همکاری نفتی ایران و چین؛ اژدهای آسیا در مقابل آمریکا می‌ایستد/ اگر چین نفت ایران را بخرد، قیمت‌ها پایین می‌آید؟

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است که در مقابل تحریم‌های آمریکا می‌ایستد و به خصوص در مورد نفت و فروشش با ایران ادامه همکاری می‌دهد.

همکاری نفتی ایران و چین؛ اژدهای آسیا در مقابل آمریکا می‌ایستد/ اگر چین نفت ایران را بخرد، قیمت‌ها پایین می‌آید؟

به گزارش خبر فوری ، خزانه داری آمریکا در تازه ترین اقدام خصمانه علیه مردم ایران، یک فرد و شرکت چینی را به اتهام همکاری با ایران تحت اقدامات تروریسم اقتصادی خود قرار داد.

طبق اطلاعات خبرگزاری رویترز، واشنگتن اقدام به تحریم شرکت نفتی چینی "ژوهی ژن‌رانگ" کرده است. طبق اعلام رسانه ها، روز دوشنبه 31 تیر (22 ژوئیه) وزارت خزانه‌داری آمریکا در چارچوب اجرای سیاست تحریم حداکثری ایران، اقدام به تحریم این شرکت نفتی چینی نموده بود.

درگیری چین و آمریکا بر سر نفت ایران؛ چین در مقابل آمریکا می‌ایستد

مایک پمپئو پس از انتشار این خبر، اعلام کرده است که علت تحریم این شرکت نفتی، ادامه واردات نفت از ایران به‌رغم تحریم‌های نفتی این کشور از سوی آمریکا بوده است.

پمپئو در سخنرانی خود در فلوریدا خبر تحریم این شرکت نفتی چینی را رسانه‌ای کرده و گفته بود که آمریکا بارها اعلام کرده که هرگونه نقض تحریم‌های ایران مشمول مجازات خواهد بود. او تحریم این شرکت نفتی را نشانه قاطعیت آمریکا در اجرای سیاست تحریم‌های ایران معرفی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که همه دارایی‌های شرکت نفتی "ژوهی ژن‌رانگ" در آمریکا مسدود خواهد شد و یومین لی، رئیس اجرایی این شرکت نیز حق سفر به آمریکا را نخواهد داشت.

از طرف دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است که در مقابل تحریمهای آمریکا می‌ایستد و به خصوص در مورد نفت و فروشش با ایران ادامه همکاری می‌دهد.

این از اولین مرتبه هایی است که چین اعلام کرده که در مقابل تحریمهای آمریکا می‌ایستد و به خرید نفت ادامه می‌دهد. پیش از این، چین مراودات مالی و مبادلات نفتی خود با ایران را رد نمی‌کرد اما آنها را ناقض تحریم‌های آمریکا نمی‌دانست. با اوج گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین، کشور سرخ آسیا به طور علنی روابط تجاری و نفتی خود با ایران را تداوم می‌بخشد. اما این روابط در صورت تداوم چه تاثیری بر روابط اقتصادی طرفین خواهد داشت؟

آنچه مشخص است این است که خرید نفت چین قبل از تحریم‌های جدید نفتی آمریکا به شدت بالا رفت اما بعد از آن به سرعت پایین آمد.

با این حال، بر اساس داده‌های به دست آمده از ردگیری نفتکش‌ها، از ابتدای سال تا پایان ماه مه، حدود 12 میلیون تن نفت خام ایران در چین تخلیه شده است. هرچند حدود 10 میلیون تن از این میزان توسط پالایشگران این کشور مصرف شده،اما بلومبرگ بر این باور است که اختلاف بین این دو رقم یعنی حدود 2میلیون تن در ذخایر امانی ایران در چین انبار شده است. علاوه بر این در یک برآورد به دست آمده توسط این سایت خبری، در حال حاضر 20 میلیون بشکه از نفت ایران در حداقل 10 تانکر بزرگ و دو تانکر کوچک متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، یا راهی چین است یا در سواحل این کشور در انتظار تخلیه به سر می‌برند.

شواهد نشان می‌دهد که خرید نفت چین از ایران روز به روز بیشتر می‌شود. برخی تحلیلها نشان می‌دهد که چین با افزایش خرید نفت ایران به دنبال کاهش قیمت آن است تا از این طریق بتواند با قیمتی کمتر از 70 دلار در هر بشکه نفت خود را تامین کند.

اگر چین نفت ایران را بخرد، چه اتفاقی می‌افتد؟

گزارشها نشان می‌دهد که 17 درصد از تولید ناخالص ملی ایران در سال 2018 میلادی و 30 درصد از بودجه مالی دولت برای سال‌های 2019 و 2020 میلادی به صادرات نفت بستگی دارند. البته براساس ششمین برنامه توسعه اقتصاد ایران، وابستگی ما به درآمد حاصل از صادرات نفت تا سال 2022 میلادی به 20 درصد کاهش خواهد یافت اما اکنون و در سال جاری چنین کاهشی رویت نشد.

دولت برای تامین این میزان از درآمد مصوب در قانون بودجه سال 1398 در مجموع باید 253.6 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و فرآورده‌های آن عایدی داشته باشد چرا که از مجموع درآمد نفتی ایران ابتدا 20 درصد به عنوان سهم صندوق توسعه ملی کسر می‌شود و 14.5 درصد نیز برای تامین اعتبار سرمایه‌گذاری‌های و عملیات شرکت ملی نفت ایران اختصاص می‌یابد و 3 درصد هم برای توسعه استان‌های کمتر توسعه یافته در نظر گرفته شده است.

همچنین دولت متعهد شده تا در سال 1398 معادل 14 میلیارد دلار ارز به نرخ 4 هزار و 200 تومان برای تامین کالاهای اساسی کشور اختصاص دهد. این رقم برابر است با 58 هزار و 800 میلیارد تومان از درآمد نفتی دولت در قانون بودجه؛ بنابراین اگر نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان باقیمانده نیز بخواهد از محل فروش ارز بر پایه نرخ 13 هزار و 750 تومانی سامانه رسمی سِنا تامین شود، نیاز به عرضه 7.1 میلیارد دلار درآمد نفتی وجود دارد.

از طرف دیگر، یورو نیوز در گزارشی این نظر را مطرح کرد که گزارش مرکز آمار ایران، نرخ سالانه تورم اقتصاد ایران را در پایان فروردین ماه سال 1398 حدود 30.6 درصد اعلام کرده است. بدین ترتیب سطح عمومی قیمت‌ها در ایران طی فروردین ماه گذشته در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 51.4 درصد افزایش یافته است. این وبگاه خبری در گزارشی که چند ماه پیش نوشت، علت این اتفاق را مربوط به تحریم نفت دانست و تاکید کرد که اگر ایران برای جبران بودجه نفت از بودجه عملیات عمرانی کم کند، سطح عملیات عمرانی کاسته شده و بیکاری بالا می‌رود.

بر اساس تصویب دولت، مجموع بودجه عمرانی مصوب در قانون بودجه سال 1398 بیش از 66.8 هزار میلیارد تومان است که توانایی جبران 42 درصد کسری درآمدهای نفتی بودجه را دارد. اما این اقدام به منزله تعطیلی پروژه‌های عمرانی و افزایش نرخ بیکاری از 12.1 درصد فعلی خواهد بود.

یورو نیوز در گزارش خود تاکید داشت که در صورت اجرای کامل تحریم‌های آمریکا نرخ تورم 40 درصدی و بیکاری 1 میلیون شاغل در انتظار اقتصاد ایران است. اکنون و با بررسی نظرات فوق و اعلام چین مبنی بر افزایش خرید نفت ایران و حتی شاید زدن رکورد فروش 1.5 میلیون بشکه‌ای نفت در روز، کمبود درآمد نفت جبران شده و از شدت تورم و سطح بیکاری کاسته می‌شود. مشخص است که با کاهش سطح تورم، سطح کلی قیمتها هم پایین خواهد آمد و می‌توان منتظر کاهش نسبی قیمت کالاها بود.

البته همه اینها منوط به بازگشت روند تجاری و نفتی ایران و چین به شرایط ماقبل تحریم است. اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده خرید نفت ایران توسط چین به حالت عادی باز می‌گردد یا خیر؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • حسین امیرپور
    0

    سلام اینکه چین هست وقدرت بزرگ اقتصاد دنیا...اگر لیختن اشتاین هم نفت ما را بخرد اقتصادمان رونق میگیرد دیگه نظر نمیخواد.

  • hmd
    0

    با وجود تمام این حرف ها باید به سمتی بریم (و مجبوریم بریم) که برای گردش مملکت نیازی به پول نفت نباشه و حتی صادرات نفت متوقف بشه و نفت تنها خوراک پتروشیمی های داخلی بشه راهشم کوچیکتر شدن دولت مخصوصا تو زمینه ها اقتصادی و سپردن کارها به دست بخش خصوصی (نه خصولتی) هست مردم بهتر از دولتی ها میتونن کارها رو بچرخونن هر چر باشه این داروندارشونه و برای بدست آوردنش زحمت کشیدن دولت باید توانش رو برای راحت ترکردن تولید نظارت بر تولید و کمک به صادرات اضافه تولیدات و از همه مهمتر در زمینه آموزش و پرورش و بهداشت و زیرساخت ها متمرکز کنه

  • سیداحمد
    0

    سلام ایران اگر بتواند معاملات خودرا درتمام سطح تجاری از قبیل خودروهای سبک و سنگین و نفت ودیگر کالاهاراباچین افزایش دهد و دست واستها و دلالان را که از این معاملات سودهنگفتی به جیب میزنند کوتاه کند میتواند قیمتهای موجود در بازار را شکسته وارزانتر به دست مردم برساند وسود حاصل از این معاملات را در بودجه دولت و رضایتمندی هر چه بهتر ملت ایران به کار برد دولت بداند که بایدملت خودراازاین گرانیهانجات دهدومردم راراضی نگه بدارداگر حمایت مردمش را کامل میخواهدحکومت ودولت بدون مردمش پشیزی ارزش نداردوبااینکارمیتوان جلو رانت خواری راگرفت وارزش پول ملی را بالابرد ومردم را از فقراقتصادی نجات داد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها