لزوم اصلاح ۳۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای در کشور

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور گفت: سه هزار و ۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای در کشور داریم که از این تعداد یک هزار و ۵۸۰ نقطه پرتکرار هستند.

لزوم اصلاح ۳۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای در کشور

جواد نوفرستی پیش از ظهر امروز اول مرداد ماه در جلسه شورای اداری شهرستان رفسنجان اظهار کرد: امروز حرکت جدید انسانی آغاز شده تا آمار تکان‌دهنده‌ای که بعضا در حوادث و سوانح با آن مواجه‌ایم را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه هر کسی در هر مسئولیتی است باید نسبت به ایمن‌سازی و رفتن به سوی جامعه ایمن تلاش کند، افزود: ایمنی برای پیشگیری از حوادث بسیار تأکید شده و در این راستا شهرستان زرند با اقداماتی که در حوزه کاهش حوادث ترافیکی، خودکشی، خودسوزی و ... در کشور پیشتاز است و از آن به عنوان الگوی کشور یاد می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که در شهرستان زرند انجام شده و ارزش زیادی دارد کاهش آمار خودکشی از ۱۶ فقره به ۳ فقره است و نشان می‌دهد در این زمینه کار شده است. همچنین کاهش حوادث ترافیکی این شهرستان زمانی رقم خورده که در کل استان حوادث ترافیکی رشد داشته است.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور با طرح این سوال که آیا از فاجعه بم برای کاهش خطرپذیری و حوادث طبیعی و حادثه شین‌آباد زاهدان درس گرفتیم، یادآور شد: اساس کار برای جامعه ایمن پیشگیری از حوادث و سوانح است و کوتاهی سلسله افراد و سازمان‌ها موجب رخ‌دادن حوادث می‌شود.

نوفرستی در ادامه با اشاره به آمار حوادث سال گذشته در سطح کشور، اظهار داشت: ۱۷ هزار فوتی از حوادث ترافیکی و ۳۶۴ هزار مصدوم از این حوادث بر جای مانده، از فوتی‌ها دو هزار و ۳۰۰ کودک یتیم شدند که تبعات بعدی را به دنبال دارد. همچنین ۶۰۰ هزار مصدوم از نزاع‌ها، پنج هزار قتل و خودکشی و دو هزار فوتی ناشی از حوادث کار از دیگر آمار دلخراش سال گذشته است.

وی با بیان اینکه سه هزار نفر فوتی ناشی از سوختگی‌ها، سه هزار نفر فوتی ناشی از حوادث در منزل، ۲۶ هزار فوتی ناشی از آلودگی هوا داشتیم، افزود: سال گذشته حدود ۱۴ هزار تا ۱۵ هزار نفر مصدومان حوادث در استان کرمان بوده‌اند.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور در ادامه با بیان این مطلب که ۳۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای در کشور داریم که یک هزار و ۵۸۰ نقطه پرتکرار هستند، خاطرنشان کرد: بایستی نسبت به رفع این نقاط حادثه خیز اقدام شود. بسیاری از کارها نیاز به بودجه چندانی ندارد و می‌توانیم حتی خیران ایمنی و سلامت را فعال کنیم.

نوفرستی همفکری، همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها را لازمه پیشگیری حوادث و داشتن جامعه ایمن دانست و گفت: این خصوصیات الگوی موفق جامعه جهانی برای جامعه ایمن است.

وی به شاخص‌های هفت‌گانه جامعه ایمن اشاره و بیان کرد: ایجاد تشکیلات هماهنگ و بدون موازی‌کاری، داشتن برنامه مستمر، داشتن برنامه‌ای که هدفش ارتقای ایمنی گروه‌ها و محیط‌های در معرض خطر باشد، برنامه‌های مبتنی بر تمامی شواهد موجود، برنامه‌هایی که تعداد مصدومان و علل حوادث را مستندسازی کند جزء این شاخص‌ها هستند.

در پایان این جلسه فرماندار، اعضای شورای اداری و جامعه رسانه شهرستان رفسنجان، میثاق‌نامه جامعه ایمن شهرستان را امضا کردند.

منبع: ایسنا

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها