کارگران ایرانی‌ به عراق مهاجرت می‌کنند حتی لیسانسه‌ها/ زندگی در اتاق‌های ۹ متری با روزی ۳۰۰ هزار تومان حقوق

خبرگزاری فرانسه از موج مهاجرت کارگران ایرانی به کردستان عراق، گزارش داد؛ در این گزارش، آمده است که ایرانی‌های مهاجر بیشتر در بخش ساختمان مشغول به کار هستند.

کارگران ایرانی‌ به عراق مهاجرت می‌کنند حتی لیسانسه‌ها/ زندگی در اتاق‌های ۹ متری با روزی ۳۰۰ هزار تومان حقوق

به نوشته این خبرگزاری، بیشتر این ایرانی‌ها در کارگاه‌های «ساخت‌و ساز» کردستان عراق مشغول می‌شوند.

بنابر این گزارش دستمزد روزانه هر کارگر در اربیل بین ۲۵تا۳۰هزار دینار عراقی، حدود ۲۵دلار (تقریبا ۳۰۰هزارتومان) و سه‌برابر دستمزدشان در ایران است.

این رسانه مدعی است در میان کارگران ایرانی، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها نیز حضور دارند که به‌سبب ناامیدی از یافتن کار در ایران، در کردستان عراق کارگری می‌کنند.

به ادعای این رسانه، بیشتر کارگران ایرانی با ویزای یک‌ماهه گردش‌گری به کردستان عراق می‌روند و پس‌از ۲۸روز به خانه بازمی‌گردند و پس از یک هفته استراحت این چرخه تکرار می‌شود.

در این گزارش آمده: اتاق‌های محل سکونت این کارگران ۹متری است و چهار کارگر در هر اتاق ساکن می‌شوند و هریک برای آب، برق و تخت، شبی سه‌دلار می‌پردازند.

همزمان با این گزارش، اکثم سیف الدین در العربی الجدید نوشت: اخیرا مسئولان دولتی در عراق، بر افزایش شدید تعداد کارگران ایرانی حاضر در این کشور عربی تاکید می‌کنند؛ این افراد در بخش‌های مختلف، از جمله شرکت‌های ایرانی، در ضمن طرح‌های زیربنایی و سرمایه گذاری و یا بعنوان کارمند، فعالیت دارند. همانطور که در بخش سفر و گردشگری عراق نیز ایرانی‌های زیادی مشغول فعالیت هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: در مقابل صحبت‌هایی در مورد بالا رفتن نسبت اموالی که به ارز تبدیل می‌شوند و توسط ایرانی‌های حاضر در عراق، از این کشور به ایران منتقل می‌شوند، وجود دارد. در این رابطه، یک مسئول اقتصادی در عراق، در گفتگو با العربی الجدید گفت: به این شکل، ایرانی‌هایی که در عراق به فعالیت‌های مختلف اقتصادی مشغولند، از طریق ۱۸۰ شرکت تبدیل ارز فعال بین دو کشور، حساب‌های بانکی خود در ایران را با ارز خارجی پر می‌کنند.

این مساله، کارشناسان اقتصادی را بر آن داشته است تا با آنچه «نفوذ ارزی» می‌نامند مقابله کرده و از اهمیت پرداخت حق الزحمه ایرانی‌های حاضر در عراق، به دینار، صحبت کنند؛ اما برخی دیگر، تاکید می‌کنند که آنچه به ایرانی‌ها پرداخت می‌شود، حق قانونی آنهاست که بعد از تبدیل حقوقشان به دلار، آن را به کشورشان منتقل می‌کنند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران، باعث ظهور موجی از گرانی و کاهش ارزش ارز ملی این کشور شده است و همین مساله، هزاران نفر از ایرانی‌ها را به سمت ورود به بازار کار در عراق سوق داده است.

آمار رسمی در مورد تعداد ایرانی‌های فعال در عراق وجود ندارد، اما یکی از مسئوان حاضر در دبیرخانه شورای وزرا در عراق، در گفتگو با العربی الجدید تصریح کرد که تعداد آن‌ها در حال حاضر از صد هزار نفر می‌گذرد، که در شهر‌های مختلف عراق حضور دارند.

وی تاکید می‌کند که ایرانی‌ها ماهیانه مبالغی ارز را به کشور خود منتقل می‌کنند، که با وجود قانونی بودن آن، این موضوع به مرور زمان تاثیر منفی بر ارز در عراق، می‌گذارد و آثاری غیر قابل جبران بر قدرت دینار عراق خواهد داشت؛ بدین معنا که موجب بروز موجی از گرانی در مورد کالا‌های مختلف در عراق می‌شود؛ آنچه که قطعا به ضرر اقتصاد این کشور به صورت کلی، خواهد بود.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • کاربر ناشناس
    0

    چجوربریم ماهم بیکاریم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      سلام بنده چجور می توانم بروم بیکارم مخارج زندگی را ندارم

  • چه خوب
    0

    خیلی خوب..اقلا با شرف و اخلاص کار میکنند تا لقمه نانی برای خانواده‌ها یشان در بیارند و مثل خیلی از نمایندگان و مدیران مملکت که مهر قلابی نماز خودنمایی هم‌ وسط پیشونیشون هست از راه حرام‌پول در نمیارند. لعنت بر صد چهره ها

  • اهواز
    0

    انشاالله خدارحمتش حال ما عنایت کنه وامریکارا زندبگور کنه مارا از شر این تحریم ها خلاص کنه الاهی امین

  • سلام من هم بیکارم چجوری می توانم بروم مخارج ندارم
    0

    چجوری می توانم برم بیکارم مخارج زندگی ندارم شرمنده بزرگوار

  • کاربر ناشناس
    0

    افغانی ها هم دارند از ایران میروند.

  • ملت
    0

    این هم افتخاردیگری بر پیشانی 40ساله حکومت اسلامی ما ...

  • کاربر ناشناس
    0

    شرایط افغانستان خوب نیست وگرنه آنجا میرفتند،!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    این دقیقا همون غلطی است که آمریکاباماکرده

  • مهسا
    0

    غیرت داره واسه سیرکردن شکم زنوبچشچ خودشوبه آبوآتیش میزنه...از دزدی وحرام‌خواری که بهتره.درودبه شرفت کارگر

  • باران
    0

    خداوند ریشه روحانی و اصلاح طلبان کثیف رو دراره که باعث و بانی این کار هستن

  • ملت
    0

    دمشون گرم کاری کردن که ملت فراری بشن سیاستشون همینه حرف بزنن اعدام و زندان حق اعتراض هم ندارن اربابان و مسولین ببرن بچاپن بخورن هیچ کسی حق حرف زدن نداره چرا اون اقاحقوقش رو تقسیم نمیکنه بین ملت ؟ماهی بیست میلیون میگیره معلومه انقلاب برا چی شده انشاله هرجا این بنده خداها میرن تنشون سالم باشه و دعای سلامتی ام بدرقه راهشون حداقل کار من ایرانی همینه و خجالت به کسی که چهل ساله مسول شده و ایران رو نابود کرد خدایی باشه و جدانی و قیامتی باشه چطورمیخوان جواب این انقلابشون رو کردن در برابر حق الناس خدا بدن؟اونا که کور کورانه رای میدن چطور میتونن جواب بدن که بخاطر چی رای دادن تا اینهمه دزدی بدبختی غارت چپاول گرانی بشه ما کم ثروت داریم که ملت شکم گشنه تو خیابونا بخوابن کم پول داریم بیکار زیاد باشه با اون همه کارخونه ای که موند چکار کردن پارس و پارس گراندیک و پارس خزر و ارج کجا رفتن اینها لطمه زدن به حق الناس نیست ؟هرز کردن ثروت مملکت نیست ؟جوابی در برابر خدا دارید اقایون مسول ؟

  • میهن
    0

    خاک توسرمون برای آخر عاقبتی که پیدا کردیم

  • بلاکعلی چِین زاده
    0

    سیستم این مملکت جوری هست که به ندرت پیش میاد کسی بتواند از راه سالم به موفقیت و پیشرفتی که دلش به آن آرام میگیرد برسد. من همیشه به دوستان گرفتارم گفتم که تا جوان هستید و بخاطر آینده فرزندانتان و پیشگیری از بروز خیلی از مشکلات، به یک مملکت با اقتصاد با ثبات تر و مردم سالارتر مهاجرت کنید و این ربطی به وطن فروشی و این حرفها نداره چون این حق همه هست که در رفاه و آرامش زندگی کنند. مهاجرت هم سختی های اولیه خودشو داره ولی شک نکنید تلاش هایتان نتیجه خواهد داد، بالاخص وقتی مهارت های مختلف داشته باشید.

  • دلسوخته
    0

    خدا ما را از این همه درماندگی و بیچارگی نجات دهد.واقعا کی فکرش رو میکرد یک روز کشور جنگ زده و به فنا رفته عراق بشه پناهگاه کارگر ایرانی؟!!! هموطنان محض رضای خدا پای آمریکا را وسط نکشید.خدا میداند که اگر سرمایه ها و داشته هایمان به جای به تاراج رفتن توسط عده ای از خدا بی خبر،صرف تولید و رونق بخشیدن به چرخ اقتصاد میشد،امروز اینقدر ذلیل نبودیم. این همه سال عده ای بی تدبیر چوب لای چرخ تولید گذاشتند و آب به آسیاب دیگران ریختند و نتیجه اش شد درماندگی و استیصال مردم بی نوا... نتیجه اش شد خواری ملت همیشه سرفراز... خدا این مملکت را از شر مسئولانی که علمی برای عمل ندارند نجات دهد...

    نظرات شما -
    • دلسوز
      0

      آدم وقتی توانایی انجام کاری رو نداره بهتره اونو به یه فرد تواناتر واگذار کنه این یعنی شرافت. بزرگانمونم اگه راست میگن بیان مثل ترکیه رفراندوم بزارن مردم بیان دوباره به حکومت فعلی رای بدن. رای اوردن بمونن، رای نیاوردن برن.

  • امیر
    0

    امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند...بخندیم یا گریه کنیم خدایا خودت ب دادمون برس

  • TM
    0

    یکی بود میگفت به این مقدار قانع نباشید ، ما شما را به مقام انسانیت می‌رسانیم . خب رسیدیم

  • رحمن عباسی
    0

    جویای کار درعراق هستم جوشکاری بنده جوشکارم درب وپنجره ساز واشنا باتمام مراحل جوشکاری

  • رحیمی
    0

    خواهشی از مسئولین دارم کشور مال شما اجازه بدین ما و بنظرم اکثر مردم به یک کشوری دیگه مثل کانادا و... مهاجرت کنند بنده که از همه کمالات گذشته که الان جز درد و بدبختی نیست خسته شده ام پس شرکت های اعزام مهاجر برای کار بفرستید بنده و تمام دوستان و آشنایانمان حاضریم ار اموال داخل کشور بگذرین مال شما و ما به یک کشور غربی یا آمریکایی و.... بریم و از شر ما خلاص بشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها