وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: معیشت هنرمندان باید پایدار باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اقتصاد و معیشت هنرمندان باید پایدار باشد و اقتصاد هنر را جدی گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: معیشت هنرمندان باید پایدار باشد

عباس صالحی عصر شنبه در نشست صمیمانه با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شهرستان‌های بندرلنگه، بستک، بندرخمیر، پارسیان اظهار داشت: غرب استان برای کسانی که با تاریخ ایران آشنایی دارند از جهات مختلف مورد توجه قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: سابقه‌ای که این منطقه در حوزه دفاع و مقاومت و ادامه آن داشته قابل تقدیر است.

صالحی تصریح کرد: فضای همگرایی مذهبی و قومیتی که در این منطقه وجود دارد مظهری برای جهان اسلام است و یکی از بخش‌های افتخار آفرین ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر زیرساخت‌های فیزیکی کمک می‌کنند که خلاقیت‌های انسانی شکوفا شوند. در تفاهم‌نامه صورت گرفته شده است بیش از ۳۰ میلیارد تومان منابع برای بهبود زیرساخت‌های استان در نظر گرفته شده است.

صالحی با بیان اینکه مجتمع پلاتوی بندرخمیر تا هفته آینده افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: تمام تلاش خود را برایارتقاء حوزه فرهنگ و هنر استان به پیش می‌بریم.

وی اظهار داشت: در بحث رویدادها باید تمرکز زدایی صورت گیرد و از تهران به استان‌ها و از استان‌ها به شهرستان‌ها منتقل شوند. از مدیران کل استانی خواسته شده است که رویدادهای استانی در شهرستان‌ها برگزار شود و این رویکرد جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تکثیر رویدادها و عدالت آمایشی در دستور کار قرار دارد و در فضای ایران شهرهای زیادی وجود دارد که به هنرهایی شناخته می‌شوند و در حوزه‌هایی برجستگی‌هایی دارند.

صالحی گفت: همانطور که قطب‌های علمی و اقتصادی وجود دارد، می‌توانیم نگاهی داشته باشیم که در شهرهای ایران قطب فرهنگی ایجاد کنیم و با ایجاد شبکه شهرهای خلاق باعث ارتقا فرهنگی کشور شویم.

وی عنوان کرد: طرح شبکه شهرهای خلاق فرصت‌هایی را در عرضه رویدادها ایجاد می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: گذرفرهنگ و هنر طرحی است که در حال شکل گرفتن است؛ یکی از اتفاقاتی که می‌تواند شهرها را از نظر فرهنگی متحول کند این است که فرهنگ و هنر با فضای شهر پیوند بخورد.

صالحی تصریح کرد: گردشگری ترکیبی از بازدید زیبایی‌های طبیعی و انسانی است که اگر این دو در کنار یکدیگر قرار گیرد باعث ارتقا سطح گردشگری می‌شود و مراجعات مکرر گردشگر بالا می‌رود.

وی افزود: ایده رساندن گردشگری به ده میلیون نفر بدون پیوند دادن آن به فرهنگ و هنر دور به نظر می‌رسد و ایجاد پاتوق‌های فرهنگ و هنر و دیگر فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند در این راستا موفق باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: خلاقیت‌هایی که اهالی فرهنگ در خلوت خود خلق می‌کنند باید دیده شوند و رویدادها و جشنواره‌ها گزینه مناسبی برای این موضوع است.

وی اظهار داشت: در زمینه‌های فرصت سازی برای ارائه آثار، بیمه و تجهیزات مورد نیاز و کارگاه‌های آموزشی تلاش زیادی صورت گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اقتصاد و معیشت هنرمندان باید پایدار باشد و اقتصاد هنر را جدی گرفت و زیرساخت‌های آن را فراهم کرد.

صالحی گفت: سال ۹۷ در حوزه حمایت از هنرمندان اقدامات خوبی انجام شد؛ در بخش بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان ۴۳ هزار نفر بیمه شدند یعنی حدود ۸۰ درصد افزایش نسبت به دو سال گذشته، ۲۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی، ۱۱ هزار نفر تحت پوشش بیمه عمر و حوادث قرار دارند و پرداختی در حوزه بیمه نیز در سال ۹۷، ۵۴۸ میلیارد ریال است که بیش از دو برابر افزایش داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: فاصله زیادی میان آنچه باید انجام شود و آنچه هست قرار دارد اما تلاش‌های زیادی در حال انجام است.

وی افزود: در ۱۲ استانی که سفر کردم تفاهم‌نامه‌های زیادی منعقد شده است که این تفاهم‌نامنه در حوزه زیرساختی نیز بوده است. امیدوارم مسیری طی شود که بضاعت خود را با بضاعت استانی ترکیب کنیم و فرصت‌های جدیدی را برای کمک به هنرمندان ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: نیازمند به این هستیم که جریان فرهنگ و هنر را به جریان توسعه ملی نزدیک کنیم.

صالحی تصریح کرد: یک نگاه این است که فرهنگ و هنر یکی از اضلاع چهارگانه زندگی اجتماعی است؛ یعنی تقسیم منابع میان فرهنگ و دیگر حوزه‌ها و ضریبی در کنار باقی ضرایب باشد.

وی اظهار داشت: یک نگاه مهم و جدی که در توسعه اقتصادی در جهان مطرح است این است که فرهنگ ضلعی از از اضلاع جامعه نیست و اگر جامعه‌ای فرهنگ و هنر آن توسعه پیدا کند در باقی حوزه‌ها نیز پیشرفت می‌کند و در غیر این صورت توسعه پایدار صورت نمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: مکالمات و گفتگوی اشخاصی که صحبت کردند در کمیته پس از جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد و برخی از این اشخاص برای گفت و گوی بیشتر به تهران دعوت می‌شوند.

منبع: مهر

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها