اینفوگرافی؛ قیمت پراید در هشت سال گذشته / چگونه خودرو ارزان سال 91 در سال 97 لاکچری شد؟

در سال 97 تا 98 ما با جهش قیمت شدید پراید مواجه بودیم. در این سال قیمت پراید از 23 میلیون به بیش از 45 میلیون رسید. در واقع، قیمت پراید در این سال 22 میلیون افزایش داشته است.

اینفوگرافی؛ قیمت پراید در هشت سال گذشته / چگونه خودرو ارزان سال 91 در سال 97 لاکچری شد؟

به گزارش خبر فوری ، نگاهی به بهای ارزان‌ترین خودروی بازار ایران و رابطه آن با نرخ تورم سالانه نشان می‌دهد در چند سال سال گذشته مشتریان این خودرو مجبور بوده‌اند بیش از افزایش نرخ تورم بابت پراید هزینه کنند.

پراید که همیشه به عنوان یکی از خودروهای ارزان در بازار ایران شناخته می‌شد، اکنون چنان گران شده است که حتی افراد و خانواده هایی با سطح درآمد متوسط نمی‌توانند آن را تهیه کنند.

بررسی روند افت و خیز نرخ تورم در طول هفت سال گذشته نشان می‌دهد بی‌ثباتی سیاست‌گذاران پولی و مالی نسبت به مقوله تورم موجب شده تا در طول یک دوره زمانی کوتاه، بهای ارزان‌ترین خودروی تولید داخل تا بیش از 4 برابر افزایش یابد.

اینفوگرافی زیر نشان می‎دهد که در حالیکه پراید در سال 91 با قیمت 10 میلیون تومان فروخته می‌شد، در سال 92 با قیمت 16 میلیون و پانصد هزار تومان فروخته شد. این بدین معنی است که قیمت این خودرو، در یک سال (بین 91 تا 92) 4 میلیون و پانصدهزار تومان افزایش یافت. این افزایش قیمت در بین سالهای 92 و 93 به 3 میلیون و پانصد هزار تومان رسید. پس از این، پراید در طول سه یا چهار سال افزایش زیادی نداشت. در سال 93 تا 94 حدود 500 هزار تومان افزایش داشت و این افزایش قیمت در سال بعدش(94 تا 95) به 700 هزار تومان رسید.

قیمت پراید در طول چهار سال بعد، حدودا سالی یک میلیون یا کمتر افزایش داشت. با این حال، در سال 97 تا 98 ما با یک جهش قیمت شدید مواجه بودیم. در این سال قیمت پراید از 23 میلیون به بیش از 45 میلیون رسید. در واقع، قیمت پراید در این سال 22 میلیون افزایش داشته است.

این نشان می‌دهد که در سال 97 تا 98 قیمت این خودرو تصاعدی عجیب داشته است. هر چند بسیاری تورم، تحریم و جو بد روانی حاکم بر بازار را علت این اتفاق می‌دانند اما به هر حال، این افزایش قیمت عجیب به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ١٢٥
    1

    اینو که خودمان میدونستیم. از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      وای ازاین گرانی

    • مجید
      1

      فکرنکنیدمردم همیشه ساکت می‌مونن به زودی ر وزی فرا میرسه که باید به این مردم جوابگو باشیددورانتون روبه پایانه

  • mokhatab
    0

    طفلکی ملت که شما سایت داران و خبرگزی ها جزو روشنفکرانشان حساب می شوید! بنده خدا رشد تصاعدی عجیب چیه؟ بنویس: از 91 تا 98 پول ملی چه تنزل خفت باری کرده! بنویس ملت ایران هم مثل کره شمالی هر روز فقیر تر و تکیذده تر شده اند. به قول اقتصاد دانان شاخص فلاکت را اعلام کن.

    نظرات شما -
    • موسوی
      0

      سلام

  • محمودی
    0

    اگر چه شرایط سیاسی مشکلات زیادی بر اقتصاد کشور تحمیل کرده ، لکن عملکرد این دولت و سه دولت قبلی بخصوص در زمینه اقتصادی و مدیریت بحران خیلی ضعیف بوده است .

  • کاربر ناشناس
    0

    این دقیقا همون غلطی بودکه ترامپ کرد می گفتیدترامپ هیچ غلطی نمی تواندبکند.

    نظرات شما -
    • علیمراد
      0

      ok

    • Yahya ghashang
      0

      دقیقا

    • مهدی
      0

      این غلط و اونایی کردن که الان ۲۴ ملیون رای دادن ترامپ یه بهانه برای رفع مسئولیت از دولت بیکفایت ماست

  • نمیدانم
    0

    شرم آور است وقتی پراید را به عنوان ماشین بحساب میارید ...لندکروز تو کشور عراق به اندازه یه پراید تو ایران آب می خوره

  • ذوالفقاررجایی اصل
    0

    کدوم گوش شنوا و کدوم چشم بیدار،، همه مثل کبکی تا بیخ گردن سر کردن زیر برف،، آنقدر زرق و برق این دنیا چشم مسئولین ما را کور کرده که برای پول باید وجدانمان بفروشیم و فقط به فکر سیر کردن شکم خانواده خود باشیم غافل از اینکه کوچه پایین تر شاید زنی برای شیر خشک بچه اش تنشو بفرشه،، یا صاحب الزمان دیگه امانمان بریده

  • محسن
    0

    تو رو خدا تو رای دادن دقت کنید..به هرکسی رای ندین..به کسی رای بدین که انقلابی و مردمی باشه..

  • علی
    0

    تا پارسال انگیزه داشتم کار کنم ک بتونم یک ماشین یا خونه بخرم ماشالله یکاری کردن ک انگیزه رم هم از مردم گرفتن.همه مردم دچار افسردگی شدن چون هدفی دیگه ندارن جز گذران روزمرگی.فقط الان دارن کار میکنن ک از گشنگی نمیرن ماشینو خونه ک بماند.بر باعثو بانیش لعنت.این مفتخورای صنعت خودرو سازی هنوزم طلبکارن جالبه ک میگن داریم ضرر میریم.نمدونم تو این مملکت ک این همه داد میزنن از عدل علی مذهب شیعه یکی نیست بره ببینه چ خبره چرا قیمتا اینجور رفته بالا.احتمالا یا اینا خودشون ذینفعن یا هم کسیم اگه باشه دهنشو با پول میبندن یاهم ک اگه راست بگن باید دره کارخونشونو گل گرفت ک حداقل از این بابت ضرر ندیم همونو وارد کنیم ب صرفه.بخدا همون کارگرام راضین ک قیمتا بیاد پایین تا اینکه بیکار بشن.اینام یاد گرفتن تا میگی تعطیل کن میگن کارگرا بیکار میشنو فلان.مگه چنتا کارگر دارن این دوتا کارخونه.

  • اکبری
    0

    پرایدازاول هم ماشینی نبودکه لاکچری بشه،بلکه این پول لاکچری مابودکه به قهقرا رفت وارزش آن به یغمارفت

  • س
    0

    اینکه دیگه جواب نمیخواد این نتیجه کثافت کاری ۷ سال دولت بی کفایت و بی عرضه و روحانی و اصلاح طلبان فاسد است

  • هادی
    0

    وقتی قانونی نباشه که از مردم حمایت کنه همینه...برا 50 هزار نفر که دارن تو کارخونه کارمیکنند خون میلیونها ایرانی رو تو شیشه میکنن و تازه کلاس هم میزارن که ما خودکفا شدیم تو خودرو سازی...اون وقت که تحریم شدیدتر شد همه فهمیدنن که هیچ نبودیم فقط بلوف بود...مونتاژ کردن هنر نیست عقب ماندگیست...حالا بماند که همین خودروسازی داره فقط ادم میکشه...کیفیت که ندارن هیچ ..تازه گرونتر ش هم میکنن...رای دادیم که نماینده ها به دادمون برسن اما از اینا آبی گرم نمیشه و نخواهد شد ...زندگی اشرافی دارن و غم غصه ما رو چرا بخورن.. پرنده های قفسی عادت دارن به بی کسی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها