداری، آذری و باران در کشت گندم دیم و ارقامی مانند زرین، پیشگام و میهن در کشت گندم آبی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کرامتی با اشاره به اینکه همه کمباین‌های بومی و مهاجر نیز آماده برداشت این محصول در سطح استان است، می‌گوید: 985 کمباین بومی، 170 کمباین مهاجر و 2هزار و 830 دستگاه دروگر آماده‌به‌کار جهت برداشت به‌موقع مزارع گندم از هم‌اکنون آماده‌شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه ناظرانی برای جلوگیری از افزایش ضایعات بر فعالیت کمباین‌ها گمارده شده، تصریح می‌کند: در استان 980هزار تن فضای ذخیره‌سازی گندم تأمین‌شده و بر اساس مصوبه هیأت دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال جاری 17 هزار ریال تعیین و ابلاغ‌شده است.

پیش بینی تولید 66 هزار تن از مزارع میاندوآب

فرماندار میاندوآب در بازدید از مراکز خرید تضمینی گندم میاندوآب می‌گوید: در زمینه خرید گندم هیچ مشکلی در سطح شهرستان نداریم و ظرفیت سیلوها بیش از گندمی است که ظرفیت تولید شهرستان است.

مهدی قهرمانی می‌افزاید: حمل گندم میاندوآب به خارج از شهرستان ممنوع است و گندم تولید شده در این شهرستان باید به مراکز مجاز خرید گندم در میاندوآب تحویل داده شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب نیز درجریان این بازدید می‌گوید: در سال زراعی 98-97، بیست و پنج هزار و 318 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان میاندوآب به کشت محصول گندم اختصاص یافته است و با وجود خسارتهای سیل و سرما پیش بینی می‌شود 66 هزار تن گندم از مزارع میاندوآب برداشت شود.

محرمعلی دیانتی با اشاره به میزان گندم خریداری شده می‌افزاید: تاکنون نزدیک 17 هزار تن محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان توسط 5 مرکز خرید گندم این شهرستان از زارعین منطقه خریداری شده است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها